Hvordan justerer man en dør som luter? Er det bare å skru til?

• En tett visning av en dørkarm som viser hengsler og skruehull, med fokus på justering av en skjev dør.
  • Dør med skjev bunn over gulvet, nærbilde av dørblad og karm. Bakgrunnen viser et konkret gulv med merker.
  • Dør som lener seg mot karmen, med synlige hengsler og en liten sprekk mellom dør og karm.
  • Dørhjørne viser en skjev hengsling med en liten sprekk i hjørnet, diskusjon om hvordan justere en dør som heller.
M Mikael_Swe skrev:
Hvordan justerer man en dør som er skjev? Er det bare å skru til?
Kommer an på hva som er skjevt. Hvis karmen er i lodd så hjelper det ikke å stramme karmskruene. Døren ser dog ut til å ha seget, akkurat som dører gjør etter en stund.
Du trenger i så fall et hengelsrettingsverktøy og bøye tilbake hengslene. I dette tilfellet de øvre hengslene.

• Liker
Joak
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Beror på vad som luter. Om karmen er i lodd så hjelper det ikke å skru på karmskruene. Døren ser dog ut til å ha seg hengt, akkurat som dører gjør etter en stund.
Du trenger i så fall en hengselsretter og bøye tilbake hengslene. I dette tilfelle de øvre hengslene.
Hvorfor funker det ikke? Disse hengslene går ikke å skru på

• Gjørne av en tre- og hvit karmdør med et hengsel som ikke kan strammes skikkelig.
  • Gångjern på en treddør med en skruetrekker som prøver å stramme, men det fungerer ikke.
M Mikael_Swe skrev:
Hvorfor funker det ikke? Disse hengslene går ikke å skru på
Du må bøye/knekk hengslet. Man får ta i litt.

Sist redigert:
T Tompafix skrev:
Du må bøye/knekk hengselet. Man må ta i litt.
Jeg tror dessverre ikke disse hengslene kan snurre. Døren kommer til å falle av om jeg tar i. Er du virkelig sikker?

Mats-S
M Mikael_Swe skrev:
Døren kommer til å falle av hvis jeg tar i
Ja, har du uflaks så trekker du hengslet ut av festet.
Vis av den erfaringen pleier jeg å ta den vanskeligere men sikrere veien og:

1. Heng av døren
2. Løsne hengslet som skal rettes
3. Sett hengslet i et solid skrustikke
4. Ta en mindre slegge og slå til hengslet til ønsket form. Ha noe mellomlegg mellom slegge og hengsel når du slår til.
5. Monter og test at retningen har blitt ok.

Ja, det tar litt tid, men garantert ingen trøbbel med hengsler som har vridd i stykker dør eller karm ...

Se på denne videoen så forstår du hvordan du skal gjøre det. Man skal ikke snurre eller løfte døren. Start med å sjekke at alle skruene i hengslene sitter fast og at karmen sitter i vater/lodd.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.