Hei!

Jeg har kjøpt et hus som har en type uterom med seks smale og høye vinduer. Løsningen man har gjort mellom vinduene ser ikke bra ut. Risikoen er stor for at treverket vil suge opp vann og råtne.
Nå vil jeg gjerne kaste ut et spørsmål om hvordan man kan løse dette på en bedre måte.
Avstanden mellom vinduene er ca 40 cm.
Se foto.
Takk på forhånd, Anders
Hvitt treverk mellom to smale, høye vinduer med tegn på slitasje og maling som flasser av, potensielle fuktproblemer i utendørs uterom.

Går det ikke an å sette inn en vindusbeslag som hindrer vann fra å renne inn i sprekken?

Hvordan da?

Kanskje ikke akkurat en vindusblikk, men et overblikk, eller en annen blikkdetalj som får vannet til å renne bort fra den horisontale planken på samme måte som ved vinduet. Du må kanskje kutte ut et spor i treet eller tette mot listen med silikon slik at den slutter tett mot treet.

Det ser ut som den underliggende fôrbredet (u vindusblekket) stikker ut noen cm utenfor de stående fôrene?
Om så: kan du fase av listen i overkant, samt evt. tette med utendørsfugemasse?

Det høres vel ikke så dumt ut!
Med hva skal man tette?
Hva holder seg mykt og ikke krymper?

F.eks. tomhusfogmasa. Klarer litt mer bevegelse enn innendørsdito.

En tanke fra luften bare. Du har en ekstra bekymring, og det er at fôrbrettene slutter mot en liggende planke, der kommer det inn vann, og du vil trolig få skader også der. Ser på bildene at du har (beklager) ganske stygge vindusblekk. Jeg hadde byttet ut disse og hatt et kontinuerlig langt blekk som går hele veien, og da får du en naturlig avrenning der du har problemer i dag.

/Torpalainen

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.