Jeg har fundert litt på å bygge et attefallshus der jeg vil utnytte den maksimale byggehøyden for å innrede et loft. Jeg tiltrekkes av formen på et mansardtak samt at jeg tror det ville gi mest i takhøyde (om vi ser bort fra flate/halvflate tak som jeg avskyr). Samtidig når jeg ser på den generelle konstruksjonen for et mansardtak, mister man ofte en del i møne samt på sidene av takstolkonstruksjonen. Er det mulig å lage en slik konstruksjon så man skaper mer rom i høyde og på sidene?
Slik ser jo en klassisk konstruksjon ut http://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=35452&stc=1&d=1263979973
Finnes det noen allment anerkjent konstruksjon som med f.eks. limtrerammer og ev. noen søyle som gjør at man slipper den fagverkskonstruksjonen som et klassisk tak har? Jeg har lest noen konstruksjoner, men det ligger ikke friskt i minnet, jeg vet i alle fall at lastene må fordeles og tas ned et annet sted.
Inspirasjonen er dette:
http://2.bp.blogspot.com/-PLdLsEg_p...+kvadrat+-+Attefallshus+-+2+-+1+-+fasad+1.jpg
http://2.bp.blogspot.com/-_WsuZZW2l...adrat+-+Attefallshus+-+2+-+4+-+Interiör+1.jpg
http://4.bp.blogspot.com/-N1nM4jRYf...adrat+-+Attefallshus+-+2+-+5+-+Interiör+2.jpg
Men de modellene viser jo ikke hvordan takstolløsningen skulle fungere rent teoretisk...
Slik ser jo en klassisk konstruksjon ut http://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=35452&stc=1&d=1263979973
Finnes det noen allment anerkjent konstruksjon som med f.eks. limtrerammer og ev. noen søyle som gjør at man slipper den fagverkskonstruksjonen som et klassisk tak har? Jeg har lest noen konstruksjoner, men det ligger ikke friskt i minnet, jeg vet i alle fall at lastene må fordeles og tas ned et annet sted.
Inspirasjonen er dette:
http://2.bp.blogspot.com/-PLdLsEg_p...+kvadrat+-+Attefallshus+-+2+-+1+-+fasad+1.jpg
http://2.bp.blogspot.com/-_WsuZZW2l...adrat+-+Attefallshus+-+2+-+4+-+Interiör+1.jpg
http://4.bp.blogspot.com/-N1nM4jRYf...adrat+-+Attefallshus+-+2+-+5+-+Interiör+2.jpg
Men de modellene viser jo ikke hvordan takstolløsningen skulle fungere rent teoretisk...
Sist redigert:
Gissningsvis er dette et av alle Attefallshus som "står direkte på mark" for at det skal funke med 4 m. Samt at det nok ikke i det hele tatt er isolert... Om jeg tar feil så skulle jeg gjerne se en konstruksjonstegning som jeg har for meg at man kan "kjøpe" på noen av de der forslagene.
K
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
· Skåne
· 3 045 innlegg
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
- Skåne
- 3.045 innlegg
Her er en fyr som har bygget en hytte på hjul med mansardtak på den måten som du beskriver:
http://norrvaggen.blogspot.se/
Her er bilder av selve takstolen: http://norrvaggen.blogspot.se/2013/05/takstolar-till-huset-pa-hjul.html
http://norrvaggen.blogspot.se/
Her er bilder av selve takstolen: http://norrvaggen.blogspot.se/2013/05/takstolar-till-huset-pa-hjul.html
Klikk her for å svare