Medlem
· Östergötland
· 72 innlegg
Jeg etterlyser tips på hvordan man på best mulig måte forsyner vinduer og ytterdører med foringer i nye boliger der vindussmygene normalt stikker ut noen mm i forhold til vegggipsen.
Det må jo finnes en god måte som ikke innebærer modifisering av eksisterende smyg, siden de fleste nye boliger også kan fås med allmogeforinger som tilvalg.
Det ser jo ikke så pent ut å feste foringen mot smygen i stedet for over.
Det må jo finnes en god måte som ikke innebærer modifisering av eksisterende smyg, siden de fleste nye boliger også kan fås med allmogeforinger som tilvalg.
Det ser jo ikke så pent ut å feste foringen mot smygen i stedet for over.
Om du ikke vil ha glippe mellom vegg og listverk så har du egentlig ikke så mange alternativer;
- Høvle ned smygen til vegglivet er den beste løsningen synes jeg.
- Spikre listverket og fuge igjen glippen med passende fugemasse. Krever at du maskerer hvis du ikke skal male om veggen. Risiko for sprekker i fugemassen avhengig av glippens størrelse.
- Høvle ned tynne lister og lime på baksiden av listverket for å dekke glippen. Skal du ha glatte lister, kan du jo høvle ned leppen på en profilert list.
- Høvle ned smygen til vegglivet er den beste løsningen synes jeg.
- Spikre listverket og fuge igjen glippen med passende fugemasse. Krever at du maskerer hvis du ikke skal male om veggen. Risiko for sprekker i fugemassen avhengig av glippens størrelse.
- Høvle ned tynne lister og lime på baksiden av listverket for å dekke glippen. Skal du ha glatte lister, kan du jo høvle ned leppen på en profilert list.
Klikk her for å svare