Det riktige er å sette inn karmen/vinduet i ubehandlet vegg og deretter pusse smygene. Ellers risikerer du at du ikke får inn karmen i hullet.robban skrev:
Hullet er sannsynligvis tatt med det nominelle standardmålet som mal, som er 15 mm større enn karmytterste målet. Et pusslag er sjelden under 10 mm tykt hvis det skal holde. Vanligvis 15 mm. Pussen går da ut 7-8 mm på karmen.
Sett derfor karmen først (sørg for at den er malingsbehandlet på baksiden først, ellers vil den råtne fra baksiden, det finnes spesiell plugg for karminnfesting i steinmateriale, spør etter Fischer karmplugg med skrue), bottne så på innsiden med en fugebånd av gummi/plast og skum fra utsiden. Skjær rent. Trekk bort fugebåndet og fuge innsiden med elastisk fugemasse. Deretter pusses smygen på inn- og utsiden.
Benytte anledning til å lese alt materiale som arbeidsinstruksjoner osv. før du setter i gang så skal du se at spørsmålene blir få
Det er en grunn til at produsenten har laget instruksjoner. Jeg vet ikke med deg, men jeg ser liksom ingen grunn til å ikke følge dem. Muligens latskap eller gjerrighet da.
Hvilken måte er riktig? Ja du... hvem skal du lytte til? Produsenten, noens murer som er lat eller "wise guy" på nettet? Alt henger på deg selv til slutt...
Benytte anledning til å lese alt materiale som arbeidsinstruksjoner osv. før du setter i gang så skal du se at spørsmålene blir få
Det er en grunn til at produsenten har laget instruksjoner. Jeg vet ikke med deg, men jeg ser liksom ingen grunn til å ikke følge dem. Muligens latskap eller gjerrighet da.
Hvorfor leser du ikke f.eks arbeidsanvisninger som finnes? så får du svar på alle dine spørsmål... men visst... sakset fra anvisningen:
Generelt
Vær oppmerksom på behovet for vindtetthet! En tynnpuss (A-bruk) bearbeidet til full dekning oppfyller normalt kravet på vindtetthet. Puss alltid murkrone og smyg. Gjør dette før sviller, vinduer eller dørkarmer monteres.
Ta for vane å uansett mursmåte tette murverkets ytre side, murkrone og smyg med en tynnpuss (A-bruk, maks. 2 mm tykk). Tynnpussen bearbeides med myk børste til full dekning. Man har dermed sikret lufttettheten i murverket og forhindret maurkolonier å etablere seg.
Så hvordan du gjør det til slutt er jo som sagt opp til deg.
Generelt
Vær oppmerksom på behovet for vindtetthet! En tynnpuss (A-bruk) bearbeidet til full dekning oppfyller normalt kravet på vindtetthet. Puss alltid murkrone og smyg. Gjør dette før sviller, vinduer eller dørkarmer monteres.
Ta for vane å uansett mursmåte tette murverkets ytre side, murkrone og smyg med en tynnpuss (A-bruk, maks. 2 mm tykk). Tynnpussen bearbeides med myk børste til full dekning. Man har dermed sikret lufttettheten i murverket og forhindret maurkolonier å etablere seg.
Så hvordan du gjør det til slutt er jo som sagt opp til deg.