F
Hei forumvenner!

Dagens overraskelse på byggeplassen var disse stilige overgangene fra dørkarmen til gulvlistene som snekkerne har montert.

Er det bare jeg som synes at de sitter helt feil vei og ikke er dimensjonert for å passe tykkelsen på dørkarmene samt gulvlistene?? :o :o :o

2 bilder;
skumlist2.jpg
skumlist1.jpg

:o Ikke bare feil vei. De ser ikke ut til å passe til listene i det hele tatt. :P

Er helt enig. Ser ikke ut til å være noe som passer.

fredrik_o_sara skrev:
Hei forumvenner!

Er det bare jeg som synes at de sitter helt feil vei samt ikke er dimensjonert for å passe tykkelsen på dørkarmene samt gulvlistene?? :o :o :o
De sitter den veien for ikke å være i veien når man åpner døren ;-)

/fredrik

...og jo, de pleier å være tykkere/større enn listene. Slik ser det ut i min århundreskiftelägenhet:

sockelkloss.jpg

MVH

Fredrik

F
fredwel skrev:
...og ja, de pleier å være tykkere/større enn listene. Sånn ser det ut i min århundreskiftelägenhet:

MVH

Fredrik
Det harmonerer jo helt klart bedre med en allmogeprofil.

Selv synes jeg våre ser helt malplasserte ut. Suuuck. Hva gjøre? Vil vi ha dem byttet ut kommer det til å koste oss ekstra. Og dette utseendet var ikke i det hele tatt hva vi hadde tenkt oss/blitt vist.

Er det vist et annet utseende som dere har akseptert, så er det det som gjelder. Hvis så snekkere gjør på en annen måte uten å rådføre seg med dere først, så er det bare for dem å gjøre om uten at det skal koste dere noe ekstra.

Klossene kalles også "skurkloss" og ble lagt inn før i tiden for å skåne allmuelisten når man brukte skurebørsten langs veggen. Klossene på bildene øverst er helt riktig montert og dimensjonert, men det ser likevel litt merkelig ut mot den glatte listen.

Hei!

En annen grunn til at de ble satt inn kan spores fra navnet "skurkloss". Det var slik at da våtvask skjedde betydelig oftere enn i dag så ble disse klossene først slitt og skadet av vannet. Det man gjorde var å bytte ut disse klossene når de ble for stygge.

MVH

Det er profileringen som er merkelig. De burde byttes ut med "vanlige firkantede" klosser, helst utskåret fra MDF-board av passende tykkelse og med hjørnene lett avrundet med sandpapir. Lister uten profil skal naturligvis ikke ha klosser med profil! Jeg ville ikke kalt denne utførelsen for fagmessig.

Vi har også sånne skurklossar (nytt ord for meg) men på ditt bilde ser det ut som modellen ikke passer inn helt...?

Hvordan blir det nå, skal snekkeren gjøre om eller ???

F
Vi har sluttbefaring om et par uker og kommer til å ta det opp som et punkt på protokollen. Jeg synes fortsatt at de ikke passer inn på noe vis i det hele tatt. Det er feil dimensjonert så det hviner om det ..

Dimensjonen kanskje er ok, men modellen ser litt merkelig ut??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.