Hei!
Jeg har startet med å renovere overflatene i en gammel leilighet fra århundreskiftet, fjernet ti lag tapeter og fem lag maling. Siden jeg etter hvert skal legge nytt parkettgulv og ikke vil sette en tredje (!) smygliste på de originale listene, har jeg også revet bort den gamle gulvlisten som jeg har tenkt å renovere og gjenbruke. Tydeligvis har ingen rørt listen siden huset ble ferdig, og som vanlig var den montert med monstrøse spikre og noen slags "kroker" inn i pussen. Dette resulterte i ganske betydelige hull i den ganske porøse kalkpussen, som jeg i det minste tror skal kunne fikses med hjelp av heftemiddel og deretter gipsmørtel.

Det mer bekymringsfulle kommer i neste steg, når jeg skal sette listene tilbake. Siden det er år 2011 antar jeg at det går an å løse på en smidigere måte enn ved å spikre i pussen... Men hva er den beste metoden? Å montere med skruer og plugger kan kanskje fungere, men risikoen er vel at pussen likevel vil sprekke når pluggen ekspanderer? Kanskje noen virkelig lange skruer som rekker helt inn til teglet - men da blir det jo på den annen side et problem med hvordan i all verden man skal få en plugg til å rekke helt dit. Noen som har noen fornuftige ideer rundt dette å dele?

Jeg ville nok prøve med lim.

Har du vurdert å lime listene med PL 400 eller PL600? Pleier å fungere fint..

Lim altså... PL400, PL600... Hva er det for fabrikat? Det ville jo vært veldig praktisk om det gikk an å lime dem fast, men man må vel smøre på skikkelige mengder da... Det er jo ingen glatt og fin gipsplate, men en ganske røff gammel pusset vegg.

Jeg har gjort så med PL400 på noen steder i huset. Da brukte jeg dobbeltsidig tape og festet regelstumper 45x70 i gulvet med kortsiden noen cm fra veggen. Så kunne jeg sette kiler mellom den og den limte sokkelen for å holde det i trykk til limet hadde herdet.

Takk, takk! Jeffla bra med dette forumet. Nå har jeg (forhåpentligvis) et bekymring mindre å ligge våken og gruble over!

En variant jeg har prøvd er å lime både med PL 400 og med smeltelim. Smeltelimet herder på null tid, men holder ikke så bra mens PL 400 tar lang tid å herde, men holder på den andre siden virkelig bra.

• Liker
oshu
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.