11.870 lest ·
13 svar
12k lest
13 svar
montere kortlinger i innervegger = gevinst?
Googlet litt etter lydisolering i innervegger. En side viste på bilde at man eventuelt kunne ha vertikale stendere også, såkalte kortling...
Spørsmålet er da, om det ville gjort noe nytte i lydisoleringssammenheng.
Samt hvilke høyder man pleier å sette disse på så ikke neste person blir helt forvirret når han skal henge opp noe på veggene og det er stendere høyt og lavt...
Spørsmålet er da, om det ville gjort noe nytte i lydisoleringssammenheng.
Samt hvilke høyder man pleier å sette disse på så ikke neste person blir helt forvirret når han skal henge opp noe på veggene og det er stendere høyt og lavt...
Kortlinger i vegger er vel horisontaleYrrol skrev:Googlet litt etter lydisolering i innervegger. En side viste på bilde at man kunne eventuelt ha vertikale stendere også, såkalte kortling...
Spørsmålet er da, om det ville gjøre noen nytte i lydisoleringssammenheng.
Og hvilke høyder man pleier å sette disse på så ikke neste person blir helt forvirret når han skal henge opp noe på veggene og det er stendere høyt og lavt...![]()
Enkleste lyddempingen er doble plate materialer, så tunge som mulig.
Bruk derfor dobbelt gips for beste lyddemping, men OSB/plyfa/sponplate med gips på gir nesten like god lyddemping samtidig som man får forbedret (eller framfor alt forenklet) oppheng av ting på veggen.
Vi kommer til å bruke OSB (eller kanskje spon) + gips på alle vegger av denne grunnen.
Trenger man enda bedre lyddemping så får man gå for murte eller støpte materialer, eller enda flere lag gips eller doblestendret vegger (der stendrne for henholdsvis vegg ikke har kontakt med hverandre) eller en kombinasjon av disse teknikkene.
Ja OSB er skitt som overflate mot rommet. Det skal ikke brukes slik.
Jeg synes gips er den overflaten man har mot rommet som man så maler eller tapetserer (alle er vel ikke enige, noen framholder sikkert f.eks. sponplate).
Så har man enten enkelgips eller så har man ytterligere plater under.
Og da er valgene dobbelgips, spon, OSB, rupanel eller kryssfiner å ha under.
Jeg synes gips er den overflaten man har mot rommet som man så maler eller tapetserer (alle er vel ikke enige, noen framholder sikkert f.eks. sponplate).
Så har man enten enkelgips eller så har man ytterligere plater under.
Og da er valgene dobbelgips, spon, OSB, rupanel eller kryssfiner å ha under.
Satt og tittet litt, lekte med tanken på å ha 6mm gips sammen med 6-7mm av et hardere materiale... men fant vel ingenting og det ville gått ut av budsjettet..
er det så ille å bare bruke 13mm gips at det ville vært verdt det?
er det så ille å bare bruke 13mm gips at det ville vært verdt det?
Enkelgips er en helt OK løsning, billigere og enklere blir det ikke. De fleste? husprodusenter har kun enkelgips i standardutførelse. Men bedre lyddemping krever jo litt mer.
Kortlinger fyller ingen funksjon unntatt om man allerede på forhånd vet at man skal ha noe tungt festet. Ja, i baderom er det jo bra å kortle selv om det ikke er tunge ting, eneste måten å få silikonet til å tette ordentlig.
6mm gips er vel ikke billigere enn vanlig gips, så har man ingen problemer med at rommet blir noen mm kortere, så er det vel ingen idé.
Kortlinger fyller ingen funksjon unntatt om man allerede på forhånd vet at man skal ha noe tungt festet. Ja, i baderom er det jo bra å kortle selv om det ikke er tunge ting, eneste måten å få silikonet til å tette ordentlig.
6mm gips er vel ikke billigere enn vanlig gips, så har man ingen problemer med at rommet blir noen mm kortere, så er det vel ingen idé.
I vanlige innervegger hvor det knapt kommer til å henges opp mer enn et bilde av og til, spiller det nok ingen rolle, så det kan nok bli et spørsmål om pris. Derimot kan man jo variere og sette spon i soverommene og plywood i kjøkkenet og vaskerommet osv.
Så finnes det jo forskjellige kvaliteter på de ulike platene, det finnes dårlig, bra eller veldig bra sponplate, Bauhaus billigplywood eller konstruksjonsplywood, og OSB finnes vel i tre kvalitetsklasser. Jeg er ikke direkte sikker på at den beste sponplaten skulle være dårligere enn den dårligste OSB'en på noen eneste måte. (Men nå er det jo et spørsmål om pris igjen
)
Så det er jo ikke så endimensjonalt dette her ...
Så finnes det jo forskjellige kvaliteter på de ulike platene, det finnes dårlig, bra eller veldig bra sponplate, Bauhaus billigplywood eller konstruksjonsplywood, og OSB finnes vel i tre kvalitetsklasser. Jeg er ikke direkte sikker på at den beste sponplaten skulle være dårligere enn den dårligste OSB'en på noen eneste måte. (Men nå er det jo et spørsmål om pris igjen
Så det er jo ikke så endimensjonalt dette her ...
Sist redigert:
Klikk her for å svare