J
Hei Jeg bygger et trehus og har grunnet 900 meter fjellpanel som nå er satt opp av bygningsarbeidere slik at de ligger hele veien og møtes i hjørner. Der skal det deretter monteres hjørnebord, og det er nå mine spørsmål dukker opp. Siden det er en fjellpanel kommer det til å dannes sprekker der hver planke overlapper hvis man monterer hjørner og lister oppå. Kommer det ikke inn masse fukt og skitt der og på sikt ødelegger? Er det ikke bedre å legge igjen rom til hjørnebord som man tilpasser slik at de ligger kant i kant mot panelet?

Hva gjelder her?

Mvh John

Om knutene er pent geret trengs ingen knutebord. Tradisjonelt har man nok ellers spikret gerikter og knutebord utenpå panelet. Vil du ha det veldig elegant kan du bruke gerikter og knutebord av tykkere virke som har fått en fals i den ene kanten som skjuler overgangen til fjellpanelet. Dette virket monteres i så fall i panelets plan.

J
Hei, takk for svar.
Det er ett hus av tre som alle har knutebord og omramming, så det vil være knutebord uansett, falsede bord, det blir ganske mange falser.. Men spennende, kanskje enklere med sirkelsag på den oppsatte panelen og tilpasse knutebordene. Men tilbake til spørsmålet, er det en ren designgreie eller er det en funksjon at man tilpasser omramming og knutebord kant til kant for å fjerne alle sprekker i fjellpanelet for å redusere risiko for fukt eller annen påvirkning fra hva som helst som blåser inn i sprekkene. Huset er værutsatt fra både løvtrær og sterk havvind. eller spiller det ingen rolle?

Det er mest en designgreie, men altfor stor vanninntrenging bør man jo unngå. Man pleier å ta hensyn til det lokale klimaet når man velger paneltype. Takutspring er også viktige på mange steder. Noen ganger er det viktig med musetette fasader, andre ganger insekttette. Det er ingen fordel i seg selv at det er absolutt tett.

J
J justusandersson skrev:
Det er mest en designting, men altfor stor vanninntrenging bør man jo unngå. Man pleier å ta hensyn til det lokale klimaet når man velger paneltype. Takutspring er også viktige på mange steder. Noen ganger er det viktig med mutsitette fasader, noen ganger insekttette. Det er ingen fordel i seg å ha det helt tett.
OK Takk! da vet jeg! Føles logisk at panelet får litt luft og ikke en hermetisk forsegling. Synes dog det ser litt mer profesjonelt ut med passning. Men hvis funksjonen er den samme og det mest handler om smak og behag får jeg nok argumentere ganske hardt for at min byggmester skal endre sin teknikk.

Det er helt riktig at det samles rusk og fukt i lommene som blir med utenpåliggende knutebord på liggende kledning. Jeg holder akkurat nå på med å bytte kledning som er skadet av den grunnen. Knutebordene og endene på kledningen har alle fått råteskader.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.