Hei noen som er ekspert på mugg i kjelleren her? Har nylig kjøpt huset og har revet bort gammel tykk vinylmatte i kjelleren, da planen er å legge fliser. I dag når jeg rev matten så jeg først en svart flekk på et sted, og så da jeg rev mer ” bilde nr2” der det nesten dryppet vann så fuktig var det. Hva gjør jeg nå og hvordan går jeg videre? Blande inn forsikringsselskapet?

• En kjeller med fjernet vinylgulv viser svarte muggflekker og fuktighet langs veggen. En hammer ligger på betonggulvet.
  • Fuktig kjellergulv med brun misfarging og svart flekk etter at gammel vinylmatte er fjernet, med hammer på siden. Potensiell muggtilstand.
Forsikringsselskapet kommer ikke til å gjøre noe når det ligger en plastmatte i en kjeller.

Fjern all plastmatte og vask bort muggen. Så lar du det stå og lufte, og med største sannsynlighet vil vannet forsvinne av seg selv. Plastmatten holder fukten inne, og den kan ikke ta veien noe sted.

I verste fall forsvinner ikke vannet, og da må man mistenke at det trengs drenering rundt huset.

Å legge fliser er helt riktig da det tillater gulvet å puste.

• Liker
RolfoHelena og 3 andre
  • Laddar…
K
R Roobiiiiin skrev:
Hei, er det noen som er ekspert på mugg i kjelleren her?
Har nylig kjøpt huset og har revet bort gammel tykk vinylmatte i kjelleren, da planen er å legge fliser.
I dag da jeg rev matten, så jeg først en svart flekk på et sted, og så når jeg rev mer "bilde nr2", der dryppet det nesten vann så fuktig det var.
Hva gjør jeg nå og hvordan går jeg videre?
Blande inn forsikringsselskapet?
Ganske forutsigbart? Et tett teppe direkte på betongen i en kjeller er sjelden en god idé.

Jeg GJETTER at hvis dreneringen fungerer som den skal og det ikke er grunn til å mistenke lekkasje i avløps-/drikkevannsrør, så er det vel bare å bruke saneringsvæske, og la gulvet tørke opp litt før du går videre?

Skal følge tråden med stor interesse!

• Liker
Farstatjej90 og 1 annen
  • Laddar…
Det er det jeg tenker med, de andre rommene er tørre. Dette er en gang midt i huset altså ingen kontakt med yttervegger.
Mistenker at det går et vannrør der til en utkastar.

K Kardan79 skrev:
Ganske forutsigbart? En tett matte rett på betongen i en kjeller er sjelden en god idé.

Jeg GISSA at om dreneringen fungerer som den skal og det ikke er grunn til å mistenke lekkasje i avløps-/drikkevannsrør, så er det vel bare å kjøre på saneringsvæske, og la gulvet tørke opp litt før du går videre?

Skal følge tråden med stor interesse!
Ja jeg mistenker at det er et vannrør som lekker der, blir å plugge bort det i fyrrommet og la avfukteren gå.

Har i dag revet bort plastmatte i et bod til, og der var det helt tørr betong under. Testet også å rive bort en bit av matten på badet og ser også bedre ut der, men der er det jo bygd opp med flytsparkel på betongen med, kan det være fukt under sparkelen?

R Roobiiiiin skrev:
Har i dag revet bort plastmatte i et bod også, og der var det helt tørr betong under.
Testet også å rive bort en del av matta i baderommet og ser også bedre ut der, men der er det jo bygget opp med flytsparkel på betongen også, kan det være fukt under sparkelen?
Har nå kjørt med muggfritt og deretter slipt bort limet, trenger jeg å fjerne alt det svarte før jeg legger fliser, eller kan det være igjen, muggen er jo død.

• Gulv med mørke flekker og skrubbemerker ved dører, potensielt rester etter mugg og lim.
  • Betonggulv med rester av lim. Vegger er hvite, dør i bakgrunnen. Gulvet er klargjort for flislegging etter fjerning av mugg og sliping.
  • Liker
Mamsenbamsen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.