Hei.

Jeg har et spørsmål angående moms. Jeg skal fakturere en kunde og har kjøpt materialer til kunden. Jeg kommer til å fakturere kunden arbeidskostnad med moms, og materialene som jeg har kjøpt inn, skal jeg også fakturere materialene med moms eller uten moms?

Er det en privatkunde eller er kunden et annet byggefirma som du utfører arbeider for?

Med moms

Med mva til privatkunde,
Typ koster materialet 25kr med mva og ditt arbeid 250kr med mva så kan du skrive slik
Arbeid 200kr
Materiale 20kr
Mva 55kr
Totalt 275kr

Du fakturerer med moms, men trekker fra momsen på ditt kjøp om det var med moms.

C
K Kaboff skrev:
Med moms til privatkunde
Med moms også til bedriftskunde, annet enn i visse unntakstilfeller (f.eks. EU-moms).
Om kjøperen deretter har rett til å trekke fra momsen er et spørsmål mellom kjøper og skattemyndighetene som selgeren ikke trenger å bry seg om.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Er det en privatkunde eller er kunden et annet byggefirma som du utfører arbeider for?
Takk for raske svar!!!
Til en privat kunde. Jeg mener det sånn at tenk jeg har kjøpt materiale for 1250kr med moms, si maling.

Skal jeg da fakturere kunden 1000kr + moms eller bare 1250kr uten moms?

Takk for alle deres svar!!

N Ninaaa skrev:
Takk for raske svar!!!
Til en privat kunde. Jeg mener som så at tenk jeg kjøpt materiale for 1250kr med moms si maling.

Du skriver på fakturaen typ
Maling 1 000 kr
Moms 25% 250 kr
Å betale 1 250 kr

C
N Ninaaa skrev:
1000 kr + moms hvis du driver momspliktig virksomhet og er momsregistrert.
Deretter ved momsdeklarasjonen blir det 250 kr inngående og 250 kr utgående moms som tar ut hverandre.

Ellers 1250 uten moms (f.eks. hvis du benytter muligheten for frivillig momsregistrering for omsetning under 30/80 000 kr).

• Liker
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
N Ninaaa skrev:
Takk for raske svar!!!
Til en privat kunde. Jeg mener som sånn at tenk jeg har kjøpt material for 1250kr med moms, si maling.

1000 pluss moms
Så kommer det an på hvordan faktureringsprogrammet ditt ser ut, noen ganger kan man velge å fakturere inkl moms til visse kunder, da skriver man inn beløpet inkl moms på fakturaen men programmet regner ut momsen

Dette bør man ha kontroll på før man starter med firma....

nino nino skrev:
1000 pluss mva.
Så avhenger det av hvordan faktureringsprogrammet ditt ser ut, noen ganger kan man velge å fakturere inkl mva til visse kunder, da skriver man inn beløpet inkl mva på fakturaen, men programmet regner ut mva.

Slikt bør man ha kontroll på før man starter med bedrift....
Takk for svar.

Fakturere kunde materialkostnad eksklusive MVA, og deretter inkludert MVA.

Eksempel: Som bedriftseier kjøper du X dingser for 80kr pluss MVA, dvs. 100kr.

Når du så fakturerer kunde tar du også 80kr pluss MVA, dvs. 100kr.

Du kan også ha et påslag for materialer som du selv bestemmer, innenfor visse rimelige grenser.

Men du kan ikke kreve at kunde skal betale MVA på din MVA når du fakturerer materialer. Fordi du som bedriftseier avregner din MVA ville det ellers vært helt absurd.

C
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nja. Omvendt avgiftsplikt for byggtjenester:
[lenke]
Om det er en byggtjeneste og kjøperen er et byggfirma, ja (kanskje litt usannsynlig).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.