Hei,

Jeg prøvde å skru opp et skap på badet. Veggen er av gips og ca 10mm tykk. Jeg brukte molly (tror jeg det heter i alle fall.) 8mm i diameter for 10-16mm vegg.

Det har gått bra mange ganger før, men denne gangen rev mollyen opp gipsveggen. Desperat satte jeg en større skive mellom veggen og mollyen, men det endte bare med et enda større hull. :(

Etter mitt uhell leste jeg på forumet at man skal bruke et spesielt verktøy og ikke en skrumaskin som jeg gjorde. Jeg brukte dessuten baderomssilikon som kanskje forverret saken enda mer.

Nå vet jeg hvordan jeg skal gjøre det i fremtiden, men problemet mitt gjenstår, jeg må fortsatt ha en stabil skrue akkurat der det gapende hullet nå er. Jeg trenger råd, tips og smarte ideer!

Det eneste jeg kan tenke på er å bore opp en stor metallplate, en sånn med forborede hull men jeg vet ikke... :confused:

Hjelp! :eek:

• En skadet gipsvegg med et stort hull, ved siden av er en hånd som holder en metallskrue med en stor skive.
Det du kan gjøre er å ta en bit flatjern og enten bore og gjenge eller sveise en mutter på. Så tar du en skive som dekker hullet og sørger for å få det tett når du skrur skruen. Bare ikke mist jernet ned.

Bredden på jernet slik at det går gjennom hullet og lengden slik at det dekker hullet med god margin.

Siden det er bak et skap, gjør det kanskje ikke noe om det ser litt stygt ut?

Takk for tipset v-g! Bra idé, jeg liker den. Dessverre har jeg verken verktøy for å gjenge eller sveise fast en mutter. Kan det finnes noen snarvei tro?

Finnes det ingen verksted i nærheten der du kan få dette laget? Kan jo knapt koste mer enn 100 kroner.

Du har jo en skrumaskin, så du kan kjøpe si 1 dm flattjern av "passe" dimensjon. Bor et hull med et bor i midten, så slå inn en islagsmutter og skru på. Sørg for at hullet er av passe dimensjon så denne mutteren ikke spinner rundt, noe de _kan_ gjøre da de ikke egentlig er ment for jern.

Islagsmuttrar-gml-300.jpg

Bøy gjerne jernet bort fra hullet så det blir svakt V-formet (2-3 grader), da sprer du ut belastningen.

Riktig verktøy og en større molly kanskje

I
Vitsen med en Molly er at vingene skal ekspandere på baksiden og spre trykket. Det du holder mellom fingrene er ikke en ekspandert Molly. Du har i stedet (ved hjelp av skrumaskinen) brukt Mollyen som en slags primitiv bor, der de to vingene som er ment å gå inn i gipsen på forsiden for at ikke Mollyen skal snurre rundt, har fungert som borskjær.

Antar at du skal ha opphenget akkurat på det punktet der hullet nå er? I så fall får du gjøre dette: Tegn opp en firkant (cirka 10x10 cm) på veggen rundt hullet. Skjær etter linjene med en skarp kniv og hell bladet så mye du kan på forsiden fra sentrum. Knakk løs den utskårne biten. Ta en bit 12 mm gipsplate (spør på trelasten) og skjær til en like stor bit og sørg for at den passer godt i hullet. Ta en en bit trelist (cirka 20 cm lang, 7 cm bred og 1 cm tykk). Bor et lite hull i sentrum på den. Knytt fast en snor med knute på baksiden. Stikk pinnen i hullet med snoren forankret på utsiden. Du skal ha lim på pinneendene og dra disse mot baksiden på veggen med snoren. La den sitte og herde. Skjær av snoren når du har sjekket at den sitter der. Sett lim på gipsbiten og trykk den på plass. Dropp Mollyen og bor hullet der du skal ha det og heng opp det du skal henge opp på en skrue/krok.

I fremtiden lærer du deg å:
A. ekspandere Mollyen et stykke på forhånd før du setter den inn i hullet ved å skru for hånd til vingene begynner å brette seg utover
B. ikke alltid bruke skrumaskin og spesielt ikke i kombinasjon med Molly.

Vil du dessuten ha en ordentlig fastsetting med Molly kjøper du en Mollyekspander på Clas Ohlsons. Art.nr: 30-4101 á 98:- Sett Mollyskruen i verktøyet og trykk skruen inn i hullet. Pump med håndtaket til du har full anlegg på baksiden. Frigjør verktøyet med sperren. kan du skru ut og inn skruen med skrumaskinen :rolleyes:

Når man skrur i en Molly med skrutrekker for håndkraft, kjenner man ganske godt når den ekspanderer.

Må jeg ta dem med håndkraft så pleier jeg å holde dem noen få mm utenfor hullet og holde i med en polygrip til den begynner å krype innover. Da trykker jeg inn den og ekspanderer opp fullt.

Skjær opp et større hull i gipsen, legg et par regelbiter som du skrur fast. Deretter legger du i en ny passebit av gips, sparkler og gjør det fint. Da får du noe å skru i også.

Veggen ser sabb ut, skyt inn noen smale trestykker type 1"X1" eller tynne plyabiter og skru i siden, skru deretter det du vil ha festet rett i treet fra 1"X1", e.v litt PL-400 som forsterkning.

Skjer med alle med enkelgips 70-tallet var skit ,-)

MvH jawen

jawen skrev:
Vegen ser sabb ut, skyt inn noen smale trebiter, typ 1"X1" eller tynne plyofabiter og skru i siden, skru deretter det du vil ha fast rett i treet fra 1"X1", evt. litt PL-400 som forsterkning.

Skjer alle med enkelgips, 70-tallet var dritt ,-)

MvH jawen
Hva skjer med alle med enkelgips? - Jeg har enkelgips @ 70-tallet og sikkert et par hundre molly... ser ikke problemet helt... (men uflaks kan man jo ha) derimot så er de spikret.. av en klønpå 70-tallet så platene er ødelagte på sine steder.. men det er jo en annen sak.. =)

MVH: Marcus

Takk for alle gode tips! For et bra forum dette var!
Jeg har ikke helt bestemt meg for hvilken teknikk jeg skal bruke, men å skjære opp og lime fast en regel hørtes bra ut. Jeg skal ta en tur til Optimera i morgen og skaffe materialer. Jeg kommer tilbake når det er klart.

Avsendere:

Hvis du seriøst mener at 70-tallets konstruksjon med spikret/skrud enkelgips med stendere på 60cc var bra, da er du ikke seriøs. Disse veggene er blant de dårligst bygde i Norge gjennom tidene, hele veggene rister hvis du slår litt på dem, og gjelder det bad kan du bare skru dobbelgips eller rive og stendre tettere.

Så kan du ha skrudd fast 3000 molly i veggen din, det betyr ikke at 60cc med enkelgips er en god konstruksjon.

MvH Jawen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.