10.357 lest ·
16 svar
10k lest
16 svar
Mollyplugg - pluggen sitter men ikke skruen?
Hei,
jeg skal henge opp et skap og har satt i tre mollyplugger. Ekspanderte dem med skrujern og de sitter som fjell. Så satte jeg opp skapet og skruene får feste, men man kan snurre rundt dem uendelig. Drar man ut skapet rett ut så holder skruene imot litt før de slipper. Hva har jeg gjort feil? Det samme gjelder for alle tre mollypluggene.
jeg skal henge opp et skap og har satt i tre mollyplugger. Ekspanderte dem med skrujern og de sitter som fjell. Så satte jeg opp skapet og skruene får feste, men man kan snurre rundt dem uendelig. Drar man ut skapet rett ut så holder skruene imot litt før de slipper. Hva har jeg gjort feil? Det samme gjelder for alle tre mollypluggene.
Bra spørsmål, dro til ordentlig med vanlig skrutrekker til det ble for trådt å skru videre, men kunne nok ha skrudd en omdreining til hvis jeg tok i. Hvordan pleier det å bli hvis det er gjengehavari?tommib skrev:
Du brukte altså IKKE en "mollytang" for å ekspandere denne bak gipsplatene?J Jennie1 skrev:
Ikke en god løsning å unngå dette kan tilføyes.
F.eks:
https://www.biltema.se/verktyg/hand...MIwJSG1L7m_QIVlNSyCh226wceEAQYAiABEgIcHfD_BwE

Sist redigert:
Høres fornuftig ut, men jeg brukte samme skrue for å utvide alle tre pluggene så gjengene på de øvrige skruene burde jo være bra men samme problem der.P-plats skrev:
Thomas59
Bygningsveteran
· Stockholms län
· 3 313 innlegg
Thomas59
Bygningsveteran
- Stockholms län
- 3.313 innlegg
Det du har i hånden er mollyplugg for enkelgips. Er du sikker på at det er enkelgips på veggen?
Det kan være flere årsaker til at skruen ikke får "feste". Den første er jo at det ikke er enkel- men dobbeltgips. Da fungerer den pluggen du har kjøpt ikke så bra, men pluggen burde uansett ikke snurre siden den har små hullinger på pluggens "krage" mot gipsplaten som nettopp skal forhindre at pluggen snurrer. Det er dog ikke 100 %. I stedet er risikoen, om du har brukt feil plugg, at pluggvingene ikke har brettet seg ut på baksiden av gipsplaten, og da kan pluggen snurre, eller rett og slett falle ut av borehullet når du belaster pluggen.
Andre problemer kan oppstå hvis materialet som man fester mot veggen, f.eks. baksiden av et skap, er for tykt. Da rekker ikke skruen helt enkelt inn/fram til pluggens gjenger. Har du da også brukt feil plugg, er risikoen enda større for at lengden på skruen ikke er tilstrekkelig. Det finnes lengre skruer å kjøpe, så prøv med det.
I noen tilfeller kan også vingene på pluggen gå av, og da faller jo delen av pluggen som har gjenger ned inni veggen. Usannsynlig dog at dette skulle være tilfelle med alle tre pluggene.
Begynn med å prøve en lengre skrue. Fungerer ikke det, kan du bore et hull et stykke unna de pluggene du allerede har satt inn. Bøy deretter for eksempel en binders som en liten L, der den nedre delen av L-en bare trenger å være noen millimeter lang, og sett bindersen inn i hullet og se hvor tykk veggen er ved å se når L-en fastner når du drar den ut. Eventuelt kan du bare lyse med en lampe inn i hullet så ser du veggens tykkelse.
Har du feil plugg, må du fjerne den og bytte til en for dobbeltgips. Det kan være vanskelig å få bort pluggen uten å ødelegge veggen/hullet unødvendig, men det klarer du sikkert.
Det kan være flere årsaker til at skruen ikke får "feste". Den første er jo at det ikke er enkel- men dobbeltgips. Da fungerer den pluggen du har kjøpt ikke så bra, men pluggen burde uansett ikke snurre siden den har små hullinger på pluggens "krage" mot gipsplaten som nettopp skal forhindre at pluggen snurrer. Det er dog ikke 100 %. I stedet er risikoen, om du har brukt feil plugg, at pluggvingene ikke har brettet seg ut på baksiden av gipsplaten, og da kan pluggen snurre, eller rett og slett falle ut av borehullet når du belaster pluggen.
