9.938 lest ·
13 svar
10k lest
13 svar
Moderne erstatning for OSB + gips i vegg?
Skal sette opp et antall innervegger og planen har vært å regle opp disse som vanlig med 70mm regel, 11mm OSB samt 13mm gipsplate. Fikk meg til å begynne å fundere, finnes det ingen moderne erstattere til kombinasjonen OSB/plyfa + gipsplate? Tenker meg en plate som har alle fordelene (fikser stivheten, brannklassifisering, tåler høy belastning) og koster mindre enn disse to platene sammen. Fordelen for meg er at man får litt større boareal og forhåpentligvis lavere kostnad når man har mange vegger som skal opp.
Finnes det hardere gipsplater som man skal kunne skru i direkte uten plugg. Dog har jeg ingen erfaring med det. Men en vanlig gipsvegg kan man henge opp det meste med uten problem bare man bruker riktige innfestninger.
Takk for ditt svar, men dette er dessverre ikke hva jeg er ute etter. Ulike innfestinger er jeg ganske godt kjent med, og fibergipsplater i forskjellige former har jeg satt opp tidligere, de er bra om man vil kunne ha høyere punktbelastning enn hva en vanlig gipsplate tilbyr, men jeg er ute etter noe man kan bruke i et helt hus som har alle fordelene av OSB+gips sammen. Glemte å nevne at den bør være glatt, for jeg setter ikke opp tapeter, men maler i stedet, men det er sekundært.H huggan skrev:
Sist redigert:
En gipsplate koster vel langt ifra hundrelappen og OSB et sted nord derover. Jeg må virkelig anstrenge spareåren hvis jeg skal synes at det er spesielt dyrt med tanke på formatet.
Om det skulle komme en erstatter som kombinerer begge ville den garantert vært dyrere. Men på bunnlinjen muligens billigere siden det er snekkeren som skrur den opp som er dyr i sammenhengen.
Om det skulle komme en erstatter som kombinerer begge ville den garantert vært dyrere. Men på bunnlinjen muligens billigere siden det er snekkeren som skrur den opp som er dyr i sammenhengen.
Arbeidskostnaden trenger vi ikke ta hensyn til, har egne avtaler og folk samt gjør mye selv. Det er en klar fordel om erstatteren er billigere enn OSB og gipsplate men skulle det være slik at platen i spørsmålet er 2-3 ganger dyrere for meg å kjøpe inn, så er det selvsagt en dealbreaker. Den store gevinsten er de få centimetrene man vinner tenker jeg meg, mange bekker små...Nyfniken skrev:
En gipsplate koster vel langt fra hundrelappen og OSB et sted nord derover. Jeg må virkelig anstrenge spareblæren hvis jeg skal synes at det er spesielt dyrt med tanke på formatet.
Om det skulle komme en erstatning som kombinerer de begge, ville den garantert være dyrere. Men i lengden mulig billigere siden det er snekkeren som skrur den opp som er dyr i sammenhengen.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 697 innlegg
Moderne og moderne, men skrulim limt sponplater bak gipsen er mer strukturelt sterk og billigere enn OSB. Den er også dimensjonsstabil og kan med litt inspenning rette opp krokete veggstendere. Krever dog forboring hvis man skal dra skruer for innfestinger og få det optimalt sterkt.
Har begynt å kikke på Magnesium Oxide (MgO) Board, disse ser ut til å oppfylle alle krav, og med tanke på at jeg planlegger å kun bruke det til innvendige vegger i et nesten-passivhus med FTX ventilasjon, tror jeg ikke at jeg kommer til å få noen problemer som man f.eks. har fått i forbindelse med å ha brukt disse til fasade i kaldt klima (fuktighet og korrosjon). Får lese mer og gjøre en egen forstudie, ser det ut som om ingen har flere forslag 
Absolutt, hele bygget ble kraftig forsinket pga. en nabo som ville klage hele veien til MØD, som forventet fikk han kjeft der som i alle andre instanser, men det er en historie for en annen dag... MgO er fortsatt på tapetet, må muligens importere fra et annet EU-land, Ultra Board fra Norgips/Knauf er ellers et alternativ.R Raufus skrev:
Tar jeg ikke helt feil er MgO den grå overflaten på magnesium så hvordan har de laget en plate av det?
Jeg tenker på systemer for baderom når jeg ser kravene på materialet, selv om man kan hoppe over de vanntette delene. FIBO har et av systemene.
Nå vet jeg ikke om det oppfyller kravene nøyaktig i dag (man skrur helst ikke i et tetningssjikt) men i fremtiden virker det å være en mulig smidig løsning med plate og overflate i ett.
Jeg tenker på systemer for baderom når jeg ser kravene på materialet, selv om man kan hoppe over de vanntette delene. FIBO har et av systemene.
Nå vet jeg ikke om det oppfyller kravene nøyaktig i dag (man skrur helst ikke i et tetningssjikt) men i fremtiden virker det å være en mulig smidig løsning med plate og overflate i ett.
Klikk her for å svare