Når jeg skulle sette opp en henger med mollyplugger så av en eller annen merkelig grunn smuldret den ene mollypluggen gipsen rundt hullet når jeg ekspanderte pluggen.
Så nå har jeg en ekspanderet mollyplugg i et ødelagt hull i veggen
Hva har jeg for valg for å utbedre problemet mitt, finnes det noen form for større plugger som man kan sette i hullet?
Jeg kan dytte pluggen inn i veggen men da har jeg fortsatt et ødelagt gipshull som jeg fortsatt vil feste henger i.
Tar takknemlig imot alle tips og råd så vi kan få fullført vår renoverte gang.
Så nå har jeg en ekspanderet mollyplugg i et ødelagt hull i veggen
Hva har jeg for valg for å utbedre problemet mitt, finnes det noen form for større plugger som man kan sette i hullet?
Jeg kan dytte pluggen inn i veggen men da har jeg fortsatt et ødelagt gipshull som jeg fortsatt vil feste henger i.
Tar takknemlig imot alle tips og råd så vi kan få fullført vår renoverte gang.
Moderator
· Stockholm
· 57 875 innlegg
Første spørsmål er hvordan du ekspanderte pluggen? Brukte du et verktøy laget for formålet, eller dro du rett og slett skruen til pluggen ekspanderte? Hvis man bruker sistnevnte metode er det ikke helt uvanlig med havari.
Når det gjelder tiltak, vil jeg tro at du kan dytte pluggen inn i veggen og reparere veggen med for eksempel husfix. Har selv reparert litt større hull med metoden å skyve inn en liten bit planke eller sponplate i hullet, skru det fast med skruer rundt hullet, deretter på med husfix. Det pleier å trenge ettersparkling med husfix en annen gang for å få en jevn overflate.
Hullet ditt er trolig litt for lite for å få inn en treplate i det, kanskje det holder å sparkle husfix i hullet.
Jeg vil nesten tro at du ikke trenger noen plugg hvis du skrur direkte i husfix etterpå. Men det kanskje du skal teste først. Lag en liten bit "vegg" av den husfix som blir igjen etter sparkling, og prøv å skru direkte i den (kanskje bør forbore).
Når det gjelder tiltak, vil jeg tro at du kan dytte pluggen inn i veggen og reparere veggen med for eksempel husfix. Har selv reparert litt større hull med metoden å skyve inn en liten bit planke eller sponplate i hullet, skru det fast med skruer rundt hullet, deretter på med husfix. Det pleier å trenge ettersparkling med husfix en annen gang for å få en jevn overflate.
Hullet ditt er trolig litt for lite for å få inn en treplate i det, kanskje det holder å sparkle husfix i hullet.
Jeg vil nesten tro at du ikke trenger noen plugg hvis du skrur direkte i husfix etterpå. Men det kanskje du skal teste først. Lag en liten bit "vegg" av den husfix som blir igjen etter sparkling, og prøv å skru direkte i den (kanskje bør forbore).
Takk for svaret,
Jo, jeg brukte et mollypluggsverktøy for å utvide pluggen som det pleier å fungere bra med.
Jeg trodde ikke at husfix var så sterkt at det kan klare å fikse en slik skade.
Helt klart verdt å teste, så jeg skal nok surfe rundt litt og sjekke info om husfix.
Jo, jeg brukte et mollypluggsverktøy for å utvide pluggen som det pleier å fungere bra med.
Jeg trodde ikke at husfix var så sterkt at det kan klare å fikse en slik skade.
Helt klart verdt å teste, så jeg skal nok surfe rundt litt og sjekke info om husfix.
En del gipsplater er ganske umulige å feste i fordi de er for myke, dvs. budsjettplater. I noen tilfeller har jeg brukt gipsbruk med mineralull som armering for denne og så skummet bak med PUskum for å få vedheftning mot en større flate, den metoden bør imidlertid brukes med forsiktighet fordi man kan sprenge veggen. En støttestang som presser den reparerte delen tett mot veggen er et must.
/Kent
/Kent
I dette tilfellet er det en gammel vegg, dvs. en vegg som har stått der siden huset ble bygget for snart 20 år siden. Så jeg vil ikke gjøre for stort arbeid av dette, siden gangen nylig er fikset opp med veving, maling m.m.
Moderator
· Stockholm
· 57 875 innlegg
Jeg ville ikke vært bekymret for husfixens fasthet, muligens for hvor godt det sitter fast i gipsplaten, dvs jeg tror ikke du trenger å forsterke fixen, risikoen er vel om hele klumpen løsner senere.
Nå har jeg fikset mitt mollypluggshull.
Slik gikk jeg frem:
Jeg presset den ødelagte mollypluggen inn i veggen og filte hullet litt konisk på baksiden. Blandet husfix og puttet litt i en vanlig frysepose. Klippet av et av hjørnene på posen og brukte den som sprøyte. Sprøytet rikelig med husfix rundt inne i hullet så langt bak jeg kom til og fylte på til hele hullet var fylt. Jevnet ut overflaten med en sparkel.
Etter tørketiden testet jeg styrken på en testbit som jeg også hadde gjort på samme måte som med veggen. Konklusjonen var at hvis man forboret med samme diameter som skruens kjerne har, gikk det bra å skru direkte i. Borret man et litt for lite hull, fikk man litt sprekketendens rundt skruen.
Så for sikkerhets skyld boret jeg og satte i en brun plastplugg med veldig godt resultat.
Takk for alle råd og tips
Slik gikk jeg frem:
Jeg presset den ødelagte mollypluggen inn i veggen og filte hullet litt konisk på baksiden. Blandet husfix og puttet litt i en vanlig frysepose. Klippet av et av hjørnene på posen og brukte den som sprøyte. Sprøytet rikelig med husfix rundt inne i hullet så langt bak jeg kom til og fylte på til hele hullet var fylt. Jevnet ut overflaten med en sparkel.
Etter tørketiden testet jeg styrken på en testbit som jeg også hadde gjort på samme måte som med veggen. Konklusjonen var at hvis man forboret med samme diameter som skruens kjerne har, gikk det bra å skru direkte i. Borret man et litt for lite hull, fikk man litt sprekketendens rundt skruen.
Så for sikkerhets skyld boret jeg og satte i en brun plastplugg med veldig godt resultat.
Takk for alle råd og tips
Klikk her for å svare