Hei

Har et hus fra senere 1800-tallet med tømmerkonstruksjon. Skal nå stive opp etasjeskillet for å kunne renovere et bad som ligger på andre etasje i en knevegg. Spørsmålet jeg stiller dere er hvordan jeg skal løse forsterkning av gulvet, da de gamle gulvbjelkene ligger på en cc mellom 80 til 90 cm, samt at spennvidden er ca. 5,2 m til bærende vegg i etasjen under. På dette er det jo en vegg som deler av kneveggen mot det andre rommet som i min utregning hviler på ytre samt innervegg i etasjen under samt på gulvbjelkene. Hvordan skal jeg gjøre dette? Innlegget kan virke mye vanskelig å lese, men håper å få til en tråd så skal jeg nøste opp det så mye som mulig.

Noen som vet eller kan gi råd til meg i denne saken

Vær så snill, er det ingen som kan hjelpe meg..

Kan du ikke ta noen bilder eller tegne en tegning så man får et bedre bilde av hvordan det ser ut?

Så er du veldig utålmodig. Det har ikke engang gått en dag ennå.

Er gulvet svaiende?
I så fall bør de kanskje supplere med nye bjelker mellom de eksisterende gulvbjelkene.

et par råd i forbifarten, uten å ha særlig mye info.

1. Kast ut badekaret, og nøye deg med dusj, så sparer du 400 - 500 kilo belastning på bjelkelaget.

2. Glem tanken på fliser og klinker. Plastmatter er fleksible og passer bedre i gamle trekonstruksjoner.

huggan skrev:
...
Sen er du veldig utålmodig. Det har ikke engang gått en dag ennå.
Det har gått nesten to dager nå ;)

skruve gles vinkelrett mot gulvbjelkene, på denne måten kan du både rette opp og forsterke.

Hei
Beklager at jeg er så ivrig, men står akkurat nå med hammeren i hånden og tenkte å slå inn en spiker om ca to uker.
Må begynne med å takke for tipsene som har kommet inn. Siden jeg er utålmodig av natur (som dere kanskje har merket) ringte jeg en bygningsingeniør for å høre hva jeg skulle gjøre, så den biten er vel løst. Han sa at jeg skulle komme ned til cc 400-450, for så å krysskolve alt med et mellomrom på ca 1500mm per rad.
Dette høres jo stabilt ut når man har skrulimmet 22mm spon oppå, eller hva tror dere?
Men nå dukker neste spørsmål opp etter samtale med flisleggeren, 500 kg flytsparkel på de 9 kvm bad jeg har tenkt å bygge tåler 8-9 tommer bjelker det pluss de ekstra 45*170 bjelkene som jeg legger inn ekstra?

500 kg er ca 55 kg per kvadrat. Det skal ikke være noe problem.

Når man tenker etter så er det jo ikke så mye.. Ja da er det vel bare å sette i gang da.. Er det noen som vet om man skal ha plast på varme siden i et baderom eller ikke, har lest i sikkert vann og bkr men kan ikke finne noe om dette..

Forstår på deg at fliser ikke er noe du liker i gamle trehus, men så lenge man får et gulv som er sterkt og stivt så burde jo ikke ting sprekke.. Og når det gjelder veggene så er de jo av over 120-30 år gammelt tørt tømmer så bevegelsene burde jo være mindre enn i et nyprodusert hus. Sier ikke at jeg skal ha verken fliser, men det er bra med Input..

Jeg har også bodd i et tømmerhus, trolig fra 1820 - 1840.
Når det blåste og stormkastene feide gjennom landsbyen ristet huset så man nesten falt overende.

Så ja, gamle tømmerhus beveger seg nok en hel del.

Men men, enhver blir salig på sin tro :)

Ja jeg skal ikke si at jeg verken kan alt eller så, men min syn på ting her i livet er at om man vil ha noe så burde det gå an å fikse på en eller annen måte. Men om man planlegger å ha matte på gulv og fliser på vegger, hvordan skal man da bygge opp veggen som man flislegger på. Holder det med 45*45 mot tømmerveggen som man kiler på de stedene der tømmeret buler, for så å skru på 15mm finer+våtgips?

Eller skal man ha annen dimensjon på stenderne for å stive opp det hele?

Noen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.