Tenker på hvilket innertak vi skal velge... Akkurat nå er det bare vanlig vegggips i taket, men vi vil ikke gi oss på å sparkle, så tenker på enten MDF-plater fra ByggMax, eller ferdigmalte hvite spontede panelbord (typen perlestaff, men uten perle...)
Prisen frister, så akkurat nå heller vi mest mot platen (130 kr / m2)
Monteringsanvisningen sier
Om hammer og spiker brukes ved montering av panelet bør lengden på spikerne være minst 35 mm.
Ved bruk av spikerpistol bør klammernes lengde være minst 35 mm. Ryggbredde fra 10,5 - 11,5 mm.
Ved monteringen kan man også bruke skruer. Vi anbefaler bygningsskruer av typen BFK 35 4,2 x 35. Klammer av typen CS 500 eller CS 14B/76 Duplex klammer.
Montering på eksisterende tak, bilde D: Langside: 1 spiker/skruv/klammer hver 150 mm. Kortside: 1 spiker/skruv/klammer hver 150 mm.
Tenker dere å montere nye undertaket på gipsen eller rive denne først?
Gipsen får sitte igjen. Hadde først tenkt å sparkle. Men etter å ha lest hvor umulig det er å få bra, og hvor lang tid jeg vet det tar å bare sparkle vegger så har vi gått over til noe som er raskere å få opp...
er tanken å feste nye undertaket gjennom gipsen i reglingen under, er det nok bare panelbord som funker å montere tvers over underliggende regling. mdf-taket krever sikkert ca: 28cm c/c regling
Slik ser gipsplatene ut i taket. Langsidene på gipsplatene er jo så klart i samme retning som vi vil sette plater/bord... Så selv om vi bruker bord, som jo er lette å bare spikre opp, er jeg usikker på hva som finnes under gipsen å feste dem i... Er snekkere som har satt opp gipsplatene, derfor jeg ikke helt har oversikt over hvordan lektene sitter.
Følte at jeg ikke kom videre... Med tanke på hvordan platene er skrudd ser det jo ut som at spikerslagene sitter i samme retning som vi vil sette takpanelet (uansett om vi velger bord eller mdf-plater). Og det går jo ikke...
Så jeg skrudde ned en takgipspalte for å se hvordan bjelkene sitter.
Så bra! OSB under gipsen. Så jeg kan jo spikre hvor jeg vil Lener mot ferdig malt ved panel akkurat nå som vi spikrer opp med dykkertpistol. Så slipper jeg å være redd for MDF-plater som kan falle ned
Ja, det var jo tanken fra starten. Derfor sitter det gips der Men vi klarer ikke å finne noen som vil gjøre det for oss, og selv kan jeg ikke. Tenkte til og med å bruke råspont på veggene for å slippe å sparkle der, men fruen nektet å male alle plankene, så nå må hun sparkle og tapetsere/male gipsen i stedet. Og så blir det da tre i taket i stedet.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.