Hei!

Kjøpte et hus fra 73. Der merket jeg etter de første dagene at alt er i en eller annen form for masonitt eller sponplate på innerveggene. Er rundt 11 mm. Veggene er ganske tynne ellers mellom rommene. Så kanskje det ikke er noe bak selve platene annet enn mellomrom og stendere?

Uansett har jeg begynt å sette opp renoveringsgips i noen rom, og det har fungert greit. Grunnen er at det er masse tapet der fra før som jeg ikke gidder å rive ned. Har dog ikke tatt hensyn til stendere fordi de er 900 mm.

Bæreevnen hittil synes jeg virker bra. Smuldrer ikke direkte eller så (er neppe tretex iallfall). Veggene virker å være rimelig rette. Bortsett fra første gang i dag merket jeg at gipsen havnet i forskjellige nivåer på ett sted. Men det kan kanskje fikses.

Likevel funderer jeg nesten daglig når jeg pusser opp om jeg burde revet ned alt og begynt på nytt (føles mer ordentlig og riktig gjort da). Noe samboeren synes høres helt sprøtt ut og også min far (pluss de tusenlappene man allerede har kjøpt renoveringsgips for). Men det hadde føltes bra å fått det rent fra begynnelsen. Ulempene er jo tiden det vil ta å gjøre alt om igjen og rive ned det man allerede har satt opp i to rom, og at det vil ta mer plass. For man vil jo da ha opp OSB og tykk gips overalt?

Hva ville dere gjort? Klarer ikke helt å finne ro i dette. En nær bekjent som er håndverker mente at jeg burde fortsette som jeg har gjort og ikke tenke for mye på det.

Det er trolig byggboard, masonittlignende materiale.

Er det modulhus?
I så fall kan/er veggene bygd av moduler som trolig er skjøtet på spesielt vis. Da er byggboarden vanskelig å rive fra veggene.

Jeg har revet alle innerveggene ved å sage dem på midten, så har jeg bygd nye vegger med 45×45-regler samt OSB+gips, la også isolasjon i alle innervegger.

Dørkarm med synlige skader og slitasje, stående mot en hvit vegg, med gulv og mørke sko i bakgrunnen. En nærbilde av en jevn MDF-plate med noen små merker og ujevnheter på overflaten. Delvis fjernet tapet på en vegg, viser lag med papirrester og synlig puss. Sprukken gipsvegg med ujevn overflate og rester av hvitmaling. Skyggen av personen tar bildet vises til venstre på bildet. Innendørs rom under renovering med en stige plassert på tregulv. Til høyre, en delvis revet vegg. En pakke gulvplater vises på gulvet.

Demmpa Demmpa skrev:
Det er trolig byggboard, masonittlignende materiale.

Er det modulhus?
I så fall kan/er veggene bygget av moduler som trolig er skjøtet på en spesiell måte. Da er byggboarden vanskelig å rive fra veggene.

Jeg har revet alle innervegger ved å sage dem på midten, så har jeg bygget nye vegger med 45×45-rekker samt OSB+gips, la også isolasjon i alle innervegger.
Hei! Har sendt bilder i tråden.

Ja tror det er modulhus, i alle fall deler av det ifølge en snekker er moduler som er bygget.
Hvordan er den skjøtet annerledes da mener du?

Okei, vet faen ikke hvordan jeg skal gjøre det. Var ikke heller dette nivået man forventet at alle vegger eventuelt måtte rives 😅

Slik så en innervegg ut som jeg åpnet nå.

• Innside av en åpnet innvendig vegg med eksponerte materialer og strukturer.
Ligner det jeg har på overetasjen i et hus fra -74. De består av to sponplater 120x240, med bølgepapp-regler ovenfra og ned limt hver 20. cm, imellom isolasjon. På gulvet sitter det en list formet som en oppned T der platene har blitt stilt på "hælen". I taket finnes det en 45x45 regel. Platene har blitt satt sammen og limt fast mot hverandre. Deretter sitter det en 45x45 regel i skjøten mellom platene med 120 cm avstand, men den er bare for å få dem til å være noenlunde jevne med hverandre og har ingen bærende funksjon. Den går ikke engang ned til gulvet, men har noen cm klaring oppe og nede.

Det gikk raskt å bygge og så lenge man bruker molly eller lignende plugg, fungerer det noenlunde å feste ting på dem. Men det er et stort prosjekt å ta ned en del av en vegg. Fordelen er at det lett går å ta ned hele veggen.

