Har et nytt svensk fabrikat av sporet mdf 2,4 x 0,4 som jeg ikke har brukt tidligere. Virkelig slitsom å få opp som innertak med både kortside og langside skjøter som skal i hverandre. Samtidig. Og intet virkelig materiale å smelle til for å få det sammen på grunn av at det er tynt (og lett, takk).

Noen som har noen smart teknikk for å få til dette hvis man er alene? Eller er fire hender et must?

Uvanlig motvillig å presse inn i skjøtene er den sammenlignet med de fabrikatene som har eksistert tidligere. Byggmax hadde en norsk plate som fungerte ok selv om man var alene, men den er utgått.

R
2,4X0,4 er meter får jeg håpe
Du får vel noen småbiter igjen som kan brukes som mellomlegg for hammeren og banke dem sammen
Lei en plateløfter som man løfter gipsplater opp til taket med, siden platene er tynne så kan du lage noe som holder dem på plass, noen regler som ligger på løfteren, koster ikke mange kroner over en helg om du klarer det på kort tid, du får frie hender da

Takk for ideer. Jeg har ingen problemer med å ha platen på plass da jeg klemmer fast en list med en liten luftspalte under platen. Bekymringene begynner når jeg skal få not og fjær til å gå sammen, og denne svake mdf-platen begynner å flise seg om det tar i mot det minste.
Nå har jeg fått opp tre plater og merker at jeg må fase alle kanter ekstra og legge fasen i en slik vinkel at det virkelig hjelper.
På slutten blir det å slå til med et slag på en bit avkapp, men man må være forsiktig, ellers spretter platen ut igjen. Eller i den andre enden...

Jeg liker absolutt ikke dette fabrikatet. Den er målmessig riktig utformet når den er på plass, men den er ikke designet for smidig montasje. De andre fabrikatene jeg har prøvd gjennom årene er mye bedre. I resten av huset blir det platen som kaller seg selv "originalen".

Hvor har du funnet takplate som bare er 3mm?! Jeg leter med lys og lykte etter slikt. Vil gjerne vite, jeg holder på å rive bort masonite fra 60-tallet i kjellertaket og vil ikke ha noe som bygger mer enn det for å unngå problemer med ledninger mm.

O Olaf3 skrev:
Takk for ideer. Jeg har ingen problemer med å ha platen på plass da jeg klemmer fast en list med en liten luftspalte under platen. Problemene begynner når jeg skal få not og fjær til å gå sammen og denne svake MDF-platen begynner å flise seg hvis den møter noe motstand.
Nå har jeg fått opp tre plater og merker at jeg må felle alle kanter ekstra og legge felling i en sånn vinkel at det virkelig hjelper.
På slutten blir det å klippe til med et smell på en spillbit, men man må være forsiktig ellers spretter platen ut igjen. Eller i andre enden...

Jeg liker absolutt ikke dette fabrikatet. Den er målmessig rett utformet når den er på plass, men den er ikke designet for smidig montering. De andre fabrikatene jeg har prøvd gjennom årene er mye bedre. I resten av huset blir det platen som kaller seg selv "originalet".
Hvor fester du platen i taket og med hva? I noten på fjæren, da kan det bli som en hevelse som tar imot når neste plate skal på plass.

Moelven regina plate har jeg brukt etter å først ha hatt noe søppelfabrikat som jeg tror var fra Karlskrona eller noe sånt. For å sette opp platene lager jeg to slike "hjelpende hender": i den ene enden av en 45x45 som er 800 mm lang skruer jeg en bit 22x95 som er 100 lang. Så fester jeg dem med en tvinge i den glisne panelen slik at jeg kan legge opp neste plate takpanel på de der hjelpende hendene. Da er det bare å skyve opp platen slik at den går inn i fjøra på forrige plate.
Som jeg skrev tidligere bruker jeg den lille håndhøvlen og bryter den øvre kanten på fjøra så den ikke er så skarp, og jeg drar med et stearinlys langs hele kanten på fjøra. Da går det litt lettere å få platene sammen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.