24.057 lest ·
15 svar
24k lest
15 svar
Må man virkelig armere en støpt betongplate til et sofabord?
Side 1 av 2
Noen som er flink med betong og kan gi litt råd.. Har støpt en plate på 110 X 70 X 4 cm... Armert og nå synes spor etter armeringen på overflaten av platen.. Skal støpe en ny plate og hadde helst sluppet å armere.. Platen vil ligge på en underdel med fire ben i hjørnene og en langsgående regel i midten av bordet.. Det vil være cirka 30 cm mellom reglene platen skal ligge på...
Noen som har peiling på dette?
Noen som har peiling på dette?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 246 innlegg
Skulle ikke nøle med å bruke armering. Det er jo for sikkerheten fremfor alt. En unge som kryper under bordet samtidig som noen hardt setter ned et glass i en brottanvisning, kan ende veldig dårlig (you do the math!).
Sist redigert:
Hva armerte du med? Røtnett pleier å fungere fint uten at det blir noen spor i platen.
Du kan jo også prøve med fiberarmert betong, men det blir nok mer utfordrende å få til en fin overflate da...
Lykke til med den nye platen!
Du kan jo også prøve med fiberarmert betong, men det blir nok mer utfordrende å få til en fin overflate da...
Lykke til med den nye platen!
Men du tror altså at et sofabord kan sprekke av et vannglass? Høres veldig merkelig ut for min del.. Fiberarmert betong er ikke sterkere enn vanlig betong. Har snakket med produsenter av fiberarmert betong og det har ingen fordel når det gjelder armering eller ei. Spørsmålet er dog om det trengs...
Jo, du skal armere. Grunnen til at du ser armeringen nå er at du har fått en annen overflatestruktur der armeringen er. Derfor skal du legge den i det aller siste og deretter bearbeide betongen så lite du kan.
Mye av forskjellene i strukturen forsvinner når du sliper platen.
Jeg skal for øvrig støpe et sett med trinn til en sveiset ståltrapp i morgen.
Mye av forskjellene i strukturen forsvinner når du sliper platen.
Jeg skal for øvrig støpe et sett med trinn til en sveiset ståltrapp i morgen.
Da har din kildeperson veldig diffuse kunnskaper i betongens fasthetslære! Eller har du misforstått noe?Tokv41 skrev:
Det finnes mange grunner til å ikke armere, men derimot kanskje man må armere..MB77 skrev:
Men helt klart ville det være enklere å få en fin overflate rundt omkring og i alle kanter uten armering.. Ville være mulig å vibrere lenge uten å bekymre seg for at armeringen synker ned.. Må kanskje støpe en ny plate og legge i armeringen så sent som mulig.. Problemet er at jeg vil blande betongen løst for å få den til å flyte ut, og da minsker selvfølgelig bæreevnen...
Jeg vurderer til og med å legge en plate i bunnen av bordet for å slippe å armere, men vi får se..
Brukte armeringsnett 5mm på den siste platen, og det ble som sagt tydelige spor etter armeringen...
Støp i to omganger, først den del som skal bli overflaten. La den herde til ca 75 %. Så legger du i armeringen og støper ferdig.Tokv41 skrev:Finnes mange grunner til å ikke armere, men derimot kanskje man må armere..
Men helt klart så ville det være enklere å få en fin overflate rundt om og i alle kanter uten armering. Det ville gått å vibrere lenge uten å fundere på at armeringen synker ned. Jeg får ta og støpe en ny plate og legge i armeringen så sent som mulig. Problemet er at jeg vil blande betongen løst for å få den til å flyte ut, og da minsker selvfølgelig bæreevnen...
Funderer til og med på å legge en plate i bunnen på bordet for å slippe å armere, men vi får se..
Brukte armeringsnett 5mm på siste platen, og det ble som sagt tydelige spor etter armeringen...
anaitis skrev:
Men får man ikke forskjellige lag på sidene da? Sidene vil nemlig være synlige...
Et annet spørsmål, er det finbetong som er lettest å få en fin overflate med?
Du skal som sagt legge i armeringen til slutt og etter det skal du ikke vibrere noe som helst. Bare "skrape av" formen.
Jeg har støpt kjøkkenbenkeplater (med underlimte hoer - en gang og aldri mer!) i fiberarmert betong. Kan ikke påstå at jeg likte den noe særlig. Men det er nok en smakssak. Var derimot ingen forskjell å slipe den i sammenligning med den vanlige betongen.
Jeg pleier å blande 50/50 finbetong og grovbetong.
Jeg har støpt kjøkkenbenkeplater (med underlimte hoer - en gang og aldri mer!) i fiberarmert betong. Kan ikke påstå at jeg likte den noe særlig. Men det er nok en smakssak. Var derimot ingen forskjell å slipe den i sammenligning med den vanlige betongen.
Jeg pleier å blande 50/50 finbetong og grovbetong.
Hengte nettet gjorde jeg sist, men så må man rake av alt og da slipper man jo amreringen. Men jeg skal teste å blande betongen hardere.
Hva er fordelen med å blande fin- og grovbetong?
En annen ting var at noen kanter ble fnøsne. Ikke helt pene rett og slett. Antar at det kun skyldes at man ikke var nøye nok med å trykke på plass betongen?
Hva er fordelen med å blande fin- og grovbetong?
En annen ting var at noen kanter ble fnøsne. Ikke helt pene rett og slett. Antar at det kun skyldes at man ikke var nøye nok med å trykke på plass betongen?
Høres ut som du har i altfor mye vann hvis armeringen synker rett igjennom.
Man kan ikke fortynne betong med vann for å gjøre den løsere. Det er ikke et løsemiddel, men en integrert komponent som bindes kjemisk når betongen herder.
For mye vann gir en svak betong, og man risikerer at den sprekker opp.
Man kan ikke fortynne betong med vann for å gjøre den løsere. Det er ikke et løsemiddel, men en integrert komponent som bindes kjemisk når betongen herder.
For mye vann gir en svak betong, og man risikerer at den sprekker opp.