7.207 lest ·
16 svar
7k lest
16 svar
Montere / feste reparasjonsgips på innertak av masonitt?
Hei!
Trenger hjelp med å vurdere om det går an å få et godt resultat ved å montere renoveringsgips direkte mot nåværende innertak (se bilde) eller om jeg må rive og starte på nytt.
Vurderte tanken på montasjelim på gipsen og innfesting av gipsskivenes ender i takstolene???
Nåværende innertak er, hva jeg tror, laget av masonit. Det er montert direkte i takstolene, dvs ingen nedlekting / gles.
Renovering pågår, og elektrikeren vil passere takstolene med rør, så jeg kommer til å måtte bore opp hull i innertaket forbi hver takstol. Huset har nesten flatt tak, så det er ikke mulig å krype på loftet.
Trenger hjelp med å vurdere om det går an å få et godt resultat ved å montere renoveringsgips direkte mot nåværende innertak (se bilde) eller om jeg må rive og starte på nytt.
Vurderte tanken på montasjelim på gipsen og innfesting av gipsskivenes ender i takstolene???
Nåværende innertak er, hva jeg tror, laget av masonit. Det er montert direkte i takstolene, dvs ingen nedlekting / gles.
Renovering pågår, og elektrikeren vil passere takstolene med rør, så jeg kommer til å måtte bore opp hull i innertaket forbi hver takstol. Huset har nesten flatt tak, så det er ikke mulig å krype på loftet.
I betraktning av høyden er ikke renoveringsgips noe bra, det vil henge seg ned mellom takstolene, det er ingen direkte stivhet i det, vanlig gips 13 mm skal ha maks 600 mm på festene ved veggmontering, henger også den seg ned i tak med 600C/C. Så for å sette gips i taket, finnes det bare to alternativer for deg: Riv alt, regler opp mer mellom takstolene (normalt i tak 300 C/C) for feste av dem, mye arbeid, eller sett opp lekter 300 C/C nedenfra.
Henger taket ned nå, hvilken tykkelse har respektive plater i taket
Kan du si hvor langt det er mellom takstolene, er det som vanlig ca 1 - 1,2 meter
Da finnes det ikke noe skikkelig underlag å feste i, ren-gips er bare 6 mm og vil med sikkerhet begynne å henge ned
Kan du si hvor langt det er mellom takstolene, er det som vanlig ca 1 - 1,2 meter
Da finnes det ikke noe skikkelig underlag å feste i, ren-gips er bare 6 mm og vil med sikkerhet begynne å henge ned
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 innlegg
må jo være enklere å rive ned og gjøre om. Minst risiko for å bli skuffet senere også......
Hei!
Til en viss grad sant, men utfordringen er åpen planløsning, så ikke bare kjøkken, men også stue og entré må bygges om da.
Nåværende plater er 22mm, og jeg finner ingen kombinasjon bortsett fra 17 rupanel + 6 repgips som ville gjøre det mulig å bytte bare på kjøkkenet.
Til en viss grad sant, men utfordringen er åpen planløsning, så ikke bare kjøkken, men også stue og entré må bygges om da.
Nåværende plater er 22mm, og jeg finner ingen kombinasjon bortsett fra 17 rupanel + 6 repgips som ville gjøre det mulig å bytte bare på kjøkkenet.
Renovator
· Kalmar län
· 2 600 innlegg
Om den eksisterende sandwich-historien sitter bra i takstolene ser jeg ingen hindring for å lime renoveringsgips. Basert på det lille jeg har jobbet med det tynne elendet høres det imidlertid slitsomt ut å arbeide med i tak.
@Liteavvarje du misforsto nok TS, å henge gipsen direkte i takstolene uten annet underlag var nok aldri et alternativ.
@Liteavvarje du misforsto nok TS, å henge gipsen direkte i takstolene uten annet underlag var nok aldri et alternativ.
Forstod det, men det finnes et og annet hull å kjøre i, når det gjelder innfestningenBernieberg skrev:
Om den eksisterende sandwich-historien sitter godt i takstolene ser jeg ingen hindring i å lime renoveringsgips. Basert på det lille jeg har jobbet med det tynne elendet høres det dog slitsomt ut å arbeide med i taket.
@Liteavvarje du misforstod nok TS, å henge gipsen direkte i takstolene uten annet underlag var nok aldri et alternativ.
derav spørsmålet og svaret
Det går jo faktisk an å sette råspont 17 mm litt tett med, man sparer litt mm
Men som du sier ren-gips ikke morsomt å arbeide med, går lett av, særlig ved takmontering
Renovator
· Kalmar län
· 2 600 innlegg
De er ganske sterke og bærende, kan skrus i med lange skruer som går gjennom alt, men vær forsiktig så du ikke drar for hardt, skruen freser ut masoniten, da det ikke er så mye materiale å feste i og ren-gipsen er tynn, det blir raskt stopp på inntrengningen. Tvilsomt om det er mulig å dra en gipsskrue slik at hodet går inn i ren-gipsen, men kanskje på en 13 mm.