Er det ikke på tide med en liten prosjekttråd i denne avdelingen?

Hensikten med denne lille prosjekttråden er IKKE å beskrive hvordan man lager hull i bærende vegger, men å gi den som vurderer en lignende operasjon litt mer å tenke på kanskje. Bærende vegger skal man ikke tukle med om man ikke er ganske sikker på hva man gjør. Ingen hus ser ut akkurat som mitt, så bare fordi jeg ikke har fått taket i hodet enda, betyr det ikke at denne varianten kan kopieres. Snakk med en konstruktør før du setter saga i veggen.

For i det hele tatt å få røre bærende deler av konstruksjonen kreves en byggeanmeldelse til bygningsetaten.

Nok om dette og tilbake til prosjektet:
For 40 år siden ble det gjort en tilbygging på 40kvm på dette huset. Huset fikk nå en L-form. En åpning i en tidligere yttervegg ble laget (2500mm). Rett ovenfor åpningen ligger en takstol, men noen lastveksling har ikke blitt gjort. Tyngdekraften har gjort sitt, og nedbøyningen midt på utgjorde cirka 20mm før dette prosjektet ble startet.

Til å begynne med rev vi bort de halvt løse trebiter som skjulte bjelken.

PICT4693.jpg

Deretter ble det straks montert en støtte for å sikre at ingenting begynte å bevege seg nedover.

PICT4692.jpg
PICT4694.jpg

Med hjelp av laseren (Mr Tammoliner) kunne vi enkelt konstatere at nedbøyningen var cirka 20mm midt i hullet.

Tid for de vanlige spørsmålene:
Hvordan skal bjelken dimensjoneres for å holde?
Hvordan skal innfestingen av bjelken se ut?

I andre deler av huset har 90x225 limtre blitt brukt (etter konsultasjon med limtreprodusenten) og magefølelsen sa at det burde fungere også her. 115mm bredde hadde også gått bra om man hadde funnet noe til bra pris på finn.no, men dessverre kom jeg tomhendt denne gangen. Lissma sag fikk levere en 2600x90x225 fra Moelven - leveringstid fritt Lissma cirka 23 timer!

Hvordan skulle dette nå festes i eksisterende vegger?

PICT4698.jpg

Etter litt vurdering innså vi at det ikke går å unngå å felle inn bjelken i eksisterende vegg. Nye hjørner som bærer bjelken må rett og slett konstrueres. Denne ideen oppsto dessverre etter at bjelken ble bestilt, så lengden ble litt knapp. Men opplagspunktet er betydelig bredere enn hva som kreves for denne lasten, så sluttresultatet blir greit likevel. Ifølge dimensjoneringsprogrammet skal opplagspunktet være minst 41mm. Her er det cirka 80mm.

Som stolper brukes to stk limte og skruede 45x95, tilpasset til 45x90. Disse står stabilt på syllen som i sin tur ligger på en murt vegg. Noen problemer med å ta opp lasten nedover i konstruksjonen finnes altså ikke.

PICT4695.jpg

Etter at vi kappet bort de gamle hjørnene ble det forberedt for bjelken med å montere et par hengsler. Selv om bjelken bare veier 25kg, er det kjedelig å få den på tærene og å heise den opp og ned flere ganger blir man svett av....

PICT4699.jpg
PICT4708.jpg

Med bjelken på plass var vi selvsagt litt nysgjerrige på å se om det gikk å rette opp den nokså kraftige setningen som hadde oppstått. En 2,25 tonn jekk ble plassert, og grovt virke fikk fordele lasten over flere gulvbjelker. Siden det finnes en like hodeløs, men mindre, hulltagning i kjellerveggen rett under dette prosjektet, sørget vi for å montere et par ekstra støtter i kjelleren også. Som støtter brukes 45x70 råplan.

PICT4703.jpg

Deretter prøvde vi å løfte midt på bjelken, noe som ikke gikk i det hele tatt, ikke med denne jekken i hvert fall. Etter litt knirk og knepp klarte vi å løfte cirka 10mm før det føltes litt for tungt for jekken. Siden kraftigere løftemidler ikke var tilgjengelig, løftet vi istedet på den ene siden, nok til å få inn en stolpe. Deretter ble jekken flyttet til den andre siden, og med hele bjelken som vektstang var det lett å løfte til riktig nivå.

PICT4709.jpg

Stolpene ble laget noen millimeter lengre enn de faktiske byggemålene, og bjelken ble løftet ytterligere en ekstra millimeter slik at det var lett å sette inn stolpene. Stolpene ble også forankret i eksisterende vegg der det var mulig. Ytterligere avstivning vil komme når kryssfiner eller OSB monteres på veggenes sider - da låses bjelke/stolper i sideveis også.

PICT4713.jpg

Sluttresultatet ble tilfredsstillende. Nå, etter noen døgn, er det kun en millimeter differanse mellom høyre og venstre side, og nedbøyningen i midten utgjør cirka 3mm.

PICT4715.jpg

Om jeg tolker dimensjoneringsprogrammet

http://www.moelventoreboda.se/index.asp?menuItem=L9

rett så anbefaler programmet ved en lignende lasttilfelle en bjelke som gir opp til 10mm nedbøyning ved bruksbelastning. Dette tolker jeg som at bjelken som brukes her er overdimensjonert, eller i alle fall ikke underdimensjonert.

Eventuell snølast vil av ulike grunner ikke belaste takstolen som bjelken bærer (man kan således forvente at nedbøyningen vedvarer selv med mye snø på taket. Jeg gjetter (spekuler gjerne rundt dette) også at nedbøyningen kan avta noe etter hvert som spenningene i overliggende konstruksjon reduseres. Når alt treverk som har blitt løftet i og med denne operasjonen slutter å gjøre motstand, bør presset avta noe.

Det var alt for denne gangen.

• Liker
Pielstick
  • Laddar…
Mikael_L
Jeg la merke til at sofa og surrond-høyttalere ikke ble berørt av operasjonen.
Deilig å kunne koble av med en kul DVD mellom bjelkeløftene .. ;D ;D ;D

Mikael_L
For øvrig bra initiativ til en litt mer "hands on" tråd. Så det blir mindre prat og mer verksted sas. ;)

Om jeg forsto riktig så var det en eksisterende åpning som du var misfornøyd med/bekymret over nedbøyningen som du har utbedret.

Du virker fornøyd uansett, jeg får gratulere til det gjennomførte prosjektet. ::)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.