Jeg syntes først at det så ut som en trappeoppgang med ca 90 grader mellom veggene og deretter en trapp nedover. I det tilfellet kreves en mellomdel. Nå er jeg usikker på hvordan det ser ut. Kan du poste et oversiktsbilde?
Jeg syntes først at det så ut som en trappeoppgang med ca 90 grader mellom veggene og deretter en trapp nedover. I det tilfellet kreves en mellomdel. Nå er jeg usikker på hvordan det ser ut. Kan du poste et oversiktsbilde?
Det er det hjørnet som er min hodepine.
Det er 90 grader mellom veggene, men panelet faller med 22 grader.
Du må kappe møtet mellom listen og passbitene til halve vinkelen. Der passbitene møtes blir det bare en 45 graders kapping (om vi antar at hjørnet er 90).
Du må kappe møtet mellom listen og passbitene til halve vinkelen. Der passbitene møtes blir det bare en 45 graders kapping (hvis vi antar at hjørnet er 90).
Hvordan får man passbitene til å ikke se ut som de gjør på bildet?
11 på de begge lange bitene, og (om du sager på platten) 11(ger)-45(helling) på venstre mellomstykke og 45(helling)-11(ger) på det høyre. Med din sag må du vende listen opp-og-ned når du sager 45 på det venstre stykket.
11 på de begge lange bitene, og (om du sager på platen) 11(grad)-45(vinkel) på venstre mellomstykket og 45(vinkel)-11(grad) på det høyre. Med din sag må du snu listen opp-ned når du sager 45 på venstre biten.
Enten så tar du opp halve fallet i både overside og underside, noe som gir flere kutt, men en mykere overgang, alternativt så tar du opp hele fallet på en side og deler opp i to vinkler med en kile i stedet for to. Det er som man foretrekker. Men du vil aldri få de to vinklene til å passe sammen på en akseptabel måte med den listprofilen.
11 på de begge lange bitene, og (om du sager på platten) 11(vinkel)-45(helning) på venstre mellomstykket og 45(helning)-11(vinkel) på den høyre. Med din sag må du vende listen opp-ned når du sager 45 på den venstre biten.
Skal 45 kuttene også ha 11 graders vinkel eller har jeg misforstått dette helt?
Skal 45 snitten også ha 11 graders ger eller har jeg misforstått dette helt?
Om du ser i mitt tidligere innlegg så betyr gerning at du vrir på sågbordet. Lutning betyr at du lener sagbladet. Jeg skal prøve meg på en grov skisse om det går