Har bygd om carporten min til en garasje og dette sitter sammen med huset og et bod. Alt deler samme tak. I hele huset har man bygd korrekt med dampsperre og så løsullisolering.
I boden har man droppet dette og også droppet vindavleder.
Jeg har nettopp satt opp all vindavleder i garasje og bod. Hvordan gjør jeg med dampsperren?
I garasjen har jeg ikke satt innertaket ennå så der er det lett å sette opp dampsperren. Men i boden sitter det allerede gips oppe. Kan jeg legge dampsperren ovenpå lekter + stendere eller forsvinner hele poenget da?
Takk!
I boden har man droppet dette og også droppet vindavleder.
Jeg har nettopp satt opp all vindavleder i garasje og bod. Hvordan gjør jeg med dampsperren?
I garasjen har jeg ikke satt innertaket ennå så der er det lett å sette opp dampsperren. Men i boden sitter det allerede gips oppe. Kan jeg legge dampsperren ovenpå lekter + stendere eller forsvinner hele poenget da?
Takk!
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 592 innlegg
Dampsperre har du hvis du "alltid" har varmere inne enn ute.
Ellers risikerer du å få kondens på innsiden av plasten.
Så i rom som ikke er oppvarmede året rundt er det nok bedre å droppe plast.
Ellers risikerer du å få kondens på innsiden av plasten.
Så i rom som ikke er oppvarmede året rundt er det nok bedre å droppe plast.
Tanken er å ha garasje og lager oppvarmet med rundt 15 grader året rundt. Lageret har ikke vært oppvarmet tidligere men er isolert.klaskarlsson skrev:
Garasje og lager er sammenkoblet.
Skal jeg ikke ha dampsperre i det hele tatt da?
Blir galen på dette. Forsøker å lese meg til hva som tidligere har blitt postet her i forumet, og halvparten forespråker dampsperre og halvparten gjør det ikke.
Noen flere som har en input her?
Hva jeg forstår så kreves det en eller annen type plast når man bruker løsning for å isolere i taket?
Hva er det som gjelder i veggene? Skal det på dampsperre før sponplate+gipsen?
Nå er ytterveggene bygget opp med panel - spikerslag - vindsperreduken - lekter + isolering (145mm). Skal jeg ha dampsperre her på?
Og når det gjelder veggen inn til huskroppen som garasjen er festet til, skal det på en eller annen type sperre her? I nåværende situasjon sitter det vindsperreduken siden dette tidligere var en yttervegg.
Noen flere som har en input her?
Hva jeg forstår så kreves det en eller annen type plast når man bruker løsning for å isolere i taket?
Hva er det som gjelder i veggene? Skal det på dampsperre før sponplate+gipsen?
Nå er ytterveggene bygget opp med panel - spikerslag - vindsperreduken - lekter + isolering (145mm). Skal jeg ha dampsperre her på?
Og når det gjelder veggen inn til huskroppen som garasjen er festet til, skal det på en eller annen type sperre her? I nåværende situasjon sitter det vindsperreduken siden dette tidligere var en yttervegg.
Du kan kjøre dampsperre på vegger og tak når du tenker å ha rommet oppvarmet, men da skal det alltid være oppvarmet fremover.
Veggen mot hovedbygningen skal ikke ha dampsperre. Plastikken må være tett og skjøtene tapet.
Veggen mot hovedbygningen skal ikke ha dampsperre. Plastikken må være tett og skjøtene tapet.
Takk, bare for å klargjøre, dampsperre på yttervegger og tak.Larsa skrev:
Som dette bildet viser:

Har jeg noen nytte av å beholde vindsperreduken som sitter mot huset og boden (se dette gamle bildet som viser dette):

Når det gjelder taket i boden (samme loftsrom som garasje) så er det ingen dampsperre der nå, og det skal dit løsullsisolering også. Kan jeg sette dampsperre mellom takstolene ovenfra uten å måtte ta ned innertaket?
Ditt bilde ser rett ut. Dampbarriere i bodens vegger også antar jeg?
Å legge dampbarriere på loftet burde vel fungere i teorien, men da antar jeg at du kler inn stenderne og har ordentlig med isolasjon oppå. Problemet blir vel å få tett mellom vegg og loft.
Dampbarriere kan sitte 1/3 inn i isolasjonen sett fra innsiden. Ofte er det praktisk å sette en 45mm stender på barrieren for elektrisk opplegg, så fylle på med 45mm isolasjon.
Å legge dampbarriere på loftet burde vel fungere i teorien, men da antar jeg at du kler inn stenderne og har ordentlig med isolasjon oppå. Problemet blir vel å få tett mellom vegg og loft.
Dampbarriere kan sitte 1/3 inn i isolasjonen sett fra innsiden. Ofte er det praktisk å sette en 45mm stender på barrieren for elektrisk opplegg, så fylle på med 45mm isolasjon.
Jeg antar at det sitter dampsperre i bodens vegger, det sto der før garasjebygg som vises på det andre bildet. Bygger sammen det med nybygget garasje og skal lage en åpning mellom dem begge.Larsa skrev:
Din bild ser rett ut. Dampsperre i bodens vegger også antar jeg?
Å legge dampsperre på loftet burde vel fungere i teorien, men da antar jeg at du kler inn bjelkene og har godt med isolasjon oppå. Problemet blir vel å få tett mellom vegg og loft.
Dampsperre kan sitte 1/3 inn i isolasjonen sett fra innsiden. Ofte er det praktisk å sette en 45mm bjelke på sperren for elektrisk ledning, deretter fylle på med 45mm isolasjon
Ja, akkurat, det blir jo å kle inn bjelkene i så fall. Som du sier blir det litt vanskelig der vegg møter tak. Men kanskje bedre enn ingenting? Eller skal man bruke en diffusjonsåpen duk kun for å holde løsullen på plass?
Dette ser ut til å brukes i ISOVERs instruksjonsvideo når de monterer dampbremsen ovenfra og fyller med løsfyll. https://www.isover.se/products/isover-varior-xtra-variabel-angbromsLarsa skrev:
Tenkte å kjøre ISOVERs løsfyllisolasjon FyllUpp.
På tide å fullføre dette nå, og jeg har sett på de forskjellige alternativene. Isover selv anbefaler deres Isover Xtra dampbrems (som vises i videoen ovenfor).Larsa skrev:
Dog unødvendig dyrt, så tenkte kanskje å bruke denne modellen:
https://www.byggmax.se/ångbroms-bison-p6303022#1250=53317
Skal jeg sette dette i ytterveggene også i stedet for dampsperre? For hvis jeg bruker dampbrems i taket så skal jeg vel ikke ha dampsperre i veggene?
Klikk her for å svare