mattiasp mattiasp skrev:
Ja. Hvilke er vinklene i vegg og trapp? Hva slags sag har du?
Har en kapp/gjæresag fra Stanley. Det er 22 graders vinkel på begge paneler.

Jeg syntes først at det så ut som en trappeoppgang med ca 90 grader mellom veggene og deretter en trapp nedover. I det tilfellet kreves en mellomdel. Nå er jeg usikker på hvordan det ser ut. Kan du poste et oversiktsbilde?

mattiasp mattiasp skrev:
Jeg syntes først at det så ut som en trappeoppgang med ca 90 grader mellom veggene og deretter en trapp nedover. I det tilfellet kreves en mellomdel. Nå er jeg usikker på hvordan det ser ut. Kan du poste et oversiktsbilde?
Hjørne med grå panel i 90 grader vinkel, panelen faller 22 grader. Hvit trapp med brune trinn. Uferdig vegg med rester av tapet.
Det er det hjørnet som er min hodepine.
Det er 90 grader mellom veggene, men panelet faller med 22 grader.

richardtenggren
Om begge listene luter må du lage to passbiter.

Du må kappe møtet mellom listen og passbitene til halve vinkelen. Der passbitene møtes blir det bare en 45 graders kapping (om vi antar at hjørnet er 90).

richardtenggren richardtenggren skrev:
Om begge listene luter må du lage to passbiter.

Du må kappe møtet mellom listen og passbitene til halve vinkelen. Der passbitene møtes blir det bare en 45 graders kapping (hvis vi antar at hjørnet er 90).
Hvordan får man passbitene til å ikke se ut som de gjør på bildet?

Da blir det to mellomstykker. Vinkler: 11-11-45-45-11-11 grader

mattiasp mattiasp skrev:
Da blir det to mellombiter. Vinkler: 11-11-45-45-11-11 grader
Skal passbitarna geres langs med i 45 grader og 11 graders vinkel?

• Liker
Adamolsson
  • Laddar…
11 på de begge lange bitene, og (om du sager på platten) 11(ger)-45(helling) på venstre mellomstykke og 45(helling)-11(ger) på det høyre. Med din sag må du vende listen opp-og-ned når du sager 45 på det venstre stykket.

mattiasp mattiasp skrev:
11 på de begge lange bitene, og (om du sager på platen) 11(grad)-45(vinkel) på venstre mellomstykket og 45(vinkel)-11(grad) på det høyre. Med din sag må du snu listen opp-ned når du sager 45 på venstre biten.
Enten så tar du opp halve fallet i både overside og underside, noe som gir flere kutt, men en mykere overgang, alternativt så tar du opp hele fallet på en side og deler opp i to vinkler med en kile i stedet for to. Det er som man foretrekker. Men du vil aldri få de to vinklene til å passe sammen på en akseptabel måte med den listprofilen.

Hvordan ble dette til slutt? Har forsøkt å gjøre omtrent det samme med instruksjoner i tråden men lykkes ikke uansett hvordan jeg gjør det. :)

mattiasp mattiasp skrev:
11 på de begge lange bitene, og (om du sager på platten) 11(vinkel)-45(helning) på venstre mellomstykket og 45(helning)-11(vinkel) på den høyre. Med din sag må du vende listen opp-ned når du sager 45 på den venstre biten.
Skal 45 kuttene også ha 11 graders vinkel eller har jeg misforstått dette helt?

Du kan måle alle vinkler og dele med 2. Anbefaler deg å gjøre det på resterbiter slik at du ikke står der med for korte lister senere.

LudvigC LudvigC skrev:
Skal 45 snitten også ha 11 graders ger eller har jeg misforstått dette helt?
Om du ser i mitt tidligere innlegg så betyr gerning at du vrir på sågbordet. Lutning betyr at du lener sagbladet. Jeg skal prøve meg på en grov skisse om det går
En grov skisse med streker og vinkler, noen markerte med røde linjer, sannsynligvis illustrerende et byggeprosjekt eller sagevinkel.

Sist redigert:
Ok, jeg saget med både lut og ger når jeg saget 45 snittene. Det forklarer hvorfor det ble dritt. Du trenger ikke lage skisse, takk for svar!

Jeg gjorde akkurat den varianten med to passbiter og synes det ble bra! Her er et bilde før fuging og farge, limte småbitene med superlim.
Hjørne av vegg med nymontert listverk, satt sammen med to passbiter før fuging og maling. Småbiter er limt med superlim.

• Liker
Saskahiset og 3 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.