8.072 lest ·
15 svar
8k lest
15 svar
Montere Finert MDF på hel innervegg
Huseier
· Skåne
· 62 innlegg
Noen som har erfaring med å montere store MDF-plater på innervegg med skjult innfesting?
Tanken er å montere MDF-plater med finért EIK langs med en ca 20m lang innervegg med OSB-plate bak. MDF-platene blir 2800x2000x16.
Vi har tenkt å feste platene med dykkert øverst mot taket og nederst mot gulvet gjennom OSB-plate på stendere, der lister uansett dekker eventuelle synlige spiker. For å sikre festet mot veggen fester vi også med montasjelim/sterklim/bygglim.
Vil platene holde seg på plass? Ønsker ikke at de løsner og skader noen da de veier utrolig mye, så tar takknemlig imot tilbakemelding eller tips på løsninger.
Tanken er å montere MDF-plater med finért EIK langs med en ca 20m lang innervegg med OSB-plate bak. MDF-platene blir 2800x2000x16.
Vi har tenkt å feste platene med dykkert øverst mot taket og nederst mot gulvet gjennom OSB-plate på stendere, der lister uansett dekker eventuelle synlige spiker. For å sikre festet mot veggen fester vi også med montasjelim/sterklim/bygglim.
Vil platene holde seg på plass? Ønsker ikke at de løsner og skader noen da de veier utrolig mye, så tar takknemlig imot tilbakemelding eller tips på løsninger.
Huseier
· Skåne
· 62 innlegg
Skarvene blir nok ikke helt lett å få til pent... Håper at OSB-platene kommer til å være spikrette og at MDF-platene er såpass tykke at de vil passe fint mot hverandre...
Tør man kjøre dykkert langs med "siden" eller noten? på MDF-platen? Er det ikke en risiko for at den sprekker?
Tør man kjøre dykkert langs med "siden" eller noten? på MDF-platen? Er det ikke en risiko for at den sprekker?
Det høres veldig stilig ut!I Talltomten skrev:Noen som har erfaring med å montere store MDF plater på innervegg med skjult innfesting?
Tanken er å montere MDF plater med finert EIK langs en ca 20m lang innervegg med OSB plate bak. MDF platene blir 2800x2000x16.
Vi har tenkt å feste platene med dykkert øverst mot taket og nederst mot gulvet gjennom OSB plate på lekter, der lister uansett dekker eventuelle synlige spiker. For å sikre festet mot veggen fester vi også med monteringslim/kraftlim/bygglim.
Kommer platene til å holde seg på plass? Vil gjerne ikke at de løsner og skader noen da de veier utrolig mye, så tar takknemlig imot tilbakemelding eller tips på løsninger.
Hadde det ikke sett flott ut å droppe taklist og gulvsokkel? Finnes profiler som skaper en avstand mot gulvet som gjør det veldig effektfullt.
Jeg kan nesten garantere at du kan montere med kun lim. Rensede/støvfrie overflater og et lim tilpasset formålet, så må du rive veggen om de skal løsne.
Essve har gode lim.
Huseier
· Skåne
· 62 innlegg
Jeg hadde gjerne montert med kun lim, men de veier jo såååå mye? De er jo nesten 6kvm og 16 tykke... tør man det?
Vi skal ha ribber i taket med samme materiale, så tanken er at en takribbe begynner mot MDF-platen og kan da skjule eventuelle synlige dykkertfestinger... gulvsokkelen derimot hadde jeg gjerne sluppet, men siden noen vegger blir malt gips som er for kort for å droppe gulvsokkel, så må vi nok beholde dem.
Vi skal ha ribber i taket med samme materiale, så tanken er at en takribbe begynner mot MDF-platen og kan da skjule eventuelle synlige dykkertfestinger... gulvsokkelen derimot hadde jeg gjerne sluppet, men siden noen vegger blir malt gips som er for kort for å droppe gulvsokkel, så må vi nok beholde dem.
Det kommer til å bli bra det der.I Talltomten skrev:Jeg hadde gjerne montert med kun lim men dem veier jo såååå mye? Dem er jo nesten 6kvm og 16 tykke... tør man det?
Vi skal ha ribber i taket med samme materiale, så tanken er at en takribba begynner mot MDF platen og kan da skjule eventuelle synlige dykkertfestninger... gulvsokkelen derimot hadde jeg gjerne unngått, men siden noen vegger blir malt gips som er for kort for å droppe gulvsokkel, så må vi nok beholde dem.
Men platen står jo på gulvet eller gjør den ikke det?
Hva kan platen veie? 30kg. Limet holder jo Den bare mot veggen. Og skal du ha ribbetak så låser vel ribbene platen også.
Huseier
· Skåne
· 62 innlegg
Har fått rådet å la det være en liten glippe mellom betonggulv og MDF. Vet ikke hvorfor? platen veier 60-70kg... ca 12kg kvm for mdf om jeg forstår rett.
Gjorde noe lignende med MDF med askfinér, men litt smalere paneler på 110 cm. Limte kun. Men jeg brukte en 2 mm 45 grader fas-fresing på kantene, samt brukte kex mellom platene for å få dem linjert og med fasingen fange opp eventuelle mindre forskyvninger.
Tenk på at tre beveger seg, selv om MDF og OSB er relativt dødt så er det risiko for at skjøtene beveger seg over årstidene, spesielt med den bredden.
Tenk på at tre beveger seg, selv om MDF og OSB er relativt dødt så er det risiko for at skjøtene beveger seg over årstidene, spesielt med den bredden.
En ting til - MDF har sjelden (aldri?) pene fabrikkproduserte kanter. Ofte er de litt konvekse, så du må nok regne med at du må skjære om - og det er ikke helt lett å skjære rett på en slik strekning. Det holder med minste lille avvik så vil platene ikke linjere senere, så du må nok tenke ut en måte å skjule det på.I Talltomten skrev:
Huseier
· Skåne
· 62 innlegg
Høres ut som En bra løsning for å slippe risiko med skjøtene med 45 graders fasningen! Den tar jeg med meg.
Huseier
· Skåne
· 62 innlegg
Noen som har bra tips på et sterkt og rasktherdende lim for formålet?
Hva er forskjellen mellom bygglim, kraftlim og monteringslim?
I Talltomten skrev:Noen som har erfaring med å montere store MDF-plater på innervegg med skjult innfesting?
Tanken er å montere MDF-plater med finert eik langs en ca 20m lang innervegg med OSB-plate bak. MDF-platene blir 2800x2000x16.
Vi har tenkt å feste platene med dykkert øverst mot taket og nederst mot gulvet gjennom OSB-platen på lekter, der lister uansett dekker eventuelt synlige spiker. For å sikre festet mot veggen fester vi også med monteringslim/kraftlim/bygglim.
Vil platene holde seg på plass? Vil gjerne ikke at de løsner og skader noen siden de veier utrolig mye, så tar imot feedback eller tips på løsninger med takk.
Casco extremefix er mkt bra til slike montasjer. At de skal løsne tror jeg neppe du trenger å bekymre deg for, problemet man vanligvis har er motsatt. Men du må renskjære platene, og helst putte inn litt kex i skjøtene. Enda bedre om du kan frese et helt spor med en 4mm notfres med håndoverfres, og legge en remse 4mm mdf i skjøten.
Huseier
· Skåne
· 62 innlegg
Ja, jeg slår dem en pling! Takk for tipset!
Hvor fikk du tak i platene? Klarer ikke å finne dem i noen byggevarehus, og det er litt kjedelig å bestille fra nettet da man gjerne vil ta en titt på dem før kjøp