Hei, skal bygge en frittstående pergola til vårt bassengområde. Pergolaen skal måle 3x4 meter. Er på jakt etter en smart takløsning med innfelte solskjermer. Har sett på forskjellige nettsider, og det eneste som ser ut til å finnes er forskjellige løsninger med stoffer som trekkes over vaiere eller hele pergolaer i aluminium med ulike takløsninger fra 100.000 sek og oppover, eller ferdige aluminiumpergolaer i sannsynligvis dårlig kvalitet fra postordresider som jeg ikke stoler på. Jeg vil helst ha en løsning som er motorisert eller som kan sveives. Min tanke er å bygge en pergola i limtre med rektangulært tak og feste en markise i den bakre "bjelken". Noen som har gjort noe lignende og kan dele sine ideer? Annen bedre løsning?
Hei, uten å drive reklame for det man både selger og monterer så høres det ut som at en takmarkise er det du er ute etter. Akkurat som du sier så er pergolaer veldig dyre, så vi anbefaler ofte at man bygger opp en selv, deretter monteres kun skinnene på takstolene. Selve kassetten med duken skyves på disse skinnene. Monteringen er besværlig om man ikke har gjort det før. Tenk bare på å ikke spare på virket, en slik markise veier en hel del. Måling er som alltid ekstremt viktig, du bør kryssmåle og også se slik at alt er i vater. Om skinnene ikke er det så kan det bli problemer i fremtiden med eksempelvis line som hopper ut av posisjon, kranglete motor m.m. Håper dette hjelper deg på veien.Chrillthesill skrev:
Hei, skal bygge en frittstående pergola til vårt bassengområde. Pergolaen skal måle 3x4 meter. Er på jakt etter en smart takløsning med innfellbare solskjermer. Har sett på ulike nettsider og det eneste som virker å finnes er forskjellige løsninger med stoffer som dras over vaiere eller hele pergolaer i aluminium med forskjellige takløsninger i alt fra 100.000 sek og oppover eller ferdige aluminiumspergolaer i sannsynligvis dårlig kvalitet fra postordresider som jeg ikke stoler på. Jeg vil helst ha en løsning som er motorisert eller som sveives. Min tanke er å bygge en pergola i limtre med rektangulært tak og feste en markise i den bakre "bjelken". Noen som har gjort noe lignende og kan dele sine ideer. Annen bedre løsning?
Takk for tipset. Kunne du tipse om noe merke som selger den type markise du beskriver? De jeg har sett på er mer av typen vanlig markise som bare felles ut. Har du noen oppfatning om jeg trenger å ha litt helling på bjelke foran kontra bak hvis jeg setter opp markise, eller om jeg kan ha dem i samme høyde? Markisen justerer man jo slik at den lener litt. Jeg hadde tenkt å overdimensjonere stolper og bjelker. Dog usikker på om jeg kommer til å trenge tre stolper bak for å bære vekten av markisen. Jeg tenker at bjelkene skal være 4 meter lange.
Du kan søke på ”Selt Veranda” på youtube så vil det komme opp en del resultater, det er den takmarkisen vi har solgt og montert. Finnes flere forskjellige fabrikater, et søk på Google etter ”takmarkise” gir deg flere ulike resultater som du kan sammenligne. Når det gjelder helling så er det alltid bra å ha for å få regn til å renne av, men selvsagt fungerer en slik løsning for et flatt tak. I skinnene har du liner som er fjærspente rundt rullen som motoren driver. Når det gjelder vekten tror jeg nok at ditt bygg vil klare vekten, en slik markise er ikke så mye tyngre enn en terrassemarkise med samme mål.Chrillthesill skrev:
Takk for tipset. Kunne du tipse om et merke som selger den typen markise du beskriver? De jeg har sett på er mer av typen vanlig markise som mer felles ut. Har du noen oppfatning om jeg trenger litt helling på bjelke foran kontra bak hvis jeg setter markise eller om jeg kan ha dem i samme høyde? Markisen stiller man jo slik at den luter litt. Jeg hadde tenkt å overdimensjonere stolper og bjelker. Dog usikker på om jeg kommer til å trenge tre stolper bak for å klare tyngden av markisen. Tenker meg jo at bjelkene skal være 4 meter lange.
Tusen takk. Jeg så på den Selt verandaen, og det er jo akkurat et sånt system jeg leter etter for en rimelig pris. Finner dessverre ingen svensk forhandler, bare sider fra Polen og USA. Vet du hvor de kan kjøpes?
Klikk her for å svare