M
Følgende konstruksjon finnes i dag i en hytte:

Sponplate, plastfolie, 95mm stender, vindsperre, ytterpanel

Isolering er i rommet mellom stenderne. Det finnes ingen luftspalte. Panelet er ikke malt med slamfärg.

Selv om intet fuktproblem er oppdaget, bør det være bedre å utbedre dette på riktig måte.

Forslaget er å fjerne panelet, legge en 45x70 stender med ytterligere isolasjon, vindsperre, 28x70 spikerslag, ny panel. Det finnes ikke rom på grunn av tak mm å øke veggens tykkelse mer enn 10 cm (derav 70+28).

Virker det fornuftig?

har du noe problem i dag og når er det bygget?

Er det ventilert panel? Sånn der med langsgående spor på baksiden

M
Nei, ingen spor som kan sees. Huset er bygget på 70-tallet.

M
Det finnes indikasjoner på fuktproblemer andre steder i huset. Panelet i seg selv ser bra ut uten noen synlig råte. Derimot er det trykkimpregnert treverk til bjelkene under huset, så kan jo håpe at det ikke finnes noe sånt i veggen.

Jeg ville ikke gjort noe før panelet hadde tjenestegjort ferdig.
Hvorfor løse et "problem" som ikke finnes?

• Liker
Lars48
  • Laddar…
Ta løs et par bord fra forskjellige steder og se om det finnes muggvekst.

P
Hele mitt hus er bygget med liggende panel-vindpapp-2" stående spont. ingen luftspalte der heller og den eldste panelen er antagelig fra 1929.

M
Peter_K skrev:
Hele huset mitt er bygget med liggende panel-vindpapp-2" stående spont. ingen luftspalte der heller og eldste panelet er antagelig fra 1929.
Skjønt å høre at det ikke er helt akutt. Vi vil derimot tilleggsisolere likevel, så spørsmålet er likevel aktuelt.

• Liker
Tobbe1974
  • Laddar…
Sett fasadeplater i stedet for en ekstra 70. Da har du brutt alle kuldebroer og slipper å bruke lekter.

M
Micke64 skrev:
Høres smart ut. Noen tips på variant? Finner i prinsippet bare Isover, men den krever ventilert fasade uansett: [lenke] eller [lenke]
Men ventilert fasade vil du jo ha etter inngrepet.
Jeg har brukt isover 31 og P31 og synes de er bra.

M
Spørsmålet er om det blir billigere enn reglet 70mm. Finnes det fasadeplater med 70 mm dybde? Det ser utvilsomt ganske stilig og enkelt ut å feste opp...

Jeg har brukt 80-plater fra Isover for noen år siden, men vet ikke om de har dem fortsatt. Platene har god isolasjonsverdi, og med tanke på brutte kuldebroer og minimale risikoer for pakket/feilplassert isolering, så tror jeg det blir minst like bra som vanlig 70 i rom. Tid spares også på montering. Noe dyrere enn regulert 70 blir det, men det blir bedre, og du tar igjen det på tiden.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.