Er det noen som har brukt markavløpsrør fra Byggmax?
Bra? Dårlig?
Fungerer det å blande f.eks. Uponors markavløp med andre merker? Det er jo samme dimensjoner.
Jeg har for så vidt fått bra pris på Uponors greier hos en grossist, men det er fortsatt en del å spare ved å velge Byggmax. Det var for så vidt mest forskjell på markrørene og ikke så mye på bend og andre deler, men mange bekker små...
Bra? Dårlig?
Fungerer det å blande f.eks. Uponors markavløp med andre merker? Det er jo samme dimensjoner.
Jeg har for så vidt fått bra pris på Uponors greier hos en grossist, men det er fortsatt en del å spare ved å velge Byggmax. Det var for så vidt mest forskjell på markrørene og ikke så mye på bend og andre deler, men mange bekker små...
Jeg har brukt dem og de funker bra. Pakningen i rørene er ikke den samme som for andre merker. Det er den eneste forskjellen jeg har lagt merke til. Ellers er det nok omtrent samme kvalitet. Vi merket at pakningen var annerledes da vi prøvde å ta en pakning fra et byggmaxrør og bruke på et annet. Det ble veldig vanskelig å få på noe rør på den, siden pakningen var for stor 
Vi testet å kjøre over en halvmeter bit med traktoren, og det holdt! Ikke for at det kanskje sier så mye om kvaliteten, men det var imponerende å se...
En ulempe er at byggmax ikke har alle vinkler som man kan trenge på rørbøyer, så man kanskje likevel må komplettere med andre merker.
/Peter
Vi testet å kjøre over en halvmeter bit med traktoren, og det holdt! Ikke for at det kanskje sier så mye om kvaliteten, men det var imponerende å se...
En ulempe er at byggmax ikke har alle vinkler som man kan trenge på rørbøyer, så man kanskje likevel må komplettere med andre merker.
/Peter
Kjøper markavløpsrør og annet grunnmateriale fra Byggmax, da de har laveste pris og fullgpd kvalitet. en tube spesialsmøring hos Classe Ohlsson, og så ingen som helst problemer med å sette dem sammen. Antallet vinklerør varierer mellom forskjellige butikker, men sjekk på www.byggmax.se hvilke de skal føre.
Men jeg begriper ikke at Byggmax enhetspriser kan være lavere enn prisen når man kjøper hele paller hos andre leverandører, for eksempel på Lecablokk (hvilket jeg uansett har gjort fordi Byggmax har ingen egne lastebiler til å transportere med). På kvaliteten har jeg aldri sett noen forskjell mellom Byggmax og andre, bare prisen og servicen.
Men jeg begriper ikke at Byggmax enhetspriser kan være lavere enn prisen når man kjøper hele paller hos andre leverandører, for eksempel på Lecablokk (hvilket jeg uansett har gjort fordi Byggmax har ingen egne lastebiler til å transportere med). På kvaliteten har jeg aldri sett noen forskjell mellom Byggmax og andre, bare prisen og servicen.
uten å ha sett byggmax lecablokker:
visse fabrikater består av mer sand og har dårligere styrke. også k-verdien kan variere.
Sier ikke at byggmax-blokker er dårlige, men kvalitetsskjevheter kan finnes selv om det ikke synes.
Markedsfører de blokkene som Lecablokker? Leca er et reg. varemerke som ikke kan brukes hvorsomhelst.
visse fabrikater består av mer sand og har dårligere styrke. også k-verdien kan variere.
Sier ikke at byggmax-blokker er dårlige, men kvalitetsskjevheter kan finnes selv om det ikke synes.
Markedsfører de blokkene som Lecablokker? Leca er et reg. varemerke som ikke kan brukes hvorsomhelst.
Jeg måtte betale nøyaktig samme pris som Byggmax hos min leverandør for 200 kvm cellplast, samt standardpris for hjemlevering. Dette beviste for meg at Byggmax er prislederen.
Byggmax selger ofte samme kvalitet til lavere pris enn de store varehusene, som bare matcher deres pris når de presses og må levere store volumer. Men da går de bare ned til Byggmax’ priser. Ikke en krone lavere, i det minste der jeg bygger.
Byggebransjen er helt syk uten konkurranse - i det minste der vi bygger. Derfor prøver jeg å oppmuntre den eneste priskonkurransen som finnes ved å handle hos Byggmax (når kvaliteten er sammenlignbar).
De fleste produsenter anbefaler S100. Og ved høyere laster som innervegger, peis osv. bør man gå opp til S150 (se svar fra eksperten på denne siden..). Deretter bør man ha 50mm S150 på utsiden av fundamentet for å forhindre telehiv (om man har mye isolering ~300mm).ecke skrev:
Så avhenger det sikkert av hvor tykk isolering man skal ha. Kvaliteten bestemmer jo også hvor mye isoleringen presses sammen over tid. Jo tykkere lag med isolering, desto mer presses isoleringen sammen...
/Peter
Et par spørsmål om disse emnene;
1. Uponors PP8 rør finnes i Rød & Grå hva skiller disse fra hverandre? ???
Hva skal jeg velge for markrør (110mm) samt isolasjon (Cellplast/Isodrän/Stenull er forslag jeg har fått) for min tilkobling av kommunalt VA, jeg har planer om å bygge ut huset over den tilkoblingen jeg vil gjøre nå, om det påvirker materialvalget. Jeg må bruke PP og ikke PVC i følge kommunen.
Jeg vil komme ut på 70cm dybde og tilkoblingspunktet ligger på ca 150cm og jeg bor i Uppsala län.
Takk for synspunkter....
1. Uponors PP8 rør finnes i Rød & Grå hva skiller disse fra hverandre? ???
Hva skal jeg velge for markrør (110mm) samt isolasjon (Cellplast/Isodrän/Stenull er forslag jeg har fått) for min tilkobling av kommunalt VA, jeg har planer om å bygge ut huset over den tilkoblingen jeg vil gjøre nå, om det påvirker materialvalget. Jeg må bruke PP og ikke PVC i følge kommunen.
Jeg vil komme ut på 70cm dybde og tilkoblingspunktet ligger på ca 150cm og jeg bor i Uppsala län.
Takk for synspunkter....
Om du med pp-rørene mener avløpsrørene som ikke er i den harde pvc-plasten så fikk jeg opplysningen at det ikke er noen forskjell på grå og røde lenger. Det handler bare om en fargemerking. Sjekket dette etter en diskusjon i en annen tråd i emnet.
Jeg har hørt at de røde er markrør (dvs de som skal ligge i bakken fra tilkoblingspunkt til huset), men hva er forskjellen? Jeg har kommet over et par meter PP8 grå som jeg hadde håpet å kunne bruke.
Om det er som MathiasS sier, er det for markering for ev gravemaskinister da man ev graver opp igjen? Ville det være den eneste forskjellen?
Om det er som MathiasS sier, er det for markering for ev gravemaskinister da man ev graver opp igjen? Ville det være den eneste forskjellen?
Om jeg har forstått riktig så er de oransje rørene av noe dårligere plast, de tåler ikke varmtvann. Det gjør de grå.
På en byggevarehandel ble jeg anbefalt grå da de kan være billigere siden de produseres i større opplag. (jeg verken sjekket om han hadde rett eller kjøpte noen markrør)
///Johan
På en byggevarehandel ble jeg anbefalt grå da de kan være billigere siden de produseres i større opplag. (jeg verken sjekket om han hadde rett eller kjøpte noen markrør)
///Johan