Hei
Har et nybygd steinhus med tilhørende garasje.
Garasjen består av isolert plate med gulvvarme, pussede leca vegger (190) blokker og 300cm løsull på loftet..
Hadde tenkt å ha det som kaldgarasje fra starten, men har hatt ca 10-15 grader der.
Denne vinteren og forrige har det blitt mye mugg på veggene, verst er det over portene.
Jeg har forstått at 190 leca-blokkene er for svake fordi det blir kondens på innsiden når det kryper ned under -10, og da kommer antakelig mugget.
Er det bare å slå av varmen og bruke det som kaldgarasje neste vinter, eller kan det løses på en annen måte??

MVH Mackan

Ja, 190 mm Leca er ikke mye isolasjon. Du må isolere på utsiden helst, men det vil/kan du antageligvis ikke? Siden det er en garasje, og sammenbygget med huset, så er det ikke helt lett å tilleggsisolere på innsiden, men det bør gå. Det er utrolig viktig at det blir helt 110 % fukttett så du ikke får samme kondens mot Lecaen, men inne i veggen hvis det tilleggsisoleres. Metallstendere.

Bruker du det som garasje eller noe annet?

Hvis det brukes som garasje, kan du jo få god komfort i bilen med motor- og kupévarmer, istedenfor å varme opp garasjen.

Brukes bare som garasje.
Nei, utsiden er utelukket for tilleggsisolasjon fordi det ligger i linje med huset.
Har også vurdert 95 stålstender og isolasjon, men er det ikke risiko for kondens inne i veggen?
Hva mener du med fukttett?
Det beste ville kanskje være å mure på en mindre leca-blokk på innsiden, så ny puss på det? jævla jobb bare

S
hva slags ventilering har du?

to ventiler
garasjen er 65kvm

Oi, skikkelig garasje, gratulerer!

Har du sjekket luftfuktigheten når du har kjørt inn bilen om vinteren? Med bare 2 ventiler (=selvtrekk) blir det antagelig ikke mye til ventilasjon. Jeg gjetter at det blir bedre om du setter inn litt mekanisk avtrekk!

Jeg har stort sett bare betonghullstein i mine garasjevegger (dvs dårligere enn leca) og jeg har ikke merket noe kondens på innsiden. (også sammenbygget med huset og 5-10+ om vinteren). Men det føles som at bilen tørker bedre etter at jeg satte inn en liten vifte i taket.

Ok takk for svarene får sjekke opp dette med ventilasjonen bedre :)

Har med fundert på 95 plåtregel og isolering men finnes det ikke risiko for kondens inne i veggen?
Hvordan mener du fukttett?
Akkurat sånn, dvs byggplasten må slutte helt tett for å ikke risikere fukt inne i veggen. Er veggen tettpusset på utsiden så er det kanskje ikke mulig å isolere med fiber & regler da det blir to tettskikt i veggen.
I så fall:
Det beste ville kanskje være å mure på en mindre leca blokk til på innsiden så ny puss på det? jævla jobb bare
:rolleyes:

Har dere to vintervåte biler i garasjen, siden det blir såpass fuktig?

ja det har vi

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.