Hei!

Vi har kjøpt et hus for fire år siden som er bygget i 2004.

Vi oppdaget at vindusbrettene svulmet opp, og flere har svulmet denne sommeren. Etter mange runder har det vist seg å være karmen som lekker, ganske store mengder ved slagregn, noe vi ofte har her. Sekundertetting mangler, noe jeg har forstått ikke var standard i 2004, men har blitt det siden mange P-merkede vinduer lekker i nettopp karmene. Vi har elitfönster som later som de ikke kjenner til problemet selv om man kan lese at de i 2007 var med og utviklet sekundertetting og beskrivelser til disse.

Uansett, spørsmålet mitt er hvordan man normalt gjør det, vannet har rent yttervegger, altså på utsiden av plasten. Hvor mye trenger man å sanere etter å ha tatt ut alle vinduene og tettet? Ytterveggen består fra utsiden av,
Panel
Lekter
Board
170 isolasjon
Plast
45 isolasjon
Panel
Gips.

Det er boarden og 170 isolasjonen samt deler av stenderverket som har fått fukt på seg. Hva bytter man, hva tørker man og kan noe være som det er bare det blir tørt?

Håper tråden havnet riktig, ny på å skrive her inne :)

Mats-S
E319 E319 skrev:
vannet har rent yttervegger, dvs på utsiden av plasten
Det føles veldig merkelig, at så mye vann har passert panelet, luftspalte, isolasjon for så å renne langs plasten? For slik tolker jeg det når du skriver "utsiden av plasten"? Korriger meg hvis jeg tar feil :)

Er det så (?) så må det være noe grunnleggende feil med fasaden deres om så mye vann kan komme så langt.

I prinsippet umulig å svare på spørsmålet ditt uten å ha sett skader og konstruksjon på stedet. Ring forsikringsselskapet ditt og få en takstmann dit. Deretter får du ta det derfra avhengig av hva hans besiktigelse viser.

Mats-S Mats-S skrev:
I prinsippet umulig å svare på spørsmålet ditt uten å ha sett skadene og konstruksjonen på stedet. Ring forsikringsselskapet ditt og få en takstmann dit. Deretter får du ta det derfra avhengig av hva hens vurdering viser.
Hva mener du at forsikringsselskapet kan tilføre?

Mats-S Mats-S skrev:
Det føles veldig merkelig, at så mye vann har passert panelet, luftspalten, isolasjonen for så å renne langs med plasten? For så tolker jeg det når du skriver "utsida plasten" ? Korriger meg om jeg tar feil :)

Er det så (?) så må det være noe grunnleggende feil med deres fasade om så mye vann kan komme så langt.

I prinsippet umulig å svare på spørsmålet ditt uten å ha sett skadene og konstruksjonen på stedet. Ring forsikringsselskapet ditt og ta dit en takstmann. Så får du ta det derfra avhengig av hva hans befaring viser.
Problemet er at forsikringsselskapet ikke kjører ut på slike skader (Folksam Villa Stor). Vi har fått to anbefalingsinspeksjoner, men ingen har sett eller har for den saks skyld noen anelse om hvorfor det kommer inn vann. Det har vi måttet finne ut av selv. Vi vet at det er selve vinduene som lekker da vi har testet å dusje lett på vinduet og fanget fukten under vinduet. Det lekker inn når vi dusjer på sprekken ved vinduets hengsel, men ikke når vi utsetter beslaget for vann. Sender bilder av skaden straks.

K Kurtivan skrev:
Hva mener du forsikringsselskapet kan tilføre?

• Veggen under et vindu under renovering, med rammeverk av tre og noe isolasjon synlig. Plast og blå maskin til venstre.
  • Hvitkarmet vindu på en rød trebygning, himmel og trær reflekterer i glasset.
  • Skadet treverk ved vinduskarmen, med synlig fukt og avskalling. Vindusrammen er kledd med plast, indikerer pågående reparasjon eller renovasjon.
  • Liker
Kristoffer Öhrn
  • Laddar…
Mats-S
E319 E319 skrev:
Det lekker inn når vi dusjer på sprang ved vinduets hengsel
Første akutte tiltak da er å sette sølvtape langs vindussprekkene som lekker, dere må absolutt stoppe tilstrømningen av vann nå, da kanskje det finnes en sjanse for at det kan tørke opp, men absolutt ikke sikkert.

EDIT
Går det å fastslå nøyaktig hvor karmen slipper gjennom vannet til stammen. Tolker det slik av bildene at det er underliggende bjelke under vinduet som tar opp vannet, og deretter videreformidler det til isolasjonen og utsiden plast?
Men nøyaktig hvor kryper det gjennom. Min gjetning er at det er i innerhjørnene?

Om dere vet det kanskje det går å gjøre en silikonfuge der som midlertidig løser problemet?

Sist redigert:
Mats-S
Interessant lenke, har lagret den ... måååånga sider er det :-)

Som kuriosa kan jeg fortelle at jeg har et takvindu på mitt 1½ plans hus som med regelmessighet må silikoniseres om i skjøten mellom selve glasset og karmen. Får gjøre det ca hvert 10. år, fungerer perfekt. Naboene hadde like vinduer men droppet vedlikeholdet (til tross for at jeg informerte dem om problemet), de måtte bytte hele vinduene for en betydelig sum.

Sist jeg gjorde det var jeg litt sent ute (på grunn av omfattende skulderoperasjon), så i vinter begynte det å lekke inn. Akutt utrykning med sølvteip reddet situasjonen, fikset deretter vinduet i mai, ikke en lekkasje etter det :)

Sist redigert:
Mats-S Mats-S skrev:
Første akutte metode da er å sette sølvteip langs vindusspringene som lekker, dere må absolutt stoppe innstrømningen av vann nå, da kanskje det finnes en sjanse for at det kan tørke opp, men absolutt ikke sikkert.

EDIT
Går det å fastslå eksakt hvor karmen slipper igjennom vannet til stommen. Tolker det så av bildene at det er underliggende regel under vinduet som tar opp vannet, og så viderekobler det til isolasjonen og utside plast?
Men eksakt hvor kryper det igjennom. Min gjetning er at det er i innerhjørnene?

Om dere vet det kanskje det går å gjøre en silikonfuge der som midlertidig løser problemet?
Her i skjøten kan vi tilføre litt vann og det drypper under vinduet ganske raskt. 10 dråper inn og 3 ut..

• En nærbilde av et vindu med synlig vannlekkasje og skitt i hjørnet, ved en metallbeslag i karmen. Grønt gress i bakgrunnen.
Mats-S
OK, da har vi lekkasjen der!
Fjern all gammel fuging og gjør det om med frisk våtromssilikon. Å bare legge på ny silikon uten å fjerne den gamle fungerer ikke. (se mitt problem med takvinduet mitt i innlegget ovenfor), total rengjøring er det som gjelder for å få det tett :-)
Det samme gjelder dere, dere må ha kontroll på dette og vedlikeholde det før tettingen blir dårlig igjen.

Jeg ville også skru av låsen (?) som sitter i hjørnet, og sørge for at det blir seriøst tett mot karmen, gjelder også skruen.

Fugingen som er nå ser jo helt amatørmessig ut, masse kliss bare. Håper at jeg ikke har tråkket på tærne deres nå 😉

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.