Heisann.

Dags å installere en friskluftsventil, men i dette tilfellet i en steinvegg som er omtrent 400mm tykk.
Jeg har aldri boret i en steinvegg, så vil gjerne høre om det er noe spesielt jeg bør tenke på. Det jeg bekymrer meg over er først og fremst veggens stabilitet.
Det er et gammelt hus fra århundreskiftet, ca år 1890-1910.

Jeg vil plassere ventilen mellom bjelkene.

• En innvendig vegg i et eldre hus med utsikt mot en del av et vinduskarme og hage utenfor. Vinduet har noen dekorative gjenstander.
  • Innvendig vegg i gammelt hus med markert område for fremtidig friskluftsventil, ett vindu til høyre og en trefarget list til venstre.
Er det noen betonghullstein eller lettbetong?
Høres merkelig ut om det skulle være 40 cm betong...

Er det lettbetong går det med en Hullsag og banke bort i hullet med jevne mellomrom.
Er det hullstein eller betong er det enklest å leie en kjernebor.

Alternativet er å bore mange mindre hull rundt ytterdiameteren med 6 eller 8mm bor og så hugge ut hullet.

Bruker du en lydisolerende ventil er den laget i skumgummi og enklere å få gjennom et ujevnt (=hugget) hull.

Et tips kan være å ringe rundt og be om tilbud fra firmaer som tar hull for deg.

Å leie maskiner og lignende for å bore et slikt hull kan koste en del, og da må du jo gjøre jobben selv. Tar du inn et firma er det ikke sikkert det koster så vanvittig mye mer enn at det er verdt det.

Men vil du gjøre det selv så hadde jeg prøvd å bore et mindre hull først for å se hvordan veggen er å bore i. Det kanskje går veldig enkelt, eller så går det ikke i det hele tatt...

Om veggen raser? Nja, det tror jeg ikke.
Det kan godt være murstein i din vegg med luftspalte og puss utenpå.

Sist redigert:
Jeg sjekket med hulltagningsfirma for min ene vegg som er 20cm betong og fikk tilbud på 6000kr. Leide en kjernebor og maskin for 600kr...

Hullsag for stein og maskin fra biltema fungerer bra i hullstein!

Det høres ut som om du har fått et saftig tilbud, så jeg forstår at du ikke slo til.

En bekjent av meg har engasjert et hulltakingsselskap ved to anledninger.
Den ene gangen boret han hull i taket for å få gjennom anbefalt kanal til viften og benyttet samtidig anledningen til å bore hull i taket for å montere 4 stk spotlights. Totalt kostet borehullene i den 10 cm tykke betongen 2000 kr, hvorav slitasjen var den dyreste.

Den andre gangen firmaet skulle hjelpe ham skulle han bore to stykker ca 30-40 cm i diameter store hull i grunnen for å kunne krype under huset. Tykkelsen på betongen var da ca 40 cm. 3700 kr kostet den moroa og også der var slitasjen den største posten.

TuXy skrev:
Det høres ut som om du har fått en saftig bestilling så jeg forstår at du ikke nappet.

En bekjent av meg har engasjert en hulltakerfirma ved to anledninger.
Den ene gangen boret han hull i taket for å få gjennom ventilasjonskanal til viften og benyttet samtidig sjansen til å bore hull i taket for å montere 4 stk spotlights. Totalt kostet borehullene i den 10 cm tykke betongen 2000 kr hvorav slitasjen var det dyreste.

Den andre gangen firmaet skulle hjelpe ham skulle han bore to stykker ca 30-40 cm i diameter store hull i grunnen for å kunne krype under huset. Tykkelsen på betongen var da ca 40 cm. 3700 kr kostet den festligheten og også der var slitasjen den store posten.
Jeg vet ikke hvor i landet du er, men det høres veeeldig billig ut.
Jeg vet at anders07 bor i samme by som meg.
Jeg pleier å leie inn hulltakerfirma på jobben iblant og snittprisen pleier å være 5000/hull.
Selvfølgelig blir det billigere med flere hull ved samme anledning
Men 5000/hull/anledning er en fornuftig referansepris i Oslo

Siden det er et så gammelt hus gjetter jeg at det er murt stein og ikke betong eller lettbetong.

