Jeg skal montere radiatorer. Den ene radiatoren er 2,5 meter og utrolig tung, så jeg vil være sikker på at den henger stabilt. Det er Thermopanel V4-radiatorer.
Hva bør jeg bruke av skruer når jeg skal feste montasjeskinnene?
Det er 13 mm gips og 12 mm sponplate bak. På enkelte steder er det også stender bak sponet.
Kanskje et trivielt spørsmål for noen, men jeg vil være sikker. Vanlig treskrue? Noen type metallexpander?
Kullrig treskrue type 6x70-90 om du har bjelke bak. 6x40-50 om du har kun spon. Kan være verdt å forbore i sponen.
En 2,5 meters radiator har sannsynligvis 3 konsoller om det er en V4, noe som blir 6 innfestninger. Sannsynligvis veier den ikke mer enn 50-60 kg om det ikke er en TP21:a eller tykkere. I så fall kanskje 70-80, men uansett ingen problemer med ovennevnte.
Har eldre radiatorer som jeg monterer opp, de har jo cc80 og cc70 og andre gode mål mellom sveisede fester for konsollene. Finnes det noen knep for å sikre dette? Enkel veggsponplate, vet ikke engang om den er 22mm. Kanskje er den tynnere.
Trenger man bruke noen form for tetning/fugemasse når man skrur inn skruen? med tanke på dampsperre usw?
Akkurat som den forrige skribenten, vil jeg anbefale metallexpander når man vil være sikker på at det sitter. Bruker den når man for eksempel monterer varmtvannsbereder i sponplate da den ikke er like sterk som for eksempel kryssfinerplate.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.