I mitt hus som er bygget i 1893 finnes dette hjørnet i gangen i første etasje.

Da jeg kjøpte huset for fem år siden sto det et skap i hjørnet, og på veggen i hjørnet satt det en slags vev. Jeg tror den var limt fast. På det jeg da trodde var en gammel skorstein.
Jeg lot skapet fjerne og rev ned "veven". Etter det lot jeg maleren male det jeg da utgikk fra var en gammel skorstein.

Ganske raskt reagerte jeg på at hjørnet ikke fikk en pusset struktur, men snarere en glatt malt overflate. Denne overflaten har nå, som dere ser på bildene, begynt å sprekke.
Formentlig fordi den malingen som ble brukt ikke egner seg for underlaget.

På de stedene hvor malingen har løsnet har jeg nå fått anledning til å se det som jeg trodde var en gammel skorstein, under den hvite malingen. Jeg begynner nå å tvile på at det er en gammel skorstein. Altså vanlig puss og mørtel.
Overflaten føles ikke så ru som en murt/pusset vegg burde gjøre, men mer glatt, men med en viss "struktur". Litt blank overflate, ikke særlig ru.

Hva kan dette være? Hvilke materialer brukte man tidligere, kan ha blitt renovert når som helst, bak for eksempel en kakkelovn eller annen ildsted?
Kan det dreie seg om en form for plate? Kan det være murt opp med eventuell lettbetong?
Asbestcementplater? Eller noe annet?

Siden malingen har sluppet, og jeg gjerne vil rive ned all maling igjen og male om, vil jeg før jeg gjør det forsøke å finne ut hva som finnes under.

Tykkelsen på eventuell plate eller noe som er murt opp, er ca. 4 cm. På begge sider.
Dette får meg til å mistenke en form for plate. Det burde være vanskelig å mure opp flater som er så og si nøyaktig like tykke. Men, det er klart at det kan gå.
Venstre og høyre side er dog ikke like brede.
Venstre side er ca. 67,5 cm og den høyre ca. 62 cm.
Høyden er minst 2,5 meter, men eventuelt fortsetter materialet også under taklister.
Det er ikke mulig å se.
Fargen er brun/beige, og man kan se visse skiftninger i materialet hva gjelder farge, størrelse og struktur i det som finnes på overflaten. Vanskelig å beskrive. Håper det synes på bildet.

Hvilket materiale kan ha blitt brukt? Utgår fra at det bør være et materiale som egner seg nær ildsted, f.eks. bak en kakkelovn. Altså noe som tåler høyere temperaturer.

Takknemlig for deres synspunkter eller forslag til hvordan jeg kan finne ut mer om dette!

• Sprukket hvitmalt hjørnevegg med avskallende maling, delvis synlige underlag, i et hus fra 1893. Antikke tapetmønstre vises på sideveggene.
  • Sprukket hvit maling på vegg med brunt materiale under, mistenkt som gammel mur eller annet byggemateriale bak en tidligere garderobe.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.