Kan begynne med å si at jeg har vist tegningene til en byggteknisk kyndig på Riksbyggen og fått kommentaren at den ikke bør være bærende, men han har ikke vært og sett på veggen. Vil gjerne ha litt mer input, derfor spør jeg om deres mening her.
Jeg bor i et lite borettslagshus med 8 leiligheter fordelt på to etasjer med loft. I kjelleren finnes det to små garasjer (ca. 2,2 meter brede), som jeg har fått tillatelse til å ta ned veggen mellom for å få en større, mer brukbar garasje.
På originaltegningene fra 1946 er de to garasjene adskilt med en tynn strek som ser ut akkurat som de strekene som markerer gitterveggene på loftet. I forbindelse med at huset ble bygget, ble det levert inn en søknad om endringer der blant annet "ny vegg i garasjen" nevnes. Det finnes også en oppdatert tegning der en ekte vegg er inntegnet, legger ikke ved noe bilde av den.
Som dere ser på tegningen, finnes det ingen vegg i etasjen over garasjen da det er midt i stuen. Som sluket sitter, føler jeg meg ganske overbevist om at det ble støpt inn før veggen kom på plass, noe som bør bekrefte at den ikke er bærende? Legger også ved et bilde av fasaden samt av den "bjelken" som går over garasjeporten, den ser lik ut i begge garasjene.
Veggen er 14 cm tykk og er laget i et slags lettbetonglignende materiale, innerveggene i leilighetene er tegl, og det er ikke denne veggen i hvert fall.
Det finnes ingenting på tegningen eller bildene som tyder på at den skulle være bærende.
Hva slags bjelkelag er det? Betong? (Spiller ingen rolle, er bare nysgjerrig.)
Høres positivt ut! Det er betongdekke.
Bonusspørsmål kan være om jeg tør å ta ned hele veggen helt ut mot garasjeportene eller om det finnes noen poeng med å spare si en meter av veggen? Vil selvsagt få ned hele men verdt å spørre da jeg har fundert på det.
Endringsmelding for å sette opp veggen ble levert inn samme år som husets grunntegning så veggen må være ettermontert men ikke ny
Så jeg kan føle meg trygg på å rive veggen uten å bekymre meg for at naboens sofa havner i min garasje?
Endringsmelding for å sette opp veggen ble levert samme år som husets grunnriss så veggen må være ettermontert men ikke ny
Så jeg kan føle meg sikker på å rive veggen uten å bekymre meg for at naboens sofa havner i min garasje?
nyere enn huset
sjekk om du/dere trenger å melde fra om at dere river det
Har godkjent fra styret så det er ingen fare, vil bare ha klart for meg at det ikke kan ha noen konsekvenser som det med naboens sofa eller urovekkende sprekkdannelser
Har godkjent fra styret så det er ingen fare, vil bare ha klar for meg at det ikke kan ha noen konsekvenser likt det med naboens sofa eller urovekkende sprekkdannelser