Hei.
Jeg har et spørsmål angående moms. Jeg skal fakturere en kunde og har kjøpt materialer til kunden. Jeg kommer til å fakturere kunden arbeidskostnad med moms, og materialene som jeg har kjøpt inn, skal jeg også fakturere materialene med moms eller uten moms?
Jeg har et spørsmål angående moms. Jeg skal fakturere en kunde og har kjøpt materialer til kunden. Jeg kommer til å fakturere kunden arbeidskostnad med moms, og materialene som jeg har kjøpt inn, skal jeg også fakturere materialene med moms eller uten moms?
Huseier
· Småländska höglandet
· 5 647 innlegg
Er det en privatkunde eller er kunden et annet byggefirma som du utfører arbeider for?
Du fakturerer med moms, men trekker fra momsen på ditt kjøp om det var med moms.
Takk for raske svar!!!SågspånPappspikEternit skrev:
Til en privat kunde. Jeg mener det sånn at tenk jeg har kjøpt materiale for 1250kr med moms, si maling.
Skal jeg da fakturere kunden 1000kr + moms eller bare 1250kr uten moms?
Huseier
· Småländska höglandet
· 5 647 innlegg
Nja. Omvendt avgiftsplikt for byggtjenester:C cpalm skrev:
https://skatteverket.se/foretag/mom...byggsektorn.4.47eb30f51122b1aaad28000545.html
Huseier
· Småländska höglandet
· 5 647 innlegg
1000 kr + moms hvis du driver momspliktig virksomhet og er momsregistrert.N Ninaaa skrev:
Deretter ved momsdeklarasjonen blir det 250 kr inngående og 250 kr utgående moms som tar ut hverandre.
Ellers 1250 uten moms (f.eks. hvis du benytter muligheten for frivillig momsregistrering for omsetning under 30/80 000 kr).
1000 pluss momsN Ninaaa skrev:
Så kommer det an på hvordan faktureringsprogrammet ditt ser ut, noen ganger kan man velge å fakturere inkl moms til visse kunder, da skriver man inn beløpet inkl moms på fakturaen men programmet regner ut momsen
Dette bør man ha kontroll på før man starter med firma....
Takk for svar.nino skrev:
Fakturere kunde materialkostnad eksklusive MVA, og deretter inkludert MVA.
Eksempel: Som bedriftseier kjøper du X dingser for 80kr pluss MVA, dvs. 100kr.
Når du så fakturerer kunde tar du også 80kr pluss MVA, dvs. 100kr.
Du kan også ha et påslag for materialer som du selv bestemmer, innenfor visse rimelige grenser.
Men du kan ikke kreve at kunde skal betale MVA på din MVA når du fakturerer materialer. Fordi du som bedriftseier avregner din MVA ville det ellers vært helt absurd.
Eksempel: Som bedriftseier kjøper du X dingser for 80kr pluss MVA, dvs. 100kr.
Når du så fakturerer kunde tar du også 80kr pluss MVA, dvs. 100kr.
Du kan også ha et påslag for materialer som du selv bestemmer, innenfor visse rimelige grenser.
Men du kan ikke kreve at kunde skal betale MVA på din MVA når du fakturerer materialer. Fordi du som bedriftseier avregner din MVA ville det ellers vært helt absurd.