Hei.

Har nylig kjøpt en andelsleilighet som selvfølgelig skal renoveres.
Har planer om å senke taket i et par rom, som skal huse 230v downlights samt innebygde høyttalere.
Kan også legge til at det nåværende taket er puss og gips.

Kan man bruke trelektere når man har downlights, eller er det stållektere som gjelder?
Eller kanskje det finnes noen retningslinjer for avstanden mellom spotlight og brennbart materiale?

Håper jeg har lagt tråden rett, syntes i alle fall den passet bedre her enn i EL

Takk på forhånd.

sett inn slike spotlight bokser i taket, så spiller det ingen rolle om du har tre eller stål.

Har lært meg at man skal bruke slikt når det finnes tre eller isolasjon i direkte nærhet.

Og en slik boks tar en god del plass, vil ikke senke taket så mye. hadde tenkt meg 100-150mm.
Riktignok finnes det flate bokser med samme area, dog så må man ta hensyn til dette når man regler opp.

jeg lurer på hva poenget med trestendere er? jeg hadde aldri brukt metallstendere før jeg senket et par tak hjemme, og jeg må si at det var veldig smidig. Jeg vil absolutt anbefale det i stedet.

Kan få tre i prinsippet gratis, så det er den store grunnen. Kanskje skulle satset på stålregler i stedet. Risikoen er stor for at taket ikke blir plant med tre. Hva skal man bruke for regler og profiler til dette formålet?

Om du skal ha 230volt spotlights skal du senke minst 150mm. Gjorde det selv på badet, og har brukt trelekter. Forsøk å planlegge hvor spottene havner, så du slipper å få en lekte tett inntil. Ellers går det fint, du må komme veldig nær for at treet skal begynne å brenne. Tenk på at gipsplaten er papirbelagt, og den begynner jo ikke direkte å brenne/gløde...
Selv brukte jeg 45x45 lekter og 9mm (?) gips.

_bystrom_ skrev:
Om du skal ha 230volt spotlights skal du senke min150mm. Gjorde det selv på badet, og har brukt trelekter. Prøv å planlegge hvor spottene havner, så du slipper å få en regel rett imot. Ellers er det rolig, du må komme veldig nær for at treet skal begynne å brenne. Tenk på at gipsplaten er pappkledd, og den begynner jo ikke direkte å brenne/gløde...
Selv brukte jeg 45x45lekter og 9mm (?) gips.
Okei, høres bra ut. Dog så varierer målet avhengig av hvilke spotter man velger.

Milkshaken
Du vet vel at det er UTE med spotter...!!!!

Hva er alternativet/ inne?

Milkshaken
Alternativet er å bruke strømsparende belysning.... Spotter gir jo kun PUNKTbelysning, noe som ofte ikke er nok for et fungerende rom..... '
Man må jo tenne en lampe til.... Nei det finnes fine lavenergilamper som gir kjempebra lys i alle former og farger og spredning..
Altså: Lavenergi.....

Takk... men hva er alternativet (et pent alternativ) i et baderom?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.