1. Hvor mye koster et mellomdekke i betong (kr/kvm)?

2. Hvilken tykkelse trenger man (spennvidde 5m)?

3. Hva gjør man med avløpsrør (110mm) m.m. som man vil få inn i mellomdekket?

4. Hvordan isolerer man på undersiden? og hva gjør man med elbokser m.m. hvis man isolerer?

AoA

AoA skrev:
1. Hvor mye koster et mellomdekke i betong (kr/kvm)?
900 spenn ekskl mva kvadraten + spå jobb tillegg så si rundt 1800 spenn kvadraten et sted. Dette for kun konstruksjonen
AoA skrev:
2. Hvilken tykkelse trenger man (spennvidde 5m)?
du trenger et sted rundt 120 men det er lurere med 160-180 er betydelig bedre fra et trinnlydsperspektiv.
AoA skrev:
3. Hva gjør man med avløpsrør (110mm) m.m. som man vil få inn i mellomdekket?
Dem støper man inn i dekket.
AoA skrev:
4. Hvordan isolerer man på undersiden? og hva gjør man med eldoser m.m. om man isolerer?
Isolere??

Isolere??

Man vil jo ikke ha takvarme fra gulvvarmen eller?

Mvh/Anders

Støp i to lag.
Først et bærende på ca 180 mm, legg deretter isolasjon f.eks. 30 mm cellplast, varmeslyngene. Støp så på et ytterligere lag ca 30 - 50 mm btg.

Eller så støper du i lettbetong med en 5 cm betongtopping for gulvvarmen.

Støpe i Lettbetong?

Hva koster det og hvem gjør det?

Så prisen for betongdekke 1900 kr/kvm hvor mye er arbeid respektive materiale?

Er det så dyrt?

AoA skrev:
Støpe i Lettbetong?

Hva koster det og hvem gjør det?

Så prisen for betongdekke 1900 kr/kvm hvor mye er arbeid respektive materiale?

Er det så dyrt?
Jeg må revidere meg litt... Noen ganger er man for trøtt:-)

Tiden ligger på ca 1 time/ kvadrat omtrent inkludert forskaling, så si basert på 100 kvadrat blir det, men det burde ikke ta mer enn en uke effektiv tid å kjøre FAG på en såpass uav avansert form.

Timer: 28000
Materiale: 30000
Frakter: 2500
Små jobb tillegg: 5000
Etablering: 1000
Kvalitet: 1500
Avfallshåndtering: 2500
Omkostninger: 2000
Maskiner og hjelpemidler: 4000

Jobben koster: 75 000 spenn ekskl moms et sted

• Liker
Carl Johansson
  • Laddar…
mr Z skrev:
Jeg må revidere meg en anelse... Noen ganger er man for trøtt:-)

Tiden ligger rundt 1 time/ kvadrat inkludert forskaling, så la oss si basert på 100 kvadrat, men det burde ikke ta mer enn en uke effektiv tid å kjøre FAG på en såpass uavanset form.

Timer: 28000
Material: 30000
Frakter: 2500
Små jobb tillegg: 5000
Etablering:1000
Kvalitet: 1500
Avfallshåndtering: 2500
Omkostnader: 2000
Maskiner og hjelpemidler: 4000

Jobben koster: 75 000 spenn ekskl moms et sted
Hva inngår i material 30.000?

Conan skrev:
Eller så støper du i lettbetong med en 5 cm betongtopping for gulvvarmen.
Hvor finner jeg et firma som støper i lettbetong?

Og hvordan fungerer det?

AoA skrev:
Hva inngår i material 30.000?
Formvirke, pjuck, armering og isolering... najtråd....distanser

AoA skrev:
Hvor finner jeg en firma som støper i lettbetong?

Og hvordan fungerer det?
Lettbetong dekke 5 m spennvidde funker jo med 200 sannsynligvis, så en 50 topp eller flytende gulv... koster omtrent det samme som betongen... du kan sannsynligvis google det og finne en leverandør som kan gi et pristilbud.... med eller uten montering...

Og det fungerer slik at det er not og fjær planker som limes sammen med sluring. Det er armering i dem osv osv... helt ok trinnlydisolasjon, men dårligere enn btg og mye bedre enn tre i det perspektivet..

dr.frost skrev:
Jeg gjør på følgende måte
former med planja combideck, undersiden setter jeg deretter opp med 45 mm regler og isolerer med steinull deretter takgips i rommet som dannes av forskalingsplatene fører jeg frem strøm til både kjeller og første etasje avløp og ventilasjon fører jeg i taket på vaskerommet som jeg senker til 2,20 normalhøyde i øvrige rom 2,40 før jeg kommer til å isolere og gipse så vil jeg boltre og støpe valvet med 160 mm overstøping, i bjelkelaget vil gulvvarmen støpes inn. Fordelen som jeg ser med bjelkelagsplaten er at hulltakingen er enkel samt at platene er lette å håndtere og legge ut. Ellers finnes det noe som heter plattbærende (filigran) 40 mm tykke betongelementer med armering som burde kunne duge. Platen koster ca 150 kr/kvm.
Hvordan fester du opp 45mm reglene?

Bruker du tre eller plåt regler?

mr Z skrev:
Forskalingsvirke, pjuck, armering og isolering... najtråd....distanser

Isolering?

dr.frost skrev:
Jeg kommer til å skru dem opp i platene med lange plåtskruer, deretter vil disse støpes fast i betongen. Ellers kan man kanskje tenke seg skruv og plugg samme her, disse vil støpes inn i betongen. Jeg kommer til å bruke trelekter cc 600
steinullen presser man deretter bare opp i rommene i forbindelse med gipsingen.
og nøyaktig hva skal det gjøre for nytte????
Gjør det ordentlig eller dropp det... halve veien gjør ingen nytte!

Dette var en interessant tråd for en som nettopp har "oppdaget" betongdekke. Jeg har fått tallet 1000 kr/m2 (inkl. mva) når jeg har spurt folk hva det koster, og det ser jo ut til å stemme med den reviderte beregningen som mr Z presenterte.

En ting jeg lurer på er om man i etasje 1 trenger å bygge et innertak eller om man rett og slett bare kan male på betongen?

Akkurat som AoA lurer jeg også på om man kan "støpe inn" elbokser, "bokser" for spotlights, etc. med en gang?

Noen som støper ser ut til å putte det meste i dekket - til og med ventilasjonsrør. Det at man kan legge inn el, vann og avløp virker greit, men hva mer kan man legge inn og hva kan man absolutt ikke legge inn?

Hvis det er mulig å få mange installasjoner i dekket samt et "ferdig" innertak til plan 2 føles jo ikke de 1000 kr/m2 fullt så dyre lenger.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.