Om du leier maskin og kjernebormaskin så bør du leie medfølgende stativ, jeg ville ikke ønsket å håndtere knappe halvmeteren granitt..

• Liker
Erik_1972
  • Laddar…
Jeg og min bekjente bor i Helsingborg og det var en av de mer kjente firmaene som boret. Det var heller ikke noen lettbetong, men skikkelig hard betong og hullene ble boret med stativ og vann.

Med den prisen jeg kjente til fra min bekjente så hadde jeg ikke engang tenkt tanken på å bore selv, men nå når jeg hører prisene deres i Stockholm så kan det jo klart være verdt å gjøre det selv ved å leie maskiner :)

TuXy skrev:
Jeg og min bekjent bor i Helsingborg og det var en av de mer kjente selskapene som boret. Det var heller ikke noen lettbetong, men skikkelig hard betong og hullene ble boret med stativ og vann.

Med den prisen jeg kjente til fra min bekjent så hadde jeg ikke engang tenkt tanken på å bore selv, men nå når jeg hører deres priser i Stockholm så kan det jo klart være verdt å gjøre det selv ved å leie maskiner :)
Det høres nesten verdt ut å punge ut for drosjeturen for disse karene neste gang det er tid for hulltakning.

Merkelig det skiller så mye i pris!
Det var ca to år siden, så ikke sånn at jeg sitter og forteller en historie som står i historiebøkene heller.

Jeg er betonghullsborer fra Småland og det hørtes ut som en horribel pris. Det firmaet må ha hatt for mye jobb allerede.
Men på den andre siden vet jeg hvordan det er å jobbe i indre by i Sthlm. Det er ekstremt mye mer knotete, med alt rundt enn det er på landet.

Kan bare bekrefte TuXy.s pris. Tok 2 hull for ventilasjon og to 50 mm for brainslangene til varmepumpen i Skåne og det havnet på ca 3500. Gjort av en etablert hulltagningsfirma.

Sist redigert:
Kan jo legge til at 6000 kr var inkl. moms og den billigste av tre tilbud!

Jeg har tatt to hull nå i mine 20 cm tykke betongvegger, den ene gangen leide jeg denne: http://mgrental.se/produkter/item/95-karnborrmaskin

Og andre gangen ifølge dette og pigge ut siden:
Borrhull boret i en sirkel gjennom en betongvegg, sett ovenfra. Boret er avbildet i toppen av sirkelen.

Skulle jeg trenge å ta et hull til, ville jeg kjørt ifølge metode #2 igjen, men er det 40 cm tykt, blir det nok vanskelig å komme til og pigge ut hullet tror jeg.

Leier du maskin, så pass på å bore utenfra og ha plast på gulvet inne og tape dobbel søppelsekk over der du kommer gjennom inne!
Det blir en del vann!
Bor et 6 eller 8 mm hull innenfra ut først så du vet hvor du skal bore utenfra.

Fjojtmehmet skrev:
Ettersom det er et så gammelt hus, gjetter jeg at det er murt stein og ikke betong eller lettbetong.

Hvis du leier maskin og kjernebor, bør du leie medfølgende stativ. Jeg ville ikke ha håndholdt gjennom knapt en halv meter granitt...
Akkurat min tanke, tror mange gikk glipp av å lese den delen av innlegget. Å stå og holde en maskin der oppe, enten maskinen over hodet, eller på en stige, han vil slite seg ut innen 15 cm.

Etter at jeg leste gjennom kommentarene, bestemte jeg meg for å prøve å bore. Kjøpte hullsag fra Harald Nyborg og satte i gang. Veggene er av murt stein, men man har en eller annen gang i tiden montert ytterpanel. Grunnen til at jeg skriver det er fordi jeg ble overrasket da jeg begynte å bore i tegl. Det viser seg at man har bygget inn en gammel ventilasjon, og jeg bare traff midt i. Det ble mye mindre jobb enn forventet!

Hull i en murvegg av teglstein med en metallgitterstruktur synlig bak, etter boring for ventilasjon.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.