Hei! Har kjøpt meg et prosjekt til hus med diverse problemer. :| (har prutet godt, men likevel...)

Det siste er at huset skal være underetasje, men huset er nå pusset rundt og 2 etasjer. Det er trebindingsverk på bunnivået med cellplast bak. Så det er vel isolert. Totalt ca 250 vegger gjetningsvis + pusslaget.

Marken skal egentlig ligge inntil huset, men det er i stedet bygd en terrasse der. Dette er ikke i henhold til byggetillatelsen, og alt skal gjøres om slik at det i stedet blir parkeringsplass på grunn av kraftig helling på tomten.

Problemet som da er er selvfølgelig at veggen trolig ikke tåler jordtrykket som vil oppstå.

Hvordan kan man på en god og holdbar måte løse dette?

Store L-støtter, eller mure en ny lecavegg utenpå pussen? Hva er billigst?

Eller finnes det andre alternativer?

Tips mottas takknemlig!

Sist redigert av en moderator:
Begynn med å få inn en konstruktør som kan regne på hva veggen tåler siden du er usikker. Eventuelt kanskje du kan bygge en kontrefor?

Absolutt, det er gjort via markgubben. Men ville selv grave litt i hva slags alternativer som finnes. Så får vi se om det matcher med hva min markgubbe kommer fram til :) (stoler så klart på at han og hans konstruktørkontakt løser det hele)

Får dog en følelse av at dette blir dyrt.

En mur med støttende "kontrefor" som du nevnte er vel så det kommer til å bli. Alternativt gigantiske L-støtter som man setter på plass. Ingen anelse egentlig om prisbildet på noen av disse to.

Trenger fortsatt tips her, eller noen som kan anbefale en konstruktør i Sør-Stockholm? Jeg har fått noen navn men ingen svarer. Jeg trenger altså noen som kan beregne dette og tegne opp noe slik at min Garbo-forsikring kan gjelde!

Veggen er ca. 11 m lang og 2,8 m høy.

Min murtenker foreslår 250 cm brede murblokker, og kontreforer. Ca. 20 cm luftspalte mot pusset vegg for at den ikke skal påvirkes av eventuell markfukt. Muren skal så dreneres som vanlig for å beskyttes mot telehiv.

Hvem kan beregne at en mur av X tykkelse skal holde?

Tenk på at 2-3 biler også skal stå på parkeringsplassen TIL HØYRE for inngangen (skrev feil)

SE TEGNING :)

• Tegning av et hus med dreneringsmur på sørsiden, luftspalte mellom mur og jord, samt parkeringsplass for biler til høyre.
Sist redigert:
Høres litt sprøtt ut å ha en luftspalte men ikke kunne utføre vedlikehold? (drenering eller hva det nå kan være)
Jeg ville satset på å få den så stor at man kan gå der.

Tenkte akkurat det samme, alternativt legge isodrän eller tilsvarende i mellomrommet. Ulempen med å ha spalten bredere er jo at man får problemer i marknivå hvis man skal bruke det som parkering.

Er det et alternativ å prøve å løse dette innenfra så du kan fylle massene direkte mot veggen? Går det an å forsterke den innvendige konstruksjonen så veggen tåler marktrykket kanskje?

Ja, kanskje dumt med spalting øht. Men å rive pussveggen på huset og mure på den måten er jo ikke helt optimalt heller. Veldig kostbart og risikofylt moment det også.

Problemet med for stor spalte er imidlertid at man tar mye av parkeringen. Det er ganske lite plass!

Kan man mure langs den pussede veggen og ha noe materiale imellom som gjør at det holder seg fuktfritt?

Et annet alternativ ville jo vært å støpe en tykk betongplate som er oppe i luften og dermed beholde gangen som vises på bildet. Men er det engang mulig?

Johnny Viking skrev:
Kan man mure langs den pussede veggen og ha noe materiale imellom som gjør at det holder seg fuktfritt?
Ja, legger du isodrän imellom så bør det holde seg fuktfritt. Deres support er hjelpsom, så en telefon dit koster jo ingenting. Du burde ikke trenge å røre pussen heller, eller mener du at det er murt direkte på celleplasten? Det burde vel ikke være risikofylt å bytte det ut mot en skikkelig murt vegg som tåler trykket i så fall?

Problemet med en betongplate er jo at den må hvile på noe i huskroppen... Er det bare tynn puss holder jo ikke det...

Ingenting er murt ennå.

Det er jo fortsatt problemer med jordtrykk hvis man murer direkte mot huset med isodrän imellom.

Normalt sett støtter jo huset på en murt vegg. Der får den bæreevnen. Men i dette tilfellet ville det være en selvbærende mur.

Tanken med betongplate som parkering der ville være å ha en jernbjelke langs hele huset.

Men hvordan støper man en plate i luften? Må jo bygges en monstrøs luftig bro eller hva?

• Liker
Alex_M
  • Laddar…
Om noen her har gjort dette før, vet at det fungerer, ta kontakt med meg... ! Det hadde vært fint om noen bare kunne se på dritten, si "sånn gjør vi det!" og si at det koster X kroner. Done.

Du kan kanskje sjekke med medlemmen Jajada som virker å ha bra peiling på å støpe og mure. Han har en skikkelig kul tråd her på forumet om sitt "lille" steinhusprosjekt....

Yes, har sett det. Dog krever Garbo en "underskrift" av noen konstruktør eller som tar på seg ansvaret om det går åt skogen en vakker dag. Vil ikke behøve å stå der og betale alt av egen lomme en gang til.

• Liker
mexitegel
  • Laddar…
Akkurat nå ser det ut som at jeg velger 2.7m høye og 1 m brede L-støtter. Har fått gode priser på det.
De skal tåle 20nm (kan ingenting om sånt) men han jeg snakket med virket kunnskapsrik. Han kunne ikke selv garantere noe, men overdimensjonert er bedre i mitt tilfelle.

De veier visst 1.5 tonn hver de derre stykkene.

En undring jeg har for å kanskje enda mer garantere ingen svikt er at man låser alle L-støtter i overkant med en overliggende HEA jernbjelke som holder sammen alle L-støtter i en rad.

Så blir det trykk på den ene siden så fordeles lasten over de andre.

Jernbjelken vil jo uunngåelig ruste med tiden.
Hvis ikke L-støttene låser mot hverandre likevel, så er det nok bedre at du støper og armerer en bjelke øverst.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.