På takplatene fra Lindab vi har fått står det at de ikke får lagres ute pga. eventuelle misfarginger som kan oppstå pga. fukt mellom platene.

Dessverre skal vi ikke montere dem før til våren. De ligger nå på lastepaller under presenning og fortsatt i sin emballasje. De er svarte tp20.

Har noen opplevd misfargingene Lindab advarer om?

• Svart tp20 takplater fra Lindab, pakket i emballasje, ligger på trepaller og dekket med presenning utendørs.
C Chronaus skrev:
På takplåtene fra Lindab vi fått står at de ikke får lagres ute pga eventuelle misfarginger som kan oppstå på grunn av fukt mellom platene.

Dessverre skal vi ikke montere dem før til våren. De ligger nå på lastepaller under presenning og fortsatt i sin emballasje. De er svarte tp20.

Har noen vært med på misfargingene Lindab advarer om?
Om det kommer inn vann mellom platene blir lett noe man pleier å kalle "vitrost" det er et vanlig fenomen.

• Liker
Chronaus
  • Laddar…
N Nissegandhi skrev:
Om det kommer inn vann mellom platene blir lett noe man vanligvis kaller "hvit rust", det er et vanlig fenomen.
Selv på svarte plater?? Tenker at hvit rust har med galvaniseringen å gjøre og den er jo under fargen...

C Chronaus skrev:
Selv på svarte plater?? Tenker at hvit rust har med galvanisering å gjøre og den er jo under fargen...
Ja på alle farger.

Unnskyld meg men hvordan det? Da må jo fargen forsvinne før sinken oksiderer?

C Chronaus skrev:
Unnskyld meg men hvordan da? Da må jo fargen forsvinne før sinken oksiderer?
Dessverre kan jeg ikke forklare hvordan det skjer, men siden jeg har solgt plater i mange år, så vet jeg at det er slik.

N Nissegandhi skrev:
Dessverre kan jeg ikke forklare hvordan det går til, men siden jeg har solgt plåt i mange år, så vet jeg at det er slik.
OK. Og hvor store blemmene snakker vi om, og går det å få bort fra svart plåt?

C Chronaus skrev:
OK. Og hvor store blemmer snakker vi om og går det an å få det bort fra svart plåt?
Det kommer an på hvor mye fukt det har vært, uansett bør man unngå hvitrust.

N Nissegandhi skrev:
Det kommer an på hvor mye fukt det har vært, uansett bør man unngå hvitrust.
Jo jeg forstår det, jeg kan bare ikke finne et eneste bilde på hele internett hvor en lakkert plate har fått hvitrust. Så lenge det ikke regner på dem bør de jo være ok i alle fall!

C Chronaus skrev:
Jo jeg forstår det, jeg kan bare ikke finne et eneste bilde på hele internett der en lakkert plate har fått hvitrust. Så lenge det ikke regner på dem bør de jo være ok i alle fall!
Det er nok at endene på bunten blir våte så suger fuktigheten inn kapillært.

N Nissegandhi skrev:
Det er nok at endene på bunten blir våte så suger fuktigheten inn kapillært.
Endene er jo også ubehandlet, så derfra kan det bli hvitrust

N Nissegandhi skrev:
Det er nok at endene på bunten blir våte så suger fukten inn kappil
plåtrickard plåtrickard skrev:
Endene er jo også ubehandlet, så derfra kan det bli hvitrust
Det er jeg helt med på, tenkte mest på hvordan det kunne dannes hvitrust midt på platen!

plåtrickard plåtrickard skrev:
Endene er jo også ubehandlet, så derfra kan det nok bli hvitrust
Går det an å tørke bort da?

C Chronaus skrev:
Går det å tørke bort da?
Hvor bra og praktisk synes du det høres ut?

N Nissegandhi skrev:
Hvor bra og praktisk synes
N Nissegandhi skrev:
Hvor bra og praktisk synes du det høres ut?
Hmmm hva mener du? At galvaniseringen har blitt dårligere eller? Om jeg bare trenger å tørke av platene før montering er det 100 ganger enklere enn å få dem under tak.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.