Andre problemer kan oppstå hvis materialet som man fester mot veggen, f.eks. baksiden av et skap, er for tykt. Da rekker ikke skruen helt enkelt inn/fram til pluggens gjenger. Har du da også brukt feil plugg, er risikoen enda større for at lengden på skruen ikke er tilstrekkelig. Det finnes lengre skruer å kjøpe, så prøv med det.
I noen tilfeller kan også vingene på pluggen gå av, og da faller jo delen av pluggen som har gjenger ned inni veggen. Usannsynlig dog at dette skulle være tilfelle med alle tre pluggene.
Begynn med å prøve en lengre skrue. Fungerer ikke det, kan du bore et hull et stykke unna de pluggene du allerede har satt inn. Bøy deretter for eksempel en binders som en liten L, der den nedre delen av L-en bare trenger å være noen millimeter lang, og sett bindersen inn i hullet og se hvor tykk veggen er ved å se når L-en fastner når du drar den ut. Eventuelt kan du bare lyse med en lampe inn i hullet så ser du veggens tykkelse.
Har du feil plugg, må du fjerne den og bytte til en for dobbeltgips. Det kan være vanskelig å få bort pluggen uten å ødelegge veggen/hullet unødvendig, men det klarer du sikkert.
Jeg forstår det som at selve pluggene har ekspandert fint og ikke snurrer noe sted. Det er selve skruen som kan skrus i, men som ikke "tar stopp" og bare fortsetter å snurre i det uendelige. Hvis gjengene er ødelagte, pleier man å kjenne det som et lite napp når man skrur, der gjengen hopper over. Nappet blir mindre og mindre jo flere ganger man skrur forbi.
Hvordan ser det ut i veggen? Stemmer min antakelse om hvordan pluggene sitter, eller misforstår jeg deg?
Thomas59 stiller veldig relevante spørsmål ellers.
Hvordan ser det ut i veggen? Stemmer min antakelse om hvordan pluggene sitter, eller misforstår jeg deg?
Thomas59 stiller veldig relevante spørsmål ellers.
Thomas59
Bygningsveteran
· Stockholms län
· 3 313 innlegg
Thomas59
Bygningsveteran
- Stockholms län
- 3.313 innlegg
Visst skjer det at det blir gjenge-paj men det er ikke særlig sannsynlig pga hva TS beskriver. Med enkelgipsmolly i dobbeltgipsvegg kan man få vingene til å ekspandere litt så man lures til å tro at pluggen sitter riktig men når man belaster pluggen ved å skru i skruen, snurrer bare pluggen alt ødelegger pluggen hullet. Jeg setter en spenn på at det er feil plugg eller for kort skrue.tommib skrev:
Jeg forstår det som at selve pluggene har ekspandert fint og ikke snurrer noe sted. Det er selve skruen som går an å skru i men så ikke "tar stopp" uten bare går å snurre i det uendelige. Om gjengene er ødelagte pleier man å kjenne det som et lite knepp når man skrur, der gjengen hopper over. Kneppet blir mindre og mindre jo flere ganger man skrur forbi.
Hvordan ser det ut i veggen? Stemmer mitt antakelse om hvordan pluggene sitter eller misforstår jeg deg?
Thomas59 stiller veldig relevante spørsmål ellers.
Funker det å skruve i skruen uten skap? I så fall er skruen for kort.
Beveger pluggen seg er den ikke rett ekspandert.
Skruer du i skruen med fingrene samtidig som du drar litt i den, pleier man å kjenne om gjengene ikke går jevnt eller vil hoppe over omdreininger.
Når du har funnet feilen blir det enklere å gå videre.
Skrutrekker er en hva jeg vet av de to anbefalte metodene for å feste en Molly, så det er ikke noe rart.
Beveger pluggen seg er den ikke rett ekspandert.
Skruer du i skruen med fingrene samtidig som du drar litt i den, pleier man å kjenne om gjengene ikke går jevnt eller vil hoppe over omdreininger.
Når du har funnet feilen blir det enklere å gå videre.
Skrutrekker er en hva jeg vet av de to anbefalte metodene for å feste en Molly, så det er ikke noe rart.
Pluggen rører seg ikke og går også an å "få grep" med og uten skapet med skruen men holder ikke 100 %. Mange bra punkter å tenke på! Et eller annet sted må jeg ha gjort feil. Skal kjøpe nye plugger i dag og se om jeg kan finne feilen med alle tipsene dere har gitt!

