Ved en besiktigelse har det blitt oppdaget mikrobiell påvekst på undersiden av yttertaket samt i gulvkonstruksjonen i kjelleren.

Slik jeg forstår det, kan man utbedre loftsfukt ved å installere bedre ventilasjon (nåværende ventilasjon er naturlig trekk). Det som overrasker meg litt, er at det eneste badet ligger i kjelleren. Kan fukt fra kjelleren stige helt opp til loftet? Eller kan fukt komme fra et annet sted (finnes toalett i overetasjen). Målt fuktkvote er 9,5 %, er dette mye eller lite?

Besiktigelsesmannen har også boret et hull i gulvet i kjelleren hvor man har funnet "høye fuktverdier" samt "mikrobiell lukt". Huset trenger ny drenering, kan dette løse problemet med fukt i bunnplaten, eller kan man mistenke at det er noe mer alvorlig? Ville dette kunne innebære at man må rive opp hele kjellergulvet?

• Liker
KmeMek
  • Laddar…
Når vi kjøpte vårt hus, var det akkurat som i "deres" hus mikrobiell vekst på innsiden av raftetaket. Dette kunne løses med bedre ventilasjon ifølge takstmannen.

Jeg krabbet litt rundt og sjekket, og det viste seg at da den forrige eieren etterisolerte, hadde han dekket til 90% av luftspaltene, så det ble ingen skikkelig trekk. Flyttet isolasjonen litt og i dag er det en helt annen situasjon.

Mikrobiell lukt skriver de uansett når det gjelder kjellere. Det er en slags ansvarsfraskrivelse i tilfelle det skulle være et problem senere. Når det gjelder hans borehull, så hadde vi det samme problemet der. Vi har ikke problemer med dreneringen så vidt vi kan se, men listene i kjellerstuen ligger nok rett på betongen, og da trekkes fuktigheten opp uansett hva man gjør, og det begynner å mugne osv. En luftavfukter løste problemet med lukten, og vi fyrer med pellets i stedet for å bruke elpatronen, så klimaet i kjelleren blir mye bedre.

Men vi skal rive ut hele kjellerstuen når vi har gjort om dreneringen for å bli kvitt symptomene.

Takk for ditt svar! Ja, det er akkurat slik jeg forstår at det ligger et undergulv/trelekter direkte på betongen, og at det er det som er problemet. Vi kommer i så fall til å renovere gulvene akkurat som dere, men det er godt å vite at problemet kan løses midlertidig gjennom luftavfuktere.

Angående fukten på loftet så er det meget vanlig og ikke noe å bekymre seg for i de fleste tilfellene.
Alle som oppholder seg i huset avgir fukt samt at man dusjer og lager mat m.m. som også avgir fukt.
Denne stiger med varmen og opp på loftet gjennom f.eks. loftsluken.
Vel der oppe frigjøres fukten fordi kald luft ikke bærer like mye fukt som varm luft.

God ventilasjon på loftet samt at man tetter mellom boenheten og loftet minimerer risikoene.
Husk at god ventilasjon og mye ventilasjon ikke alltid er det samme!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.