Jeg holder på å bygge om et bad, og kommer også til å flytte en dør litt, noe som betyr at karmen vil sitte mot materiale den ikke har sittet mot før. På den ene siden er det ingen problemer, for der vil jeg bygge opp ca 20 cm, så det blir stendere belagt med våtromsplate. Men på den andre siden er det litt mer komplisert. Veggene består av 70 mm hard (og da mener jeg HARD...) betong, og av tidligere erfaring er jeg ikke så lysten på å feste dørkarmen direkte i betongen, det er å be om trøbbel, da betongen sprekker utrolig lett hvis man prøver å bore og skru i den fra kortsiden, spesielt med dimensjoner som karmeskruv.
Så min idé er å gjøre hullet 45 mm bredere enn modulmålet for å kunne sette inn noe fornuftig å skru inn der.
Men problemet er da hva? Det mest praktiske er selvfølgelig en 70x45 som man setter flott i vater, og fester inn på 6-7 steder i veggen med små, men veldig gode plugger av en forsiktig diameter, og deretter kan man skru karmen rett inn i stenderen etter forborring ifølge vanlige normer osv.
Men problemet da er at jeg plutselig i så fall har en trestender rett inn i badet, noe som jo ikke er særlig populært hvis man er forsikringsselskap eller noe annet ubehagelig.
Hva har jeg av alternativer? Klemme på en 45*45 som man kler med en tynn remse våtromsplate inn mot badet og litt gips eller våtromsplate som blir til overs ut mot gangen? Holder det i så fall å dekke den på innsiden (mot badet), eller skal man også dekke den på kortsiden (mot karmen) og deretter brette rundt våtromsfolie eller kantremse ifølge produsentens instruksjoner?
Eller har jeg helt oversett en superløsning? Noe komposittstender som tåler fukt og som kan skrues i som jeg bare kan sette inn og alle bekymringene mine er borte kanskje?
Jeg kan umulig være først i landet med dette dilemmaet, tusen takk på forhånd for tips!
Så min idé er å gjøre hullet 45 mm bredere enn modulmålet for å kunne sette inn noe fornuftig å skru inn der.
Men problemet er da hva? Det mest praktiske er selvfølgelig en 70x45 som man setter flott i vater, og fester inn på 6-7 steder i veggen med små, men veldig gode plugger av en forsiktig diameter, og deretter kan man skru karmen rett inn i stenderen etter forborring ifølge vanlige normer osv.
Men problemet da er at jeg plutselig i så fall har en trestender rett inn i badet, noe som jo ikke er særlig populært hvis man er forsikringsselskap eller noe annet ubehagelig.
Hva har jeg av alternativer? Klemme på en 45*45 som man kler med en tynn remse våtromsplate inn mot badet og litt gips eller våtromsplate som blir til overs ut mot gangen? Holder det i så fall å dekke den på innsiden (mot badet), eller skal man også dekke den på kortsiden (mot karmen) og deretter brette rundt våtromsfolie eller kantremse ifølge produsentens instruksjoner?
Eller har jeg helt oversett en superløsning? Noe komposittstender som tåler fukt og som kan skrues i som jeg bare kan sette inn og alle bekymringene mine er borte kanskje?
Jeg kan umulig være først i landet med dette dilemmaet, tusen takk på forhånd for tips!
Renovator
· Stockholm
· 388 innlegg
Hei,
Det er vel bare å sette 70-regelen som du har tenkt og kle den med plyfa+gips på innsiden mot badet og osb+gips på utsiden. Da blir veggen ca 12 cm tykk, noe som passer bra med en standardkarm som er 118 mm.
Eller går jeg glipp av noe åpenbart?
Det er vel bare å sette 70-regelen som du har tenkt og kle den med plyfa+gips på innsiden mot badet og osb+gips på utsiden. Da blir veggen ca 12 cm tykk, noe som passer bra med en standardkarm som er 118 mm.
Eller går jeg glipp av noe åpenbart?
Ja, du går glipp av at veggen er 70 mm tykk totalt, og må kobles til en vegg som er 70 mm tykk.Henkan Sundberg skrev:
Renovator
· Stockholm
· 388 innlegg
Da er det jo bare å ta en mindre regel så er problemet løst. Dog tror jeg ikke at det er godkjent iht. sikker vann å ha så tynne vegger. Du skal vel ha fliser på veggene gjetter jeg? Se vedlagt bilde fra sikker-vann.noY yens skrev:
Så det skulle være umulig å bygge igjen eller flytte et dørhull i en villa med innervegger i betong og få det godkjent, Med mindre enn å sette opp nye betongvegger? Det høres utrolig ut.Henkan Sundberg skrev:
Ja, selvfølgelig bretter jeg tetningssjiktet rundt listen i så fall. Det går jo til og med å dra det ut på karmen om ønskelig, men jeg mistenker at det er vanskeligere å få til bra. Men da bygger jeg jo inn organisk materiale i veggen nærmest badet, det var det jeg tenkte å prøve å unngå.useless skrev:
Ok, ja det er kanskje ingen dum idé. Det får jeg ta med meg helt enkelt, å sikte på å slutte kant i kant der regelen slutter inne i rommet. Da har den jo to sider åpne (en mot karmen og en ut mot gangen utenfor) og bør kunne puste osv. Takk!useless skrev:
Tanken er å ikke gjøre det i det hele tatt, men man blir jo mørkredd når man leser alle regler og instruksjoner fra horder av ulike kontrollmyndigheter. Jeg vil jo gjøre det riktig...useless skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
En enkel løsning: Sett opp dørkarm/dør der du vil ha den, og skum med PUR-skum.
Så kommer den til å sitte bra, og det blir vanntålig.
Sørg for at karmen ikke presses sammen av skummet ved å kile mellom dør og karm mens skummet herder.
Så kommer den til å sitte bra, og det blir vanntålig.
Sørg for at karmen ikke presses sammen av skummet ved å kile mellom dør og karm mens skummet herder.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg