Y
Googlet litt etter lydisolering i innervegger. En side viste på bilde at man eventuelt kunne ha vertikale stendere også, såkalte kortling...

Spørsmålet er da, om det ville gjort noe nytte i lydisoleringssammenheng.
Samt hvilke høyder man pleier å sette disse på så ikke neste person blir helt forvirret når han skal henge opp noe på veggene og det er stendere høyt og lavt... :)
 
En kortling har ingen lydisolerende effekt (da må man sette veldig mange). Man setter kortlinger der man senere vet at man trenger noe å skru i. Eksempelvis bokhyller, tv etc.
 
Og om det på noen måte skulle være bærende. Eks om du flytter en bærende vegg mm. Nå høres det ikke ut som du skulle gjøre det, så jeg er enig med forrige, om du skal sette opp skap eller lignende.
 
Mikael_L
Yrrol skrev:
Googlet litt etter lydisolering i innervegger. En side viste på bilde at man kunne eventuelt ha vertikale stendere også, såkalte kortling...

Spørsmålet er da, om det ville gjøre noen nytte i lydisoleringssammenheng.
Og hvilke høyder man pleier å sette disse på så ikke neste person blir helt forvirret når han skal henge opp noe på veggene og det er stendere høyt og lavt... :)
Kortlinger i vegger er vel horisontale :confused:

Enkleste lyddempingen er doble plate materialer, så tunge som mulig.
Bruk derfor dobbelt gips for beste lyddemping, men OSB/plyfa/sponplate med gips på gir nesten like god lyddemping samtidig som man får forbedret (eller framfor alt forenklet) oppheng av ting på veggen.
Vi kommer til å bruke OSB (eller kanskje spon) + gips på alle vegger av denne grunnen.

Trenger man enda bedre lyddemping så får man gå for murte eller støpte materialer, eller enda flere lag gips eller doblestendret vegger (der stendrne for henholdsvis vegg ikke har kontakt med hverandre) eller en kombinasjon av disse teknikkene.
 
  • Liker
Gadina BG
  • Laddar…
Y
oj, ja jeg skrev feil, selvfølgelig mente jeg horisontalt.


Maleren reagerte negativt på OSB - mente at overflaten var ru og innebar mye arbeid for ham?
 
Mikael_L
Ja OSB er skitt som overflate mot rommet. Det skal ikke brukes slik.

Jeg synes gips er den overflaten man har mot rommet som man så maler eller tapetserer (alle er vel ikke enige, noen framholder sikkert f.eks. sponplate).
Så har man enten enkelgips eller så har man ytterligere plater under.
Og da er valgene dobbelgips, spon, OSB, rupanel eller kryssfiner å ha under.
 
Y
Satt og tittet litt, lekte med tanken på å ha 6mm gips sammen med 6-7mm av et hardere materiale... men fant vel ingenting og det ville gått ut av budsjettet..

er det så ille å bare bruke 13mm gips at det ville vært verdt det?
 
Mikael_L
Enkelgips er en helt OK løsning, billigere og enklere blir det ikke. De fleste? husprodusenter har kun enkelgips i standardutførelse. Men bedre lyddemping krever jo litt mer.

Kortlinger fyller ingen funksjon unntatt om man allerede på forhånd vet at man skal ha noe tungt festet. Ja, i baderom er det jo bra å kortle selv om det ikke er tunge ting, eneste måten å få silikonet til å tette ordentlig.

6mm gips er vel ikke billigere enn vanlig gips, så har man ingen problemer med at rommet blir noen mm kortere, så er det vel ingen idé.
 
Paul-Staffanstorp
Mikael_L

Jeg må anbefale deg å unngå sponet i veggene dine for den bæreevnen er så dårlig... q(;^;)p
OSB eller helst plyfa bak gipsen er det ultimate... d^_^b
 
Mikael_L
I vanlige innervegger hvor det knapt kommer til å henges opp mer enn et bilde av og til, spiller det nok ingen rolle, så det kan nok bli et spørsmål om pris. Derimot kan man jo variere og sette spon i soverommene og plywood i kjøkkenet og vaskerommet osv.

Så finnes det jo forskjellige kvaliteter på de ulike platene, det finnes dårlig, bra eller veldig bra sponplate, Bauhaus billigplywood eller konstruksjonsplywood, og OSB finnes vel i tre kvalitetsklasser. Jeg er ikke direkte sikker på at den beste sponplaten skulle være dårligere enn den dårligste OSB'en på noen eneste måte. (Men nå er det jo et spørsmål om pris igjen ;))

Så det er jo ikke så endimensjonalt dette her ...
 
Sist redigert:
Y
6mm plyfa+6mm renoveringsgips (var bare de smale målene å velge på).. ville det vært bedre enn 13mm ren gips..?
 
De fleste 70-tallshus har kun sponplater som veggkledningsmateriale, fungerer helt ok
 
Mikael_L
Yrrol skrev:
6mm plyfa+6mm renoveringsgips (var bara de smale målene å velge på).. ville det vært bedre enn 13mm ren gips..?
Jeg vet egentlig ikke, men det tror jeg ikke hvis du ikke limer platene mot hverandre.
 
Om vi nå snakker om priser, hvorfor da bruke 6 mm renoveringsgips? Bruk 13 mm gips i fullbredde, dvs 120 cm. Billigst og færre skjøter å sparkle.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.