Som tittelen sier.
Begynte å mure opp en vegg med solid tegl i fjor høst for et drivhus.
Ble ikke ferdig så det har stått ganske ubeskyttet over vinteren.
Kan ta av alt bortsett fra det laget som ligger mot betongsålen veldig lett.
Mørtelen har i prinsippet sluppet fra alle steinene.
Steinene er fortsatt hele og fine.

Hva er det som har skjedd?
Er det bare fukt og frost som har gjort det?
Eller har jeg gjort en tabbe når jeg muret?

Det er jo ikke så fristende å mure opp alt og så ser det likt ut neste vår.

Kan ta noen bilder om det ville hjelpe, men tenker at dette må være en standardgreie ved muring?

N
Bilder er ikke feil.
Men man murer en teglvegg.
Så kan man pusse på teglveggen, som det høres ut som du har gjort, og det slipper.
Eller har hele muren du har murt rast?
Bilder er ikke feil

Murstein stablet på bakken ved siden av plast, sett ovenfra. Noen av mursteinene ser ut til å ha spor av mørtel. Haug av lecablokker og murstein på bakken, med noen blad og smågrener rundt. Sola skinner delvis på blokken, og en skygge faller over dem.

Sånn ser det ut. Det skulle bli en vegg til et drivhus.

Har murt litt Leca-blokker rett ved siden av med samme murmørtel, og det sitter sammen som det skal.

Også de steinene som er murt direkte mot betongsokkelen sitter bra.

For lite mørtel? Altså at jeg har vært nødt til å komprimere mørtelen for mye.

Jeg la steinene i bløt før jeg murt opp dem.

Mistenker at du har hatt for lite bruk. Man bør ha ganske mye bruk, og så presse sammen steinene ordentlig. Alternativt legge gegga inn bruk på veggen, samt på steinen som skal legges. Om en stein er tørr eller våt må man "gegga" inn bruket ordentlig på steinen. Ellers er risikoen stor for at det ikke fester.

Så man kan legge mørtel på både vegg og stein separat? Det kan jo være en alternativ metode som er enklere for meg.

Dette med våt/tørr stein. Spiller det noen rolle? Eller skal den være "passe" fuktig?

J Johan Sjöro skrev:
Så man kan legge mørtel på både vegg og stein separat? Det kan jo være en alternativ metode som er enklere for meg.

Dette med våt/tørr stein. Spiller det noen rolle? Eller skal den være "passe" fuktig?
Ja, det pleier å være den enkleste måten for å sørge for at mørtelen fester som den skal.
En tørr stein suger direkte opp fukten fra mørtelen nærmest steinen. Det er da viktig å arbeide inn mørtelen grundig.
Det samme gjelder en for våt stein. Steinen er mettet, og kan ikke "suge opp" mørtelen. Også her må man arbeide inn mørtelen ekstra mye.

Kanskje var for varmt og tørt når du muret?
Som amatør tar jeg ofte alle ekstra sikkerhetstiltak jeg kan komme på.
Sist jeg muret, bløtla jeg alle steinene dagen før og plastet inn murverket da jeg var ferdig.
Passe løs mørtel også og strøk alle sider med mørtel før jeg la steinene også.
En proff har nok bedre føling med hva som kreves i hvert gitt tilfelle.

Er mørtelen hard eller smuldrer den lett?
Ettervanner du?
Hvor lang tid fra blandet mørtel til steinen satt i mørtelen?

Huddingebo Huddingebo skrev:
Kanskje var for varmt og tørt når du muret?
Som amatør tar jeg ofte alle ekstra sikkerhetstiltak jeg kan komme på.
Sist jeg muret, bløtla jeg alle steinene dagen før og plastet inn murverket når jeg var ferdig.
Passe løst bruk også og strøk alle sider med bruk før jeg la steinene også.
En proff har nok bedre følelse for hva som kreves i hvert gitt tilfelle.
Ja det var ganske varmt når det lurades så kan jo helt klart ha med det å gjøre. Plastet inn ved noen tilfelle (kanskje første laget, hvilket jo forklarer hvorfor det ligger igjen )

Synes det er vanskelig som amatør å vite hva som er "bukseseler og belte" når det gjelder å mure. Men å dekke over ordentlig er kanskje det som først og fremst manglet her.

A Alexn72 skrev:
Er mørtelen hard eller smuldrer den lett?
Vannet du etterpå?
Hvor lang tid fra blandet mørtel til steinen satt i mørtelen?
Ikke hjemme akkurat nå så kan ikke teste, men ganske hard. Smuldrer seg ikke som hard sand i alle fall.

Ikke så lang tid fra mørtelen var ferdigblandet. Har bare blandet en sekk om gangen.

Vannet litt, men kanskje ikke nok.

Noen som kan gi meg en "bukseseler og belte"-metode for å mure dette?

Heldigvis muret jeg bare opp en 10 steiner eller så, så ikke så mye tapt. Dog så blir man litt nervøs når man skal gi seg på det igjen.

Og finnes det noe bra måte å teste at man har lyktes som ikke involverer å vente til neste år?

I verste fall får man jo ansette noen som vet hva de driver med, men det hadde vært gøy å få til selv :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.