12.579 lest ·
11 svar
13k lest
11 svar
Montere profilerte MDF foringer og sokler
Hvordan skal jeg montere listene? Siden det er MDF hadde jeg først tenkt å forbore/forsenke og skru dem fast, men nå har jeg begynt å lure på hvordan man da på en pen måte kan skjule skruene? Jeg leste at enkelte limer fast listene med f.eks. PL400, er det en bedre løsning?
Listene er altså profilerte (12x95) ferdigmalte MDF lister, hva er den peneste måten å montere dem på?
Listene er altså profilerte (12x95) ferdigmalte MDF lister, hva er den peneste måten å montere dem på?
Medlem
· Halland
· 4 006 innlegg
Spikke med dykkert eller skyte med dykkertpistol. Dutte i litt latexfugemasse i hvert spikerhull, vaske av med såpe og vann med en gang.
Dutt så litt hvit maling på hver spiker/hull.
Nå synes spikerhodene bare om man går virkelig nærme.
Dutt så litt hvit maling på hver spiker/hull.
Nå synes spikerhodene bare om man går virkelig nærme.
Medlem
· Halland
· 4 006 innlegg
Hundretalls mil?, wowverktygsgurun skrev:
Alt avhenger selvfølgelig av størrelsen på dykkerten, hvis man spikrer for hånd med en grov dykkert på 2mm kan det sprekke hvis man kommer nær en kant, men spikerpistoldykkert (Ga18) er bare ca 1mm grove, og jeg har aldri hatt noen problemer med at verken furu eller MDF har sprukket så lenge man holder seg mer enn ca 10mm fra kanten.
Jeg er helt enig. Jeg bruker latex der det uansett skal males over, men å forsøke å "dutte på" noen små spikerhoder som er dekket med latex tror jeg ikke vil bli spesielt usynlig, så hvis TS er allergisk mot spikerhoder så anbefaler jeg også lim.evertb skrev:
Medlem
· Halland
· 4 006 innlegg
Hvordan limer man fôrene? Jeg mener, man kan jo ikke sette alle fire sidene på en gang, setter man bunnen først og støtter opp den så den ikke glir ned, eller hvordan gjør dere det?
Gjør man det i sitt arbeid tror jeg ikke man får noen effektivitet på det, har man god tid så fungerer det sikkert.
Som sagt har jeg montert fôr på ca 8000 vinduer og dører og ennå ikke fått noen klage på spikerhoder.
Gjør man det i sitt arbeid tror jeg ikke man får noen effektivitet på det, har man god tid så fungerer det sikkert.
Som sagt har jeg montert fôr på ca 8000 vinduer og dører og ennå ikke fått noen klage på spikerhoder.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Montere Finert MDF på hel innervegg
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Montere innertak (MDF-plater)
Montere 3mm MDF himling, hvordan?
Montera klinkers på mdf?
Golv -
Kan jag montera dessa downlights i MDF