I dag på jobben stod jeg i heishallen og kikket på en maler som sparklet skjøtene i gipsplater. Det så ut som han tapet med bred maskeringstape i skjøten (i stedet for glassfiber- eller pappremse). Kan det ha vært maskeringstape eller finnes det selvklebende pappremse på rull? Så veldig smidig ut i alle fall...

Selvklebende glassfiberremse finnes på rull, og kan kanskje forveksles med tape ved et raskt blikk. Selv har jeg lurt på hvorfor det ikke finnes selvklebende pappremse (jeg har i hvert fall aldri sett det) - det hadde jo gjort livet litt enklere...

Dette var en pappteip, sto bare noen meter fra ham. Den var litt gulaktig også, akkurat som maskeringsteip pleier å være. Angrer på at jeg ikke spurte ham, han så imidlertid ikke ut til å være i sitt beste humør så jeg avsto.

• Liker
AxelAnders
  • Laddar…
Kan nok ha vært vanlig bred maskeringsteip. Gjør vel samme nytte som å sparkle med en papirremse?

Jo, men visst finnes det pappteip for gipsskjøter. Jeg har kommet over driten en gang på en eller annen fargehandel. Var nok til for enkle skjøter mellom vanlig
gips. Jeg ble bare sint og bruker nå alltid glassfiberremse.

Selv vet jeg ikke hva som er best, men har hørt at pappremsen er mye bedre enn glassfiber?

akhagen skrev:
jo men visst finns det pappteip for gipsskjøter. Jeg har kjørt på dritten en gang hos en fargehandel. Var nok til for nettopp enkle skjøter mellom vanlig
gips. Jeg ble bare sint og bruker nå alltid glassfiberremse.
Du tilfeldigvis vet ikke hvem som produserer den? Hvis ikke, hvor støtte du på den? Jeg har spurt noen steder, men har bare blitt møtt med risting på hodet...

(La oss nå ikke gjøre dette til en diskusjon om papir- vs. glassfiberremse, det finnes et utall tråder om det allerede).

Finnes for eksempel på Colorama ... og anbefales! ;)

Vet ikke om det har noen betydning, men jeg legger et lag sparkel og trykker deretter inn papirstripen. Det blir litt som å armere i betong, men det har kanskje ikke så stor betydning i dette tilfellet.
Men det høres jo greit ut.

mycke_nu skrev:
Finns tex på Colorama. .. och rekommenderas! ;)
Takk for tipset! Da vet jeg hvor jeg skal vende meg neste gang det er på tide.

AndersS skrev:
Vet ikke om det har noen betydning, men jeg legger et lag sparkel og trykker deretter inn papirstrimmelen. Det blir litt som å armere i betong, men det kanskje ikke har så stor betydning i dette tilfellet.
Men det høres ut som en smidig løsning.
Så pleier jeg også å gjøre, og det fungerer. Men man prøver jo alltid å finne snarveier ;)

Et tips som dukker opp ganske ofte til de som har problemer med å feste strimmelen i sparkelen, er å lime den før sparkling. Det burde være likeverdig med å bruke en dobbeltsidig strimmel. Om tipset er bra eller ikke vet jeg ikke da jeg ikke har prøvd.

bygga_bo skrev:
Takk for tipset! Da vet jeg hvor jeg skal vende meg neste gang det er dags.

Så pleier jeg også å gjøre, og det funker. Men man forsøker jo alltid å finne snarveier ;)

Et tips som dukker opp ganske ofte til de som har problemer med å klistre fast remsen i sparkelen er å lime den dit før sparkling. Det burde være likverdig med å bruke en dobbeltsidig remse. Om tipset er bra eller ikke vet jeg ikke da jeg ikke har prøvd.
Det finnes også en spesiell sparkel for dette! F.eks. beckers breplasta J

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.