Jeg skal legge isolert gulv i kjelleren på betongplaten som er støpt på bakken. Tanken er metallprofiler og luftspalte, celleplast, undergulv, skum med fuktsperre og treparkett.

Treparkett velger jeg for trivselen selv om det er følsomt for fukt. Men finnes det undergulv av ikke-organisk materiale?

Jeg finner bare 22mm sponplate som undergulv. Kan jeg bruke sponplate som undergulv og i stedet legge fuktsperre under undergulvet?

S
hvilken plåtregel har du tenkt?

Jeg er bare i begynnelsen av dette prosjektet og skal først planlegge byggemetode generelt. Jeg har ikke bestemt noe materiale i det hele tatt og kan tilpasse regler og undergulv til noe passende. Jeg begynte å se på type undergulv.

Takhøyden fra betonggulvet er 220cm. Jeg har tenkt 15cm maksimalt 20cm byggehøyde totalt inkludert parkettgulvet.

Du kan kjøre med et nivell- eller granab-gulv som er luftet hvis du er usikker på fuktigheten under gulvet. Og gulvvarme er jo også hyggelig.. Da slipper du også å bekymre deg for fuktigheten i treet.

bobas skrev:
Du kan kjøre med ett nivell eller granab-gulv som er luftet inn du er usikker på fuktigheten under gulvet. Og gulvvarme er jo også hyggelig.. Da slipper du også å bekymre deg for fuktigheten i treet.
Hva jeg ser er begge undergulvene sponplate så det er vel sponplate som gjelder siden jeg ikke heller finner annet. Gulvvarme er allerede utelukket p.g.a installasjonskostnad eller p.g.a strømkostnad om el-varme.

Så lenge kjelleren er tørr så går det nok bra uten forsert ventilasjon under gulvet. I mitt hus var det trelekter innstøpt i betongen i kjelleren og over det eikeparkett. Dette hadde ligget i 45 år uten skade, men det betyr jo ikke at alle har like mye flaks.. Skulle jeg legge et nytt gulv hadde jeg valgt et ventilert eller fliser med gulvvarme.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.