Jeg har ikke funnet noen grunn til å ta ned vegger som befinner seg på "riktig plass" ifølge meg, men har derimot tatt bort 70% av veggene på overetasjen :)
(Veggene på underetasjen består i stedet av blåbetong)

Det merkes at det fantes et gravt hash-misbruk blant konstruktører av modulhus på 70-tallet...

• Liker
mrmlz
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ligner det jeg har i overetasjen i et hus fra -74.
De består av to sponplater 120x240, med papp-regler oppfra og ned limt hver 20. cm, imellom glassull.
På gulvet sitter det en list formet som en opp-ned T der platene har blitt plassert på "kanten. I taket er det en 45x45 regel. Platene har blitt satt sammen og limt fast mot hverandre. Deretter sitter det en 45x45 regel i skjøten mellom platene med 120 cm avstand, men den er kun for å få dem til å være noenlunde jevne med hverandre og har ingen bærende funksjon. Den går ikke engang ned til gulvet, men har noen cm glippe oppe og nede.

Det gikk raskt å bygge og så lenge man bruker molly eller lignende plugg så fungerer det noenlunde å feste ting på dem. Men det er et stort prosjekt å ta ned en del av en vegg.
Fordelen er at det lett går å ta ned hele veggen.

Jeg har ikke funnet noen grunn til å ta ned vegger som befinner seg på "riktig sted" ifølge meg, men har på den andre siden tatt bort 70% av veggene i overetasjen :)
(Veggene i underetasjen består i stedet av blåbetong)

Det merkes at det fantes et sterkt hash-misbruk blant konstruktører av modulhus på 70-tallet...
Hei!

Virker som om det er litt forskjellig på mine vegger avhengig av rom kanskje. Hva jeg kan se på en annen vegg (som riktignok er innervegg mot yttersiden av huset) virker det som om det er ca 60 cm mellom hver skjøt. Spiker eller heftet med klammer tror jeg.

Har ikke tenkt å ta bort hele vegger. Har tatt bort en hel vegg.

Resten er bare å renovere overflatene var tanken, og derfor står jeg nå med hovedbry om jeg skal fortsette renoveringen med renoveringsgips. Eller om jeg skal ta ned platene og legge på OSB+gips, eventuelt isolere opp litt også.

Samtidig tar det jo en hel del mer tid...

Ah... Glemte å nevne spikrene de har brukt her...
En form for spikerpistol innstilt på nøyaktig veggtykkelse, slik at sponplate 1, 45x45 og sponplate 2 sitter med samme "spiker" som i tillegg mangler hode og ikke kan trekkes ut...

Veggene har sittet i 50 år.
Legger du på renoveringsgips får du jo enda mer stabile vegger enn du hadde allerede før.
Jeg ville lagt energien på noe annet enn å bytte vegger.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ah... Glemte å nevne spikrene de har brukt her...
Noen form for stiftpistol innstilt på nøyaktig veggtykkelse, slik at sponplate 1, 45x45 og sponplate 2 sitter med samme "spiker" som dessuten mangler hode og ikke kan trekkes ut...

Veggene har sittet i 50 år.
Legger du på renoveringsgips får du jo enda mer stabile vegger enn du hadde før.
Jeg ville lagt energien på noe annet enn å bytte vegger.
Herlig likevel! Her har man kjørt litt party og blander kramper med spiker osv.

Kanskje er det ikke verdt det tross alt. Får tenke en runde til, og som du sier finnes det vel morsommere ting å holde på med.

Nåværende gips er jo ikke skrudd med hensyn til stendere, men synes det sitter bra i platene likevel. Min bekjent som er snekker synes heller ikke det var noe jeg trengte å bekymre meg for.

Nei, at gipsen ikke er skrudd med hensyn til lektene spiller jo ingen som helst rolle. Renoveringsgips kan du jo minst like gjerne lime opp. Du fester jo ingenting i gipsen. Enten bruker du lektene som finnes bak platene, da spiller det jo ingen rolle hvordan gipsen sitter. Eller så setter du det med plateplugg type molly, og da setter du det gjennom begge platene, og da spiller det ikke heller noen rolle hvordan gipsen er satt opp.

Ta hånd om veggene den dagen du føler at du er ferdig med andre mer akutte ting hjemme. Min gjetning er at det er rett etter at dere har flyttet eller blitt begravet. :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.