Hei alle byggeentusiaster!

Har et hus fra cirka 1924 (6x8m 48kvm) med krypkjeller som trenger tilsyn. Spon som isolasjon med diverse materialer som blindbunn… en gammel dør blant annet, men mest spont, noe råttent. Spon har falt ned og ligger i hauger her og der.

Planlegger å fjerne all eksisterende blindbunn og sponisolasjon, tenker å bytte ut bjelker, noen utilstrekkelige, fylle med moderne isolasjon.

Ønsker ikke å rive opp gulvet ovenfra, men tenkte å gjøre dette nedenfra. Rimelig med plass til å jobbe derunder. Har trukket en del rør blant annet...

Problem:
Bjelker får jeg ned, det finnes en inngang fra siden i "muren". Men oljebehandlede plater blir umulig da man selv akkurat kommer inn i hullet.

Så min idé er å ha aldersbestandig plast som blindbunn, som holder isolasjon på plass (tremmer med jevne avstander som stabiliserer) og hindrer fukt i å komme opp.

Vil dette fungere eller vil det være en dårlig løsning?

Noen som har noen tanker?

Mvh Johannes

Hopp over plast og kjør type oljeherdede blindbunnsplater eller trepanel.

Takk Jonathan.
Okei, så plast er ikke så bra. Problemet er bare at jeg ikke får ned skiver, uten å rive opp innergulv.

Leste nettopp at blindbunnen trenger å være diffusjonsåpen. Ville en sterkere vindpapp fungere tro? Tenker det er litt lettere å jobbe med enn å sette inn spont.

Bh Johannes

Ja, vindsperre eller dampbrems kanskje er smidig.

Jeg synes du skal bruke vanlige 1"bord i trossbotnen, gjerne med en forhydringspapp over for vindtetthet.

• Liker
Rickard. og 1 annen
  • Laddar…
Rickard.
Plast er ganske dårlig en blindbunn bør være lufttett men diffusjonsåpen, vindsperre og planker er en klassisk løsning og er nok ikke så dum hvis plater ikke er et alternativ.

Sist redigert:
  • Liker
Johannes A og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.