Holder på med å montere et nytt vindu. Mål 1770 (B) X 622 (H) åpningsbart (overkanthengt).

Vinduet er helt i aluminium, dvs. veldig stiv karm.

Problemet er at karmen ikke var forboret for å feste det med karmeskruv, og jeg vil ikke gjerne gi meg på det selv. Så nå har jeg snekret ferdig utvendig med smygere og plåt og skal til å fikse det ordentlig. Hadde tenkt å bruke fugeskum.
Men fungerer det? Orker skummet å holde vinduet på plass ordentlig? Kommer selvfølgelig å ha smygere på innsiden og på utsiden som mekanisk stopp. Men vil likevel ha litt ekstra støtte!

/ Christian

Paul-Staffanstorp
Jeg liker absolutt ikke å sette åpnebare vinduer med skum da det er kjørt om man trenger å justere dem med tiden.

Hadde heller tatt hjelp av noen med erfaring så de ble satt med skru...

Vinduet vil sitte, men som sagt ovenfor, det er kjørt å justere.

Jeg er bevisst på at det blir vanskelig, umulig, å justere med tiden. Men karmen er såpass stiv at det med all sannsynlighet ikke vil være nødvendig.
Men spørsmålet er, funker det dvs. holder skummet vinduet på plass?

Paul-Staffanstorp
At det kommer til å sitte fast er steinsikkert men overvei nøye før bare...

• Liker
Whiskypinnen
  • Laddar…
Skal ta meg en funderer da det ikke er noen panikk med det ennå.
Alternativet er som sagt skrue. Men de jeg får bruke er ikke "vanlige" karmskruer som man setter med f.eks. T-nøkkel.
Jeg må bruke en annen karmskrue med vanlig T30 torx hode. Denne har minimal eller ingen justeringsmulighet.
Så derfor tenkte jeg å droppe å bore hull i karmen og risikere å få stygge merker som følge.

du kan alltid skumme fast hjørnene og så drive resten så blir det lettere om du trenger å justere senere.

...og du kan jo alltid bruke fugeskum som tillater justering i etterkant, for eksempel Essves Fog&drev 199. Andre produsenter har lignende produkter og det har eksistert i en evighet. Hvorfor antar alle at skummede vinduer ikke kan etterjusteres?

Her hjemme er det dog andre ting som setter en stopper for etterjustering (noe som for øvrig aldri har vært nødvendig heller...) - innvendige og utvendige smyger er enten spikret eller mykfuging mot vinduet som gjør at justering i prinsippet er umulig.

Jeg vet ikke helt hvor stabile alu-vinduer er, men hvis du kan få karmen til å bøye seg med håndkraft eller litt mer, ville jeg nok laget en liten støttekrykke å sette midt i vinduet. 1,7m er langt og fugeskum ekspanderer med kraft hvis man tar for mye.

• Liker
Marcus isaksson
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Jag vet inte riktigt hur stabila alu-fönster är, men om du kan få karmen att flexa med handkraft eller lite till skulle jag nog tillverka en liten stödstolpe att sätta mitt i fönstret. 1,7m är långt och fogskum expanderar med kraft om man tar för mycket.
Det är det jag är lite rädd för... De är dock stabila som f*n. Fönstret kommer från Schuco. Karmen är 111mm hög och 80 tjock så det är lite material.

Fredriks ide är kanske inte så dum? Skumma hörnen eller varför inte de korta sidorna på 622mm och sen dreva över och undersidorna!

Det finnes spesielt byggskum for karmer som ikke presser så hardt. Kanskje er det som Mattias tipset om.

Låner tråden!

Så det holder med å feste vinduet med kun skum helt uten skruer? I mitt tilfelle et fast pvc-vindu.

Man bruker små kiler som avstivning mellom vinduet og karmen slik at karmen ikke presses inn og kiler fast vinduet.
Det finnes en skum som ikke det blir trykk av.

Sist redigert:
  • Liker
Marcus isaksson
  • Laddar…
Stakkars gutter.

• Liker
john.h
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Man bruker små karmer som stempel mellom vinduet og karmen så ikke karmen presses inn og klires fast vinduet.
Det finnes et skum som ikke gir trykk.
Har du noe eksempel på slik skum? :)

J jonne72 skrev:
Stakkars gutter.
Hva?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.