Hei alle glade.

Det har kommet opp en hel del bra og interessante tips om å handle sine byggevarer fra utlandet.
Det høres jo veldig billig ut, men et spørsmål:
Når bankene stiller ut en byggkreditt, kan man handle fra utlandet sånn uten videre og deretter sende fakturaen til banken??
Kjenner jeg bankene rett, virker det som om de ville motsette seg det.
Er det noen som vet??

Takk på forhånd.
Said
 
Kjøper du fra et EU-land skal det ikke være noen problem. Spør din bankkontakt hvordan de vil at du skal gjøre.

Vi skal kjøpe en hel del i Tyskland og vår bank skal gjøre følgende:
De setter en viss sum penger (det vi tror at det kommer til å koste) på vår konto.
Så når vi har vært i Tyskland og kjøpt, leverer vi kvitteringer til banken. Klart!

Enkelt eller hva? ;D
 
Hei!

Pleier det å være problemer med å betale materiale med kredittkort i utlandet? Hvis ikke, så kanskje dette er et alternativ. Vips så har man jo da en kvittering å vise banken, og dette før selve regningen kommer :D

Mvh Stefan

PS dette forutsetter dog at man har dekning for kreditten DS
 
Det er ikke noe problem å betale med kredittkort, det har vi gjort.
 
Hepp!

Da må vel uansett kredittkort være det aller smidigste alternativet?! Snakker man med banken fikser de sikkert en grei kreditt på kortet om det uansett er for å få kvitteringer som så løses inn mot litt "dyr" byggnadskredetiv ;)

Mvh Stefan
 
Ja dette har blitt diskutert litt i andre tråder men vet noen hvordan det her med toll fungerer på byggevarer. Hvilke problemer støter man på hvis man vil kjøpe i land utenfor EU (les f.eks. Polen)?

Hvordan fungerer det her med momsen innenfor/utenfor EU?

Mvh Stefan ???
 
Det beste er å ringe tollvesenet og spørre selv :-/
 
Hei!
Er det noen som har funnet en tysk nettbutikk som selger byggevarer (akkurat nå kraner) til Sverige?
 
Sweli, dere har muligens ikke kjøpt tregulv i utlandet tror?

Jeg tenkte å bestille vår oljede eikeparkett i dag, men om det finnes billigere drar jeg ned og kjøper det i morgen.
 
Eikeparkett leveres av husprodusenten. Det vi skal kjøpe i Tyskland og litt andre steder er fliser og klinkers ;)

Vi har ikke sett så mye på tregulv i Tyskland men det er kanskje verdt et besøk eller sjekke prisene på Internett.

Om du ikke forstår Tysk er det god hjelp å oversette hele siden til f.eks. Engelsk. Det gjør man på se.altavista.com
 
Sweli skrev:
Eikeparkett leveres av husprodusenten. Det vi skal kjøpe i Tyskland og litt andre steder er fliser og keramikk  ;)

Vi har ikke sett så mye på tregulv i Tyskland, men det kan kanskje være verdt et besøk eller sjekke prisene på Internett.

Hvis du ikke forstår tysk, er det god hjelp å oversette hele siden til f.eks. engelsk. Det gjør man på se.altavista.com
hvordan skal (har) dere transportere hjem varene, går det å få dem sendt hjem?
 
Fliser og klinker tenker vi å ta hjem selv. Vi kjøpte en chevrolet van for å bruke under byggetiden.

Alle deler som vi har kjøpt gjennom hustilverkeren sendes hjem til oss direkte fra de ulike leverandørene.

Betongytterveggene kom direkte fra fabrikken.
Alle innervegger, vinduer og tak fra hustilverkeren.

Isolasjon kom separat. Det blir det samme for resten, dører og innredning.

Men det finnes flere i Tyskland som kan levere til Sverige.
 
Vi tok en tur til Hamburg for å sjekke priser.
Vi kom hjem med litt blandede følelser. En del varer var billigere enn i Sverige, men det var ekstremt vanskelig å kommunisere med de ansatte på byggevarehusene. Jeg prøvde meg frem med min skoletysk, men reaksjonen var ofte et "Nein" kombinert med en 180 graders helomvending og rask retrett. Holder man seg unna kompliserte byggevarer eller snakker flytende tysk kan en Tysklandsreise likevel lønne seg. Som tidligere nevnt er fliser, klinker 30-50% billigere.
Utvalget for baderom er overdådig, samtidig som prisklassen for designede baderomsmøbler var over min lommebok, selv om det kanskje er billigere enn i Sverige.
Kjøkkenene var helt utrolige. :o
Det føles som om vi i Sverige ligger litt etter på den fronten.
Vi kommer til å trenge over 130 kvm klinker, så vi kanskje tar en tur ned igjen. Eller så forsøker vi å få en bulkrabatt fra svenske forhandlere. Det blir lettere så og slipper sitsflesket lide 110 mil én vei.

mvh
David
 
Verken jeg eller min samboer snakker tysk og vi har ikke i det hele tatt samme erfaring. Vi har syntes at de fleste var hyggelige og prøvde å hjelpe til så godt det gikk.

Vi tenker å dra tilbake ;D
 
Nå har vi også vært i Tyskland!! Vi tok premiæreturen på 3 timer. Deilig å ha nærhet til kontinenten. Vi kommer til å dra tilbake igjen, selv om det var vanskelig med språket, kan ingen tysk og de kunne ingen engelsk, men vi klarte å spørre oss fram til forskjellige butikker likevel. Hjelpsomme var de og pekte på kart og skrev lapper. Dessverre fant vi bare byggevarehus som bauhaus, er det noen som har funnet flisebutikker??
Vi var i Rostock, bør man dra et annet sted??
Solrike vårhilsener fra Skåne :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.