Hei,
Jeg vurderer å sette opp en markise i sørvendt posisjon. Markisen trenger å være 500-600 cm med et utfall på 300-350 cm. Jeg har flatt tak med en takfot, så det naturlige ville være å montere markisen (70-80 kg) på takfoten.
Jeg mistenker at veggen (med vindu) som takbjelkene ligger på er noe underdimensjonert. Jeg kan blant annet se sprekker på innsiden ved vinduene som sannsynligvis kommer av at taket er for tungt for veggen til at det skal være noen margin for å sette opp en markise. Spesielt med tanke på at det kan bli en del krefter som overføres til takfoten med en såpass stor markise.
Jeg vurderer derfor om jeg i stedet kan sveise en overligger med to ben som jeg "stiller" mot takfoten (se skisse). Jeg vurderer hvilke dimensjoner jeg ville trenge for en slik overligger med en spennvidde på 500-600 cm. Skjærkreften kan jeg håndtere med små støtte fra huset.
Hva tror dere?
svart: takfot
lilla: tenkt konstruksjon
Jeg vurderer å sette opp en markise i sørvendt posisjon. Markisen trenger å være 500-600 cm med et utfall på 300-350 cm. Jeg har flatt tak med en takfot, så det naturlige ville være å montere markisen (70-80 kg) på takfoten.
Jeg mistenker at veggen (med vindu) som takbjelkene ligger på er noe underdimensjonert. Jeg kan blant annet se sprekker på innsiden ved vinduene som sannsynligvis kommer av at taket er for tungt for veggen til at det skal være noen margin for å sette opp en markise. Spesielt med tanke på at det kan bli en del krefter som overføres til takfoten med en såpass stor markise.
Jeg vurderer derfor om jeg i stedet kan sveise en overligger med to ben som jeg "stiller" mot takfoten (se skisse). Jeg vurderer hvilke dimensjoner jeg ville trenge for en slik overligger med en spennvidde på 500-600 cm. Skjærkreften kan jeg håndtere med små støtte fra huset.
Hva tror dere?
svart: takfot
lilla: tenkt konstruksjon
Sist redigert:
Min vane tro kaprer jeg tråden og stiller et nysgjerrig spørsmål
Hvilken markise i den størrelsen skal man kjøpe for å få riktig kvalitet for pengene? Jeg går med markisetanker. Men jeg har ingen anelse om hvor man skal begynne å sjekke.
Hvilken markise i den størrelsen skal man kjøpe for å få riktig kvalitet for pengene? Jeg går med markisetanker. Men jeg har ingen anelse om hvor man skal begynne å sjekke.
Jeg har ikke kommet så langt men det finnes x antall tråder som diskuterer akkurat den saken. Prøv å bruke søkefunksjonen øverst. Søk på markis og les ingressen på trådene.
Jeg kommer nok til å velge en billig fra hornbach.
Lykke til
Jeg kommer nok til å velge en billig fra hornbach.
Lykke til
Har hornbach. så store og med motor da. En slik har en bra tøff vridning i innfestningen, jeg har en 6X3,5 meters og 4 fester med gjennomgående 16 mm gjengestang på gavlen + litt forsterkning innenfor. Konsollene for å feste markisen i er ca 150 mm og 100 mm mellom hullene. Markisens bærearm er 40 mm firkant og klarer vridmomentet, så en 50X50 firkant klarer det sikkert, med påsveiste 6 mm plater for festene går bra. Stolpene bør være 50 X 50 mm med og helsveises på overliggeren. Noen stykker (5 st) inn i veggen for at det ikke skal falle utover.D Derbyboy skrev:
6 mm er nok og da helst galv, men en galv er litt vanskelig å sveise, den vil gjerne brenne i galven. Så en vanlig stål/jern som males med rustbeskyttelsesfarge og deretter den fargen du vil ha. Glem ikke at stolpene skal ha en fot under seg på ca 10x10cm og festes i terrassegulvet.D Derbyboy skrev:
Takk kommer nok ikke til å feste den i trallen men i stedet støpe fundament under trallen. Berg i dagen ca 80 cm fra trallen under. På den måten kan jeg få konstruksjonen veldig stiv, dvs minimalt skyv mot huset og utover.
Noen 16 jern i fjellet som støpes inn i betongen og noe som går opp i stolpen ved støpingen.D Derbyboy skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 918 innlegg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17.918 innlegg

Så er det satt hos meg, altså en skikkelig regel som jernene sitter i. Det er såklart en helt annen konstruksjon, men kanskje gir det en idé om hvor grov konstruksjonen din skal være.
I dette tilfellet har det sittet markiser ganske mange år på den reglen og det synes ikke i det hele tatt. De forrige markisene blåste dessverre i stykker. Nå har jeg en 5x3 fra Hornbach, som jeg satt opp i fjor. Skal komplettere med en 4x3 ved siden av. Jeg tror jeg betalte omkring 6000 for den i fjor og jeg er fornøyd. Den skal tåle vind i henhold til klasse 2, noe som er bra for den prisklassen. Jeg skal komplettere med en til og så solsensor og vindsensor så jeg slipper å styre selv.