Tenker du på tømmeret, ikke planken?
Man tok nok det man hadde for hånden, men det er trolig ingen fare. Lukter det mye tjære om du går nær?
Når ble huset bygd? Ser ut som typisk 1800-tallet.
Ser ut som noen har strøket lakk eller lignende på enkelte deler. Kreosot kom under 19:00-tallet.
Man tok nok det man hadde for hånden, men det er trolig ingen fare. Lukter det mye tjære om du går nær?
Når ble huset bygd? Ser ut som typisk 1800-tallet.
Ser ut som noen har strøket lakk eller lignende på enkelte deler. Kreosot kom under 19:00-tallet.
I de tilfellene man har kreosot handler det som regel om at man har bygd med brukte elektriske stolper. Noe jeg assosierer med sommerhytter fra 60-tallet.
Hei og velkommen til dette tidvis eminente forumet. Dessverre mangler jeg evnen til visuelt å kunne identifisere kreosot, så der kan jeg ikke hjelpe deg. Men et lite vennlig tips for fremtiden er at det er kutyme å ikke spørre om det samme i to forskjellige deler av forumet, såkalt kryssposting. Det kan gjøre såkalte forumrever sinte, og sinte rever vil en ikke være nær.
Haha jeg er ny her og ville få svar og tenkte at ulike eksperter hang i ulike forum og man kunne ikke velge to forskjellige så derfor la jeg både i byggemateriale samt helse da det berørte begge! Men da vet jeg! Takk
Ser ikke sånn ut på bildet, men du kunne gjøre litt arbeid selv. Dels kan du forsøke å finne ut når huset er bygget og sammenligne det med når kreosot kom og begynte å bli populært. Deretter kan du ta noen prøvebiter av treet som du mistenker kan ha kreosot og sammenligne med bilder på hvordan kreosot ser ut. Du kan også lukte på treet du mistenker og sammenligne med tre du vet ikke har kreosot.
Hva jeg kan se så ser byggteknikken som loftet er bygget med ut til å være mye eldre enn hva teknikken å bruke kreosot er. Jeg assosierer kreosot med en mer brun og svart tone enn hva dine bjelker har. Tre kan bli grått med alderen.
Til slutt kan du stille deg spørsmålet hvorfor de skulle bruke tre med kreosot oppe på loftet?
Hva jeg kan se så ser byggteknikken som loftet er bygget med ut til å være mye eldre enn hva teknikken å bruke kreosot er. Jeg assosierer kreosot med en mer brun og svart tone enn hva dine bjelker har. Tre kan bli grått med alderen.
Til slutt kan du stille deg spørsmålet hvorfor de skulle bruke tre med kreosot oppe på loftet?
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 innlegg
Kreosot pleier å være brunt og lukte som gamle jernbanesviller, dvs tjæreaktig. Grått er snarere tegn på værutsatt treverk. Kanskje har treverket ligget utendørs før torpet ble bygget.
Det er liten grunn til å bruke impregnert treverk der det ikke skal utsettes for fukt/vann.
Det er liten grunn til å bruke impregnert treverk der det ikke skal utsettes for fukt/vann.
Medlem
· Västra Götaland
· 68 innlegg
Kreosot er en gulaktig gjennomsiktig væske hvis den lages av tretjære og er helt ufarlig. Lages den av stenkulltjære, er den kreftfremkallende og har en brun tjæreaktig farge. Denne sorten har i prinsippet bare blitt brukt til sviller og tele/elektro-stolper.
Jeg kan via bildet ikke se at det finnes den farlige sorten.
Kanskje har vi en "farlig" elektro-stolpe på vår tomt. Den lukter faktisk veldig godt av tjære, så den er kanskje impregnert med vanlig tretjære.
Jeg kan via bildet ikke se at det finnes den farlige sorten.
Kanskje har vi en "farlig" elektro-stolpe på vår tomt. Den lukter faktisk veldig godt av tjære, så den er kanskje impregnert med vanlig tretjære.
Düsseldorff
Bygningsvaktmester
· Bromma
· 2 704 innlegg
Düsseldorff
Bygningsvaktmester
- Bromma
- 2.704 innlegg
Jeg har bygget ganske mange hageganger med kreosotimpregnerte sviller. Holder i prinsippet evig. Når de først ligger på plass er det omtrent som asbest: La være å slikke så går det bra.
Det er imidlertid utendørs. Har aldri hørt om at man skulle bruke kreosot på et loft, bortsett fra om man gjenbruker stolper som noen nevnte. Det ser heller ikke ut som kreosot på bildet ditt.
Det er imidlertid utendørs. Har aldri hørt om at man skulle bruke kreosot på et loft, bortsett fra om man gjenbruker stolper som noen nevnte. Det ser heller ikke ut som kreosot på bildet ditt.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 innlegg
Bare som tillegg. Unngå å berøre kreosotimpregnert trevirke som gamle telefonstolper og jernbanesviller uten vernehansker. De giftige stoffene tar seg gjennom huden. Unødvendig å utsette seg for dette når man kjenner til risikoen.
Treet i torpet er imidlertid ufarlig så langt det er mulig å se.
Treet i torpet er imidlertid ufarlig så langt det er mulig å se.
Kreosot er vel svart? Ser ingenting annet enn ferskt gult virke og deler som har blitt grånet av alder. Kjenner heller ikke til at kreosot noen gang har blitt brukt for å male på impregnering på verken planker eller stolper, det er som andre allerede har sagt telefonstolper og muligens gamle jernbanesviller. Man visste jo allerede da det ble laget at det var vanvittig giftig, det var delvis derfor det ble brukt, man slapp ugresset på kjøpet liksom.
Ja, men det lekker ut til grunnvannet også. Dog mindre og mindre jo lengre tiden går. Uegnet om du har egen brønn.Düsseldorff skrev:
Jeg har bygget ganske mye hagetrapper med kreosotimpregnerte sviller. Holder for alltid i prinsippet. Når de først ligger på plass er det omtrent som asbest: La være å slikke så er det greit.
Det er dog utendørs. Har aldri hørt om at man skulle bruke kreosot på et loft, bortsett fra om man gjenbruker stolper som noen nevnte. Det ser heller ikke ut som kreosot på bildet ditt.
Finnes det par studier på dette. Lekker mest når de ligger under vann.
Düsseldorff
Bygningsvaktmester
· Bromma
· 2 704 innlegg
Düsseldorff
Bygningsvaktmester
- Bromma
- 2.704 innlegg
Ok, det var mer enn jeg visste. Det jeg har bygget ligger ikke under vann og ingen av eiendommene har egen brønn. Men det er såklart uegnet å forurense grunnvannet med kreosot. Jeg får lese på.G Genomklok skrev:
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Kan det vara Kreosot struket innertak?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Fritidshus med misstänkt klorfenol
Rengöra puts från misstänkt rostavlagring
Fasad -
Är detta kreosot? Något som behöver bytas?
Misstänkt trasig cirk.pump
Värme allmänt