Hei,

er i slutten av kjøkkenrenoveringen og hadde opprinnelig tenkt å bruke en ABSTRAKT-dør (20mm tykk) fra IKEA, sage hull for spot og frese ut for kabler. Etter en del overveielse i siste sekund vil vi nå ikke ha dekkskiven høyglans, men matt lignende IKEA-stammene. Uten å forklare nærmere er skap, taktilkobling, vifte allerede montert/bygget etter en dekkskive som nettopp skulle være 20mm. IKEAs dekkskiver eller øvrige dører er ikke aktuelle fordi de er 13mm henholdsvis 16mm tykke. Tanken er nå å selv lage og sprøytemale en dekkskive, men nøler litt rundt materialvalget. Hovedsakelig med tanke på miljøet den sitter i, f.eks. varmen fra spot'en, damp fra kaffetraktere/kjeler m.m.

Har tre alternativer som jeg vurderer basert på hva byggevarehandelen selger for plater:

1. MDF 19mm tykk. Ulempen at jeg mister 1mm i tykkelse, men det kan vi leve med.

2. Lime sammen 2 stk 10mm MDF. Fordelen at jeg får riktig tykkelse, samt kan lett lage 10mm dype kanaler for kabel uten å måtte frese.

3. Limtreplate 18mm. Ulempen er at jeg mister 2mm som antakelig dessverre synes, men limtre kanskje er mer robust enn MDF?

4. Ytterligere forslag?

Blir i feil forumdel men gjetter at valg av fargetype kan påvirke robustheten, spesielt mot damp?

Takknemlig for synspunkter.

Jeg ville tippe at limfugen er mer motstandsdyktig mot damp hvis man ser bort fra valg av farge. Min erfaring er iallfall at dører i MDF er veldig følsomme for fukt og damp, og at de med årene lett sprekker. Tre derimot, har en tendens til å la fukten vandre. De 2mm som skiller kan du kanskje dekke med en latexfuge eller lignende